MyBrain PhD dan DELIMA...

Bismillah hirahmanirahim...

Walaupun otak aku sekarang serabut dan serat dengan banyak benda nak difikirkan, tapi tangan masih gatal untuk datang dan menaip disini...

Still in progress and process penyambungan pengajian.. Mybrain15.. 31hb mac nie tarikh tutup pemohonan.. dalam masa yang sama UPM ada juga duduk hantar aku senarai-senarai biasiswa lain antaranya salah satu biasiswa yang menjadi impian dan cita-cita aku sebelum nie.. yang menyebabkan aku ambil keputusan sambung pengajian tahun nie iaitu biasiswa sime darby..  kenapa aku suka sangat nak biasiswa sime darby, pertamanya sebab elaun dia tinggi.. sebulan aku boleh dapat RM2300 untuk elaun sara diri, yuran dengan thesis asing pula.. so memang sedap la.. lepas tue pulak yuