Friday, December 5, 2014

Perlunya belajar hidup SENDIRIAN...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


Hidup.. tak selamanya sentiasa ada kawan disisi..
ada ketikanya.. pasti kita akan bersendirian.. tak kisahlah atas alasan ditinggikan kawan-kawan.. atau yang lain masing-masing sibuk dengan urusan sendiri sehingga tak perasan kawan yang berada keseorangan.. bagi yang biasa keseorang.. memang sangat tak kisah.. sebabnya dia mampu untuk hidup sendiri dan berdikari.. tetapi tidak bagi orang yang selalu berkepit dengan kawan-kawan.. apabila dibiarkan sendirian.. mulalah terkontang-kanting dia mencari solusi untuk sesuatu.. oleh yang demikian.. meh kita bersedia dari sekarang... belajar hidup berdikari dan bersendirian..

Hidup bersendirian.. bukan bermaksud loser.. tetapi lebih kepada melatih diri untuk berdiri di atas kaki sendiri.. tanpa mengharapan orang lain dalam  hidup kita.. selain itu juga ia membantu sesorang supaya lebih yakin dengan diri sendiri dan lebih tegas membuat keputusan terhadap diri sendiri kerana tiada sikap kebergantungan terhadap orang lain.. so benda nie perlu dilatih dalam diri kita kerana apabila kita mempunyai sikap ini.. tidak mudah bagi orang lain mengambil kesempatan terhadap diri kita.. kerana kita yakin dengan diri kita.. dan kita mampu melakukannya sendiri.. kau nak merajuk.. kau tak kisahkan kita.. apa kita kisah.. sebab kita ada diri sendiri yang mampu membantu kita.. dan allah juga lah..

ada orang persoalkan aku.. kau tak ada kawan kew?? aku selalu nampak kau jalan sendiri jew..  aku diam.. dan hanya mampu tersenyum.. :)

Kawan.. bagi aku tak susah nak cari kawan.. bagi kita senang sikit.. ada duit.. dan rela habiskan masa-masa yang kau ada untuk bersama mereka.. insyallah.. kau ada sangat ramai kawan.. tapi aku lain.. aku ada kehidupan sendiri.. ada ego sendiri.. ada ruang sendiri.. yang ada nak tumpukan untuk diri aku sendiri.. tue sebab aku tak betah untuk selalu berteman.. dan mempunyai kawan rapat.. yang bersama ke sana ke mari.. mungkin orang cakap aku pasif.. hidup nak bersendiri.. tapi sebenarnya aku rela.. aku sedia untuk bersendiri.. dari ada teman-teman.. yang hanya ada pada waktu senang.. dan hilang waktu kita memerlukan.. apa gunanya kawan waktu tue.. dan apa fungsinya kawan.. bagitu sikit??

bukan maksud aku berkawan.. untuk dipergunakan.. dan nak suruh kau bantu aku 24jam.. tak.. tapi.. saling membantu.. mungkin ada part aku tak dapat bantu kau.. tapi insyaallah kau bagi part lain aku dapat bantu kau kalau kau nak,. tapi kawan-kawan tak pernah paham kita.. kekadang cakap kita mempergunakan mereka dan sebagainya.. dan isu nie juga aku sebenarnya kecewa dengan kengkawan.. dan ku fikir.. hidup sendiri adalah lebih baik.. tak da orang cemuh... kalau cemuh juga.. maksudnya nak bagi pahala kat kita la tue..

dan hidup sendiri adalah lebih senang.. bebas kau nak buat apa-apa pun.. tak pernah kisah,.. dan aku harap.. keluarga aku sentiasa bersama aku untuk memberi semangat.. sebab aku tak PERCAYA LANGSUNG KAWAN2.. cakap semuanya tak serba bikin.. janji.. hanya tingga janji.. tue sebab aku pilih bersendiri kebih baik..

Thursday, December 4, 2014

Apa yang perlu anda lakukan untuk HAPPY???

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..
HAPPY..
maybe agak subjektif untuk setiap orang...
sebabnya.. mungkin ada sesetengah orang.. dapat gula-gula sebijik dah mampu gembira.. dan melonjak kegirangan walaupun tadi bermuram durjana.. dan mungkin ada sesetengah orang dapat duit berjuta-juta secara cash depan  mata tapi masih belum mampu tersenyum dan masih berduka lara.. so happy atau gembira.. bergantung kepada kemahuan dan kehendak seseorang untuk memenuhi hatinya..

Bagi aku.. aku jenis orang yang kuat memendam rasa.. apa yang aku inginkan tak semesti aku lafazkan.. tapi aku akan sentiasa berusaha untuk dapatkannya.. kalau aku tak dapat sesuatu.. of couse la timbul perasaan kecewa.. dan sedih semestinya akan menjadi teman kepada kekecewaan aku.. tapi aku tak suka perasaan itu terus menguasai aku.. sebab aku rasa.. "ah.. perasaan yang tak mampu nak memberikan manfaat kepada aku.." dalam masa yang sama juga.. kalau kita ada perasaan sedih dan kecewa.. ia juga akan bagi aura negetif kat orang yang hampir dengan kita.. so jangan libatkan orang lain dalam hidup kita.. kau sendiri fefeeling nak sedih-sedih..  kenapa nak libatkan orang.. so cuba cari penyelesaian..


sebab prinsip hidup aku mudah.. kalau boleh.. aku hidup taknak menyusahkan orang.. aku akan cuba yang terbaik pada diri sendiri untuk buat yang terbaik dan tidak menyusahkan orang.. sebab bagi aku kita sebenarnya mampu buat sesuatu benda tersebut dengan sendiri, kekadang tue tak perlu pun menyusahkan orang lain.. massing-masing ada kudrat.. melainkan la kalau sakit atau sebagainya... walaupun begitu..  kekadang tue aku saja menyusahkan orang gak.. bukan bermaksud nak mengada.. dan bukan juga nak jadikan  dia hamba kerahan tak bertempat.. tak pun sebenarnya.. tapi saja nak menguji dia.. adakah dia iklas nak bantu kita.. adakah dia mampu buat sesuatu untuk aku suatu hari nanti.. sebab dalam pertolongan yang kecil pun sebenarnya.. kita mampu tengok sikap seseorang terhadap kita...tak kisah la dengan sesiapa pun.. dan kekadang aku saja nak menguji orang.. bukan lebih2 pun.. hehehe...

ok balik pada tajuk.. macam mana nak happy kan diri.. nak gembira.. tak susah sebenarnya.. yang penting diri sendiri kena kuat dengan MOTIVASI... motivasi diri yang menyatakan kita kuat.. kita ada kelebihan tersendiri.. kita mampu jadi sesuatu.. kita ada orang yang sayangkan kita.. so semuanya membantu..

selain itu.. kalau motivasi kita lemah.. rasa tak yakin dengan diri.. cari kawan2 yang mampu beri semangat kepada kita.. supaya kita boleh ceria kembali.. perbanyakkan aktiviti yang mampu memberi kita lupakan sesuatu dari kekecewaan tersebut.. dengar ceramah motivasi untuk kembalikan semangat  kita.. call keluarga, bercerita dengan mereka.. dan akhir sekali semestinya mengadu pada ALLAH.. untuk bagi kita kekuatan.. dan selesaikan segala permasalah kita.. insyaallah.. dia akan cuba membantu kita..

so.. sentiasa happy kan hidup mu... sebab hidup kita adalah milik kita sepenuhnya.. hanya kita mampu gembirakan hidup kita sendiri.. dengan keredhaanya...

Wednesday, September 3, 2014

kerenah hidup sendiri..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Bila tengok kehidupan orang.. teringat kehidupan sendiri.. macam-macam kerenah.. macam-macam benda nak dilakukan.. bila tengok orang istiqamah dalam melakukan sesuatu.. sehingga capai kejayaan daripada usahanya.. kita pun berminat juga nak lakukan sesuatu.. nak dapat macam mana yang dia dapat.. tapi kita tak pernah pula nak selidik diri kita sendiri.. bila kita tak dapat macam orang lain dapat.. pernah tak kita fikir.. kita betul-betul berusaha kew dengan apa yang kita nak.. kita istiqamah atau tidak dengan setiap apa yang kita lakukan.. kalau tidak macam mana nak berjaya...

aku banyak terfikir sendiri.. dengan kehidupan aku.. masa depan aku.. aku ingin jadi yang terbaik.. baik kehidupan sebagai pelajar.. anak... kawan.. masyarakat.. dan hamba kepadaNya... tetapi aku rasa aku mudah goyah.. mudah cuai.. mudah lalai dengan setiap apa yang aku lakukan... hari nie aku datang semangat yang berkobar-kobar ingin mengejar cita-cita.. esok aku malas.. nak bergerak cari untuk isi perut sendiri pun malas.. ya allah tolong beri kekuatan dan semangat kepada hambamu ini.. dalam mencari yang terbaik di sisimu..

aku.. sentiasa bercita-cita inginkan yang terbaik dalam hidup.. dan kadang-kadang rasa memerlukan pemimpin yang mampu memimpin aku.. sebabnya aku lemah.. cuai dan mudah alpa dengan kehidupan aku sendiri.. tapi.. tetap mahu mencari kesempurnaan.. matang pada aku.. penting.. untuk membawa kehidupan yang lebih baik di masa hadapan.. tetapi aku kekadang takut dengan diri sendiri.. takut dengan persekitan dan takut yang berbagai-bagai..  persoalan diri yang agak semak difikiran aku.. suka fikir benda yang menyerabutkan akal fikiran sendiri...

ntahlah.. itu jawapan yang selalu aku ungkitkan sekiranya tiada jawapan bagi diri sendiri...

harap esok aku bangun dengan penuh semangat dan harapan yang tinggi.. untuk teruskan cita-cita aku sehingga berjaya.. jangan down.. buang semua persepsi buruk.. dan jadi yang lebih baik.. insyaallah..

Monday, June 2, 2014

10 Life Lessons From A Navy Seal

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..
 
Naval Admiral William H. McRaven returned to his alma mater last week and spoke to the graduates with lessons he learned from his basic SEAL training.

Here’s his amazing Commencement Address at University of Texas at Austin 2014 from Business Insider.


AP Photo/The University of Texas at Austin, Marsha Miller
AP Photo/The University of Texas at Austin, Marsha Miller

The University’s slogan is,
“What starts here changes the world.”
I have to admit—I kinda like it.
“What starts here changes the world.”
Tonight there are almost 8,000 students graduating from UT.
That great paragon of analytical rigor, Ask.Com says that the average American will meet 10,000 people in their lifetime.
That’s a lot of folks.
But, if every one of you changed the lives of just ten people—and each one of those folks changed the lives of another ten people—just ten—then in five generations—125 years—the class of 2014 will have changed the lives of 800 million people.
800 million people—think of it—over twice the population of the United States. Go one more generation and you can change the entire population of the world—8 billion people.
If you think it’s hard to change the lives of ten people—change their lives forever—you’re wrong.
I saw it happen every day in Iraq and Afghanistan.
A young Army officer makes a decision to go left instead of right down a road in Baghdad and the ten soldiers in his squad are saved from close-in ambush.
In Kandahar province, Afghanistan, a non-commissioned officer from the Female Engagement Team senses something isn’t right and directs the infantry platoon away from a 500 pound IED, saving the lives of a dozen soldiers.
But, if you think about it, not only were these soldiers saved by the decisions of one person, but their children yet unborn—were also saved. And their children’s children—were saved.
Generations were saved by one decision—by one person.
But changing the world can happen anywhere and anyone can do it.
So, what starts here can indeed change the world, but the question is… what will the world look like after you change it?
Well, I am confident that it will look much, much better, but if you will humor this old sailor for just a moment, I have a few suggestions that may help you on your way to a better a world.
And while these lessons were learned during my time in the military, I can assure you that it matters not whether you ever served a day in uniform.
It matters not your gender, your ethnic or religious background, your orientation, or your social status.
Our struggles in this world are similar and the lessons to overcome those struggles and to move forward—changing ourselves and the world around us—will apply equally to all.
I have been a Navy SEAL for 36 years. But it all began when I left UT for Basic SEAL training in Coronado, California.
Basic SEAL training is six months of long torturous runs in the soft sand, midnight swims in the cold water off San Diego, obstacles courses, unending calisthenics, days without sleep and always being cold, wet and miserable.
It is six months of being constantly harassed by professionally trained warriors who seek to find the weak of mind and body and eliminate them from ever becoming a Navy SEAL.
But, the training also seeks to find those students who can lead in an environment of constant stress, chaos, failure and hardships.
To me basic SEAL training was a life time of challenges crammed into six months.
So, here are the ten lessons I learned from basic SEAL training that hopefully will be of value to you as you move forward in life.
Every morning in basic SEAL training, my instructors, who at the time were all Vietnam veterans, would show up in my barracks room and the first thing they would inspect was your bed.
If you did it right, the corners would be square, the covers pulled tight, the pillow centered just under the headboard and the extra blanket folded neatly at the foot of the rack—rack—that’s Navy talk for bed.
It was a simple task—mundane at best. But every morning we were required to make our bed to perfection. It seemed a little ridiculous at the time, particularly in light of the fact that were aspiring to be real warriors, tough battle hardened SEALs—but the wisdom of this simple act has been proven to me many times over.
If you make your bed every morning you will have accomplished the first task of the day. It will give you a small sense of pride and it will encourage you to do another task and another and another.
By the end of the day, that one task completed will have turned into many tasks completed. Making your bed will also reinforce the fact that little things in life matter.
If you can’t do the little things right, you will never do the big things right.
And, if by chance you have a miserable day, you will come home to a bed that is made—that you made—and a made bed gives you encouragement that tomorrow will be better.

#1. If you want to change the world, start off by making your bed.
During SEAL training the students are broken down into boat crews. Each crew is seven students—three on each side of a small rubber boat and one coxswain to help guide the dingy.

Every day your boat crew forms up on the beach and is instructed to get through the surf zone and paddle several miles down the coast.
In the winter, the surf off San Diego can get to be 8 to 10 feet high and it is exceedingly difficult to paddle through the plunging surf unless everyone digs in.
Every paddle must be synchronized to the stroke count of the coxswain. Everyone must exert equal effort or the boat will turn against the wave and be unceremoniously tossed back on the beach.
For the boat to make it to its destination, everyone must paddle.
You can’t change the world alone—you will need some help— and to truly get from your starting point to your destination takes friends, colleagues, the good will of strangers and a strong coxswain to guide them.

#2. If you want to change the world, find someone to help you paddle.
Over a few weeks of difficult training my SEAL class which started with 150 men was down to just 35. There were now six boat crews of seven men each.

I was in the boat with the tall guys, but the best boat crew we had was made up of the the little guys—the munchkin crew we called them—no one was over about 5-foot five.
The munchkin boat crew had one American Indian, one African American, one Polish American, one Greek American, one Italian American, and two tough kids from the mid-west.
They out paddled, out-ran, and out swam all the other boat crews.
The big men in the other boat crews would always make good natured fun of the tiny little flippers the munchkins put on their tiny little feet prior to every swim.
But somehow these little guys, from every corner of the Nation and the world, always had the last laugh— swimming faster than everyone and reaching the shore long before the rest of us.
SEAL training was a great equalizer. Nothing mattered but your will to succeed. Not your color, not your ethnic background, not your education and not your social status.

#3. If you want to change the world, measure a person by the size of their heart, not the size of their flippers.
Several times a week, the instructors would line up the class and do a uniform inspection. It was exceptionally thorough.
Your hat had to be perfectly starched, your uniform immaculately pressed and your belt buckle shiny and void of any smudges.
But it seemed that no matter how much effort you put into starching your hat, or pressing your uniform or polishing your belt buckle—- it just wasn’t good enough.
The instructors would find “something” wrong.
For failing the uniform inspection, the student had to run, fully clothed into the surfzone and then, wet from head to toe, roll around on the beach until every part of your body was covered with sand.
The effect was known as a “sugar cookie.” You stayed in that uniform the rest of the day—cold, wet and sandy.
There were many a student who just couldn’t accept the fact that all their effort was in vain. That no matter how hard they tried to get the uniform right—it was unappreciated.
Those students didn’t make it through training.
Those students didn’t understand the purpose of the drill. You were never going to succeed. You were never going to have a perfect uniform.
Sometimes no matter how well you prepare or how well you perform you still end up as a sugar cookie.
It’s just the way life is sometimes.

#4. If you want to change the world get over being a sugar cookie and keep moving forward.
Every day during training you were challenged with multiple physical events—long runs, long swims, obstacle courses, hours of calisthenics—something designed to test your mettle.

Every event had standards—times you had to meet. If you failed to meet those standards your name was posted on a list and at the end of the day those on the list were invited to—a “circus.”
A circus was two hours of additional calisthenics—designed to wear you down, to break your spirit, to force you to quit.
No one wanted a circus.
A circus meant that for that day you didn’t measure up. A circus meant more fatigue—and more fatigue meant that the following day would be more difficult—and more circuses were likely.
But at some time during SEAL training, everyone—everyone—made the circus list.
But an interesting thing happened to those who were constantly on the list. Over time those students-—who did two hours of extra calisthenics—got stronger and stronger.
The pain of the circuses built inner strength-built physical resiliency.
Life is filled with circuses.
You will fail. You will likely fail often. It will be painful. It will be discouraging. At times it will test you to your very core.

#5. But if you want to change the world, don’t be afraid of the circuses.
At least twice a week, the trainees were required to run the obstacle course. The obstacle course contained 25 obstacles including a 10-foot high wall, a 30-foot cargo net, and a barbed wire crawl to name a few.

But the most challenging obstacle was the slide for life. It had a three level 30 foot tower at one end and a one level tower at the other. In between was a 200-foot long rope.
You had to climb the three tiered tower and once at the top, you grabbed the rope, swung underneath the rope and pulled yourself hand over hand until you got to the other end.
The record for the obstacle course had stood for years when my class began training in 1977.
The record seemed unbeatable, until one day, a student decided to go down the slide for life—head first.
Instead of swinging his body underneath the rope and inching his way down, he bravely mounted the TOP of the rope and thrust himself forward.
It was a dangerous move—seemingly foolish, and fraught with risk. Failure could mean injury and being dropped from the training.
Without hesitation—the student slid down the rope—perilously fast, instead of several minutes, it only took him half that time and by the end of the course he had broken the record.

#6. If you want to change the world sometimes you have to slide down the obstacle head first.
During the land warfare phase of training, the students are flown out to San Clemente Island which lies off the coast of San Diego.
The waters off San Clemente are a breeding ground for the great white sharks. To pass SEAL training there are a series of long swims that must be completed. One—is the night swim.
Before the swim the instructors joyfully brief the trainees on all the species of sharks that inhabit the waters off San Clemente.
They assure you, however, that no student has ever been eaten by a shark—at least not recently.
But, you are also taught that if a shark begins to circle your position—stand your ground. Do not swim away. Do not act afraid.
And if the shark, hungry for a midnight snack, darts towards you—then summons up all your strength and punch him in the snout and he will turn and swim away.
There are a lot of sharks in the world. If you hope to complete the swim you will have to deal with them.

#7. So, if you want to change the world, don’t back down from the sharks.
As Navy SEALs one of our jobs is to conduct underwater attacks against enemy shipping. We practiced this technique extensively during basic training.
The ship attack mission is where a pair of SEAL divers is dropped off outside an enemy harbor and then swims well over two miles—underwater—using nothing but a depth gauge and a compass to get to their target.
During the entire swim, even well below the surface there is some light that comes through. It is comforting to know that there is open water above you.
But as you approach the ship, which is tied to a pier, the light begins to fade. The steel structure of the ship blocks the moonlight—it blocks the surrounding street lamps—it blocks all ambient light.
To be successful in your mission, you have to swim under the ship and find the keel—the center line and the deepest part of the ship.
This is your objective. But the keel is also the darkest part of the ship—where you cannot see your hand in front of your face, where the noise from the ship’s machinery is deafening and where it is easy to get disoriented and fail.
Every SEAL knows that under the keel, at the darkest moment of the mission—is the time when you must be calm, composed—when all your tactical skills, your physical power and all your inner strength must be brought to bear.

#8. If you want to change the world, you must be your very best in the darkest moment.
The ninth week of training is referred to as “Hell Week.” It is six days of no sleep, constant physical and mental harassment and—one special day at the Mud Flats—the Mud Flats are an area between San Diego and Tijuana where the water runs off and creates the Tijuana slue’s—a swampy patch of terrain where the mud will engulf you.

It is on Wednesday of Hell Week that you paddle down to the mud flats and spend the next 15 hours trying to survive the freezing cold mud, the howling wind and the incessant pressure to quit from the instructors.
As the sun began to set that Wednesday evening, my training class, having committed some “egregious infraction of the rules” was ordered into the mud.
The mud consumed each man till there was nothing visible but our heads. The instructors told us we could leave the mud if only five men would quit—just five men and we could get out of the oppressive cold.
Looking around the mud flat it was apparent that some students were about to give up. It was still over eight hours till the sun came up—eight more hours of bone chilling cold.
The chattering teeth and shivering moans of the trainees were so loud it was hard to hear anything and then, one voice began to echo through the night—one voice raised in song.
The song was terribly out of tune, but sung with great enthusiasm.
One voice became two and two became three and before long everyone in the class was singing.
We knew that if one man could rise above the misery then others could as well.
The instructors threatened us with more time in the mud if we kept up the singing—but the singing persisted.
And somehow—the mud seemed a little warmer, the wind a little tamer and the dawn not so far away.
If I have learned anything in my time traveling the world, it is the power of hope. The power of one person—Washington, Lincoln, King, Mandela and even a young girl from Pakistan—Malala—one person can change the world by giving people hope.

#9. So, if you want to change the world, start singing when you’re up to your neck in mud.
Finally, in SEAL training there is a bell. A brass bell that hangs in the center of the compound for all the students to see.

All you have to do to quit—is ring the bell. Ring the bell and you no longer have to wake up at 5 o’clock. Ring the bell and you no longer have to do the freezing cold swims.
Ring the bell and you no longer have to do the runs, the obstacle course, the PT—and you no longer have to endure the hardships of training.
Just ring the bell.

#10. If you want to change the world don’t ever, ever ring the bell.
To the graduating class of 2014, you are moments away from graduating. Moments away from beginning your journey through life. Moments away from starting to change the world—for the better.

It will not be easy.
But, YOU are the class of 2014—the class that can affect the lives of 800 million people in the next century.
Start each day with a task completed.
Find someone to help you through life.
Respect everyone.
Know that life is not fair and that you will fail often, but if you take take some risks, step up when the times are toughest, face down the bullies, lift up the downtrodden and never, ever give up—if you do these things, then next generation and the generations that follow will live in a world far better than the one we have today and—what started here will indeed have changed the world—for the better.
Thank you very much. Hook ‘em horns.

Thursday, May 29, 2014

Retreat in Paya Indah Wetland..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

After submit manuscript and before start collection data for second rotation.. 
sebagai reward sikit dari supervisor kepada kami team CSG..
dia arrange retreat  di Paya Indah Wetland untuk kami..
enjoy-enjoy sambil bbq ramai-ramai...
retreap buat disitu pun sebab ada kawan jadi pen. pegawai di situ..
doc minta la tolong dia arrange sikit.. sambil enjoy bersama...
 

Tempat dia sangat best.. kalau tak ambil dorm la.. uhuh..
chalet dia rasa macam tengah ber'honeymoon' pula..
 satu katil king dengan toilet with tub mandi..
 
tapi serangga macam bermusim jew diluar..
pagi boleh tengok dragonfly penuh berterbangan di padang tue..
biasa la tepi payakan.. banyak la pepatung..
tengah hari lalat.. secara magic boleh kacau kami punya bbq...
dan maghrib.. suasana yang tak boleh blah..
armed mosquito forced datang menyerang..
so orang sibuk membakar aku lari masuk bilik dulu..
buat apa yang patut..
tengah malam dah sunyi sikit dari nyamuk..

Tapi sepanjang retreap tue..  aku terfikir sejenak..
dah berjayakan kawan-kawan aku dulu..
masing-masing ada kehidupan sendiri..
kalau dulu kita tengok dia tak ambil kisah.. sekarang dah ada kerjaya sendiri..
cotcet.. potpet..cotcet.. potpet..
ada pula yang dah bina keluarga...
2 3 tahun lagi tengok pula kawan2 lab aku pula..
bina kerjaya.. kehidupan.. dan keluarga sendiri..
aturan tuhan tue cantikkan.. kalau kita pandai menyusunnya..
subahanallah..

semoga kawan-kawan aku bahagia hendaknya...

Bergambar kenangan di Rumah Melayu..



Sunday, May 18, 2014

Weekend is struggle tyme...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Tanggal 21hb.. dah semakin dekat..
Mulalah hari struggle habis-habisan before submit manuskrip..
Weekend is the best tyme.. untuk struggle bagi aku..

sebab tak terganggu dengan waktu..
sebabnya aku nie memang jenis susah nak bangun pagi..
so siang aku tidur.. malam aku berjaga sampai subuh esok..
memang tak bagus untuk kesihatan pun..
tapi nak buat macam mana.. the best idea always come at the night..
sememangnya waktu siang aku tak boleh fokus buat kerja..

keadaan sekeliling yang terlalu bising kejap sana menjerit kejap sini mesin rumput
as conclusion.. aku ubah habit jadi nocturnal semula..
jaga malam.. buat kerja.. terbaikkan.. 

uhhh..
lama sudah aku tak rasa struggle gila-gila macam nie..
last aku rasa tyme fyp dulu jew..
tue pun not 100%.. sebab half of time banyak habiskan dengan watch the anime..
kalau exam atau test tyme degree..
jangan mimpi aku nak struggle..  kalau diploma mungkin yea..
memang tahap struggle gila-gila tyme diploma dulu.. sampai mata jadi panda..
degree maybe sebab penat sangat kot.. sampai diri sendiri jadi malas..
tak study pun tak pe.. malas la nak fikir apa semua..
tak dapat jawab exam tawakal jew tyme tue..
tapi nasib la.. dapat graduate dengan second class upper gak..
kalau tak mati la aku dengan cita-cita pun terkapai-kapai..  
alhamdulillah..

sekarang nie.. struggle cam nie pun still rasa enjoy..
tak tertekan.. dan rasa best study.. idea tue sentiasa datang..
maybe waktu study pun sesuai kot.. waktu malam kan tenang..

dan tak lupa gak supplement tambahan untuk otak..
buang stress.. untuk dapat idea bagus..
omega guard and vitamin b-complex
bukan nak promote tapi terasa benda tue..
sebab aku pun jenis pelupa orangnya.. dan kuat gelabah..
so bila ambil dapat kurangkan sikit benda tue.. dan fikir pun teratur sikit la..
tapi kadang-kadang mindset manusia gak kat..
bila fikir lama lagi nak kena hantar.. fikiran dia pun teratur la sikit tak mengelabah..
dan tapi lagi... kalau benda tue elok pada kita tak salah juga kita kekalkan kan..
ok.. selamat berwriting lagi.. hope my manuskrip di terima baik oleh SV.
insyallah..

mulakan dengan bismillah.. dan jom kita sambung menulis lagi.. 
jurnal.. oh jurnal...


Friday, May 16, 2014

Art Sphere The Atmosphere..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Art sphere The Atmosphere..
tempat bagus untuk hilangkan stress..
perangai pun dah jadi budak-budak balik..
bila tengok 3D Murals yang bersepah-sepah kat dinding and lantai kawasan tersebut..
elok sangat la nak lepaskan stress writing manuskrip..
jom bergambar dengan 3D Murals at Art Sphere...









sangat suka gaya alice in wonderland.. 
so mesti la ambil gambar dengan si rabbit pengambil masa kan....
jom tengok dunia alice pula..


Seronok giler aku dapat pergi tempat nie.. actually dah  3, 4 kali kitorang pergi Gaint depan The Atmosphere nie.. dan berhajat untuk singgah.. tapi lepas shopping barang jew.. terus rushing balik ke lab.. dan mesti cakap.. bila la dapat singgah..
so harinie.. tension sangat dengan writing..  n lapang sikit.. dapat la menyinggah..
best rupanya.. banyak sangat gambar mural dia.. sampai penat berjalan keliling bangunan tue..

Nie pula pun masih mencari mana mural yang best untuk bergambar...


Last... 
bergambar dengan...


 OK.. dah cukup balik sambung writing..
urmmm..  ( -_-")
makan??



Tuesday, May 13, 2014

oh.. kawen.. dan hujan soalan..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Kawen.. kawen itu bukan macam berkawan ok...
kawen itu suatu ikatan untuk seumur hidup..

Bila orang tanya aku soalan "bila nak kawen??" 
atau soalan penyata yang berbunyi "nak tunggu kenduri kau, ntah bila la??"
itu soalan paling sengal yang aku pernah dengar.. especially dari mulut kakak aku..
cuba la tanya soalan bila kau nak dapat gelaran doc. -ok itu pun soalan sengal juga-
tak perlu tanya soalan yang belum pasti lagi bagaimana keadaannya.. sebab dia akan melahirkan kekecewaan.. biarlah dia hanya perancangan untuk diri sendiri.. biar aku yang berusaha mendapatkannya.. orang lain akan nampak nanti..

kalau tanya soalan "hah.. bila kau nak start writing..??" aku ada jawapannya.. nie tengah buat la nie.. mesti siap  before 21hb.. because my supervisor dah suruh submit untuk chapter 1,2,3.. kan bagus tanya soalan yang aku sendiri dah ada jawapan.. daripada benda yang tak pasti macam mana dan macam angan-angan.. bikin fikiran pun jadi mat jening jew kan..


aku sebenarnya bukan anti perkahwinan.. atau terlalu mengejar kejayaan.. aku nampak masa depan.. dan aku inginkan kebahagian.. so bila diri sendiri belum ada kerjaya.. dan suami pun kita tak tahu siapa.. tak kew kita perlu cari dulu kesempurnaan untuk diri sendiri dan juga bakal keluarga nanti.. sekurang-kurangnya kita ada sedikit aset.. untuk jaga kita di masa hadapan.. yang kita tak pasti macam mana perjalanan yang jauh tue.. 

kalau dikatakan takut dengan kepincangan institusi rumah tangga kini pun ada juga.. tue salah satu perkara yang mendorong aku untuk fikir panjang bagi memilih calon suami.. takut weh.. sangat takut.. takut dengan perangai bakal suami kita.. takut dengan sebagainya.. kaki pukul kew apa.. panas baran kew.. nauzubillah minzalik.. so semuanya perlu fikir dan nilai.. peranan suami isteri adalah saling melindungi dan saling menjaga.. tapi kalau benda tue pun dicalari apa fungsinya berkahwin..  ok.. aku memang kuat berfikir.. terutama benda mengarut.. itu menjadikan keadaan bertambah semakin buruk.. tapi bila dalam keadaan buruk pandai pulak aku berfikiran positif..

dan lagi satu yang pasti.. aku rasa.. aku belum ready untuk jadi seorang isteri yang terbaik untuk suami aku.. nak pula dengan insomnia aku nie.. sukar gila nak tidur malam.. macam mana nak jaga makan pakai laki esok pagi.. mau membuta aku.. nak kew mak mertua aku bermenantukan menantu macam aku nie kan.. kalau kerja atau study boleh la aku siapkan malam.. siang aku membuta..  kalau bab makan.. urmm.. ntah.. perlu banyak masa untuk aku lengkapkan diri menjadi isteri yang sempurna.. sesungguhnya aku sangat sukakan kesempurnaan.. walaupun kesempurnaan itu sukar..

sesungguhnya dah tercatat sudah jodoh kita.. antara dipertemukan atau belum jew.. sabar yew sang suami.. jom sama-sama kita mencari kesempurnaan dalam diri.. dan saling melengkapi..


Tadi terbaca nameeroslan.blogspot.com.. dia cakap jangan letak expectation yang tinggi dalam rumahtangga takut nanti kecewa.. ok.. so saya tak letak expectation pada sang suami saya.. tapi saya sentiasa doakan suami saya adalah  yang terbaik.. dan kami saling melengkapi.. dan paling penting ada ciri yang saya nak..
1. suami yang soleh..
2. bapa yang baik dan penyayang..
3. suami yang sentiasa memberi dorongan dan nasihat dalam keluarga untuk jadi yang terbaik.. 
4. dan sama-sama mencari kejayaan hidup di dunia dan akhirat..
5. tak pernah lupa tanggungjawab sebagai suami dan ayah..menjaga.. mendidik.. mendorong.. keluarga mencapai kejayaan hidup didunia dan akhir..
6. sentiasa memahami aku dalam apa jua keadaan.. harap my husband ada instinct tue.. untuk memahami keadaan isterinya yang macam-macam kerenah nie dan sentiasa ingin dilindungi..
7. dan yang terakhir.. AKU adalah orang atau sumber inspirasi dia untuk dia lebih berjaya.. mean macam dia jadikan aku idola la.. dalam senyap.. walaupun dia tak pernah cakap..
(kalau kawan aku boleh jadikan aku sebagai persaingan dia untuk lebih berjaya.. why not my husband jadikan aku sebagai sumber inspirasi untuk lebih berjayakan..betul tak..)


tue jew harapan aku.. insyallah.. mohon diperkenankan ya allah.. dapat suami macam nie.. amin..

p/s :Aku memang suka bahasakan diri dengan macam-macam.. kekadang kengkawan aku pun confius.. kejap kami.. kejap saya.. kejap aku.. kejap orang.. kejap nama sendiri.. tapi sebenarnya aku dah spesifikkan dengan siapa aku guna kata ganti diri tersebut.. cuma kekadang tersasul jew yang jadi celaru tue..




Monday, May 12, 2014

Barang dah SAMPAI..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Barang dah sampai..
Pergi pejabat kolej ambil barang.. sebab dapat mesej barang dah sampai..
sekali nak pergi ambil..
amboi.. besar benar kotaknya..
sedangkan aku order dua botol vitamin yang kecil jew..
suspen jew lebih.. 


ok.. lepas nie.. sapa nak ambil prodak kesihatan tambahan..
set bersalinan... menyusu.. kecantikan.. kesihatan.. atau minda...
boleh la hubungi aku..
di facebook sam sulphate..

belajar-belajar jadi agen shaklee pula...

Sunday, May 11, 2014

Halloween nITE 2014..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Semalam dinner palapes navy.. rindu PDL aku.. lama tak jumpa diorang... sengang-sengang join la aktiviti diorang.. tapi aku bukan kaki bercakap pun.. tengok tingkah laku diorang dah cukup.. diorang happy aku pun happy.. diorang buat perangai.. rasa macam nak bagi hell tiap2 malam kat bebudak nie.. tapi rasa jew la.. mulut aku tak akan bagi nya.. habis tak aku biarkan jew la bebudak nie.. malas nak ambil port.. teruk tak aku.. tapi diorang bangga dapat pegawai macam aku yang tak ambil kisah nie...

Dinner.. suatu kesukaan aku..terutama bila pakai tema yang pelik-pelik.. sebab suasana dia juga akan pelik-pelik.. so semuanya pelik-pelik..  tue yang aku suka tue..

Semalam aku join diorang.. sebab aku nak tengok tema pelik diorang.. sampai sana.. owh.. puas hati.. tema pelik diorang sangat menjadi..  cantik..  tapi sayangnya.. aku tak bawa kamera yang cantik.. pergi bawa phone jew.. sebab malas nak bawa beg.. nak bawa kamera mahal lagi tak la.. bila dah dijemput sebagai tetamu vip kan.. walaupun bukan tetamu yang bergelar vvip.. tapi nak jalan rata-rata ambil gambar macam pelik pula.. lagi silapnya... kamera compact aku pun aku tak bawa.. tema gelap.. tutup lampu.. warna lagi hampeh... sabor jew la.. layan jew la yea..

Bergambar dengan my intake and super senior subby (3S)
ingat lagi diorang tyme mula2 promote ktorang masuk palapes navy.. hehhe..


Hajat nak jadi The witch... tapi cari hat untuk disewa mahal pula bila satu sampai RM30 lebih...
pastue ubah fikiran jadi the vampire lady cukup la.. tapi segan pula nak buat darah menitik-nitik dibibir.. contact lens merah pun tak ada gak.. kalau buat mata merah sikit kew kan nampak la ikut tema.. tapi last decision make up biasa-biasa jew la.. cuma pinjam lipstick merah menyala dari sha black jew.. simple untuk malam tue.. tak yah ber'hantu' sangat.. tumpang costume super duper subby jew untuk meriahkan majlis.. alahai Tn. Tea.. kesian ambil gambar dengan dia tak nampak muka...

Kawan-kawan kat luar sana.. kalau ingin mencari tempahan make up..
dinner, tunang, kawen, bertandang dan sebagainya..
susah hati tak ada yang make up.. jangan risau tempah jew kawan saya..
make up nya tak perlu diragui...

Kekok.. canggung.. awkward..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Kekok.. awkward.. korang pernah rasa..
perasaan yang tetiba korang rasa janggal nak bergerak dan buat apa saja yang korang pernah buat sebelum nie secara normal.. rasa buat sesuatu tue salah tak salah jew.. lepas tue diperhatikan..
kekok weh.. suatu perasaan yang paling aku tak suka dan paling benci..

perasaan nie selalu muncul..
bila aku berada diantara family dan kawan-kawan..
mana aku nak layan dulu bila tengah berada diluar sama-sama..??
bila jalan2 dengan kawan2 kolej atau intake.. bertembung dengan kawan kelas yang rapat..
diorang nie boleh masuk sesama sendiri kew..??
jalan dengan kawan perempuan..
tiba-tiba kawan classmate lelaki tegur.. terkedu kejap..
dan yang paling ketara sekali..
bila  berjalan dengan seorang kawan..
tapi bertembung pula dengan musuh kawan aku tue.. sedangkan aku tak bermusuh dengannya.. bila dia tegur.. situasi yang kekok giler-giler akan berlaku pada aku.. nie isu yang aku nak ketengahkan sekarang...

Mak aku pernah berpesan.. kalau dia bermusuh dengan sapa2.. aku adik beradik buat la baik.. jangan ikut mak.. so bila berkawan.. aku selalunya ikut pesanan mak aku.. musuh kawan aku tak semestinya musuh aku.. sebab bagi aku tak baik gaduh-gaduh.. terutama bila tak ada sebab untuk kita.. diorang bergaduh bersebab.. so bila kita kenal sesama kita.. tak semestinya apa yang kawan kita tak puas hati dengan kawan lain.. adalah sama yang dengan kita rasa... kekadang aku rasa benda tersebut terlalu remeh dan kecil yang tak perlu ambil simpan dalam perasaan pun.. kerana ia boleh menyebabkan penyakit hati.. so aku buat bodo jew la untuk beberapa hal.. mungkin buat orang pun tak suka dengan cara fikiran aku.. tapi tue lah.. tue la juga  intake aku selalu cakap.. aku nie terlalu think positif sangat.. malas nak ambil gaduh.. sampai kena pijak kepala.. ok biarkan selagi diorang mampu...

tapi bagi orang lain.. bila diorang bermusuhan.. teman rapat mesti kena ikut temannya.. walaupun si fulan tak ada kaitan langsung dengan si fulan..  setiakawan katakan.. kalau tak bergaduh sama di kategori sebagai tikam belakang kawan.. urmm.. macam mana situasi tue.. kekok kan.. macam mana pula perasaan anda kalau berada dalam situasi tersebut..???

Thursday, April 24, 2014

Satu lagi hajat tercapai..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Alhamdulillah... 
akhirnya.. hajat yang di idam-idamkan selama ini.. akhirnya tercapai juga hari nie..
sekarang belajar-belajar cara nak menggunakannya..
godek2 sikit.. refer buku sikit..
nasib baik beli buku dari big bad wolf ari tue..
The illustrated practical guide to digital and classic photography..
the expert's manual on taking great photographs..
boleh belajar juga disini..

Apa-apa pun bersyukur alhamdulillah.. bertambah aset..
memudahkan pembelajaran.. lepas nie collect data mesti the best nyer kan..heheh..

 kamera DSLR sendiri..
guna duit hasil titik peluh sendiri.. tue yang berbaloi tue.. :)

Saturday, April 19, 2014

Sabtu.. 19 april.. what will i do??

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Sabtu..
Sabtu yang legang.. walaupun masih banyak kerja menyerabutkan otak.. tapi still mahu bersenang lenang melayan fikiran memikirkan perkara yang tidak masuk dek akal.. aaah~~!! benda yang sama still difikirkan lagi.. tanpa ada penyelesaian yang munasabah.. hanya padaNya jua aku berharap..

Kan aku dah kata "make yourself busy".. tak akan ada benda mengarut aku nak serabut dalam otak.. mengelamun sana sini.. nie tak.. duit terlepas... aktiviti pun tak dilakukan.. atas alasan jaga kulit.. tak nak panas.. kau tak join Karnival Sukan Palapes Navy kali nie.. sedangkan baju dah beli.. urmm.. kalau join.. masuk juga duit poket.. RM152 untuk dua hari... mana nak cari semudah itu weh....

Aah~~!! lalui sabtu dengan aktiviti bilik... sayangkan bilik kan..bayar mahal kalau tak hargai membazir.. RM5.50 sehari.. mau kenyang perut aku makan.. char kaw teaw pinggan besar... atau nasi ayam special.. tak kew sama dengan harga penginapan aku satu hari.. yang kekadang tak  ada pun aku dibilik tue selama dua minggu.. hanya cik nyet, cik bear and miss plant aku jew tinggal disana.. urm.. membazir.. tapi kalau keselesaan yang dicari.. terima azab itu... duit pun kena cari lebih dan pandai berjimat cermat..


So.. kerja hari nie.. minggu depan teman masuk site kawan a.k.a bulu.. jadi tukang masak.. so apa yang aku akan buat sementara ada waktu di bilik... 1. cuci baju.. 2. isi n masak air minuman yang dah kosong dan kekeringan.. 3. isi minyak motor.. 4. keluar cari stok makanan.. 5. kemas bilik yang dah semakin serabut.. 6. the last.. tgk movie.. hingga larut malam.. wah.. wah.. heaven.. bila nak siap key in data.. and baca journal yang patut.. 0oo.. excellent student sangat la.. sampai satu kerja berkaitan pelajaran langsung tak buat.. 0oppss!! weekend is a rest day.. -_-" ...


Friday, April 18, 2014

Menunggu..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Tunggu.. menunggu..
kekadang rasa macam tiada berkesudahan..
menanti dan terus menanti..
saat kesabaran masih meninggi...

Masa terus berdetik pergi..
bersama usia yang sentiasa berganti..
tapi semuanya belum pasti..
namun aku tetap menanti..
biasa masa yang menentukannya nanti..

dengan hati pasrah kepada illahi..
kerana dia yang lebih mengetahui.....



Friday, April 11, 2014

Perasaan itu gila....

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Perasaan itu.. 
perasaan yang aku tak suka sejak dulu lagi.. 
kalau aku dapat aku selalu campak kembali...
atau aku biarkan dia melayang pergi..
hilang diufuk bumi..
tanpa hinggap di hati bersihku..

Perasaan itu...
mungkin suatu hari akan bikin hati bersihku sakit..
sakit yang tidak mungkin dapat diubati..
merana pedih... sedih..
tuhan.. tolong kuatkan hati ini dengan dugaan yang kau beri..

Perasaan itu.. 
aku mohon biar dia pergi..
aku tidak mahu hati aku dicemari.. 
dengan pendustaan yang dibina sendiri..
biar mahligai bahagia yang mengisinya suatu hari nanti..
yang mana aku pasti.. dia adalah milik abadi...

Bagaimana harus aku jauhi perasaan ini..
setiap masa mesti menjengah kemari..
walaupun hati ini benar-benar tidak mengingini..
aku benci semua ini.. aku benci..
please tuhan beri aku kekuatan..
tahan cubaan dan dugaan ini...
ataupun patut aku jauhi..
mungkin terbaik untuk melawan cabaran ini..

Aku mohon pertunjukmu tuhan... jika ini dugaan ini atas egoku.. aku tidak mampu menanggungnya.. ampunilah aku ya allah..

Tapi andai dugaan ini pertunjukmu.. kau permudahkan lah jalan kami ya allah.. tunjukkanlah jalan yang halal bagi kami ya allah.. untuk mempermudahkan urusanmu.. yang telah kau tetapkan sejak azali lagi.. 
Amin.. Amin ya rabbil alamin...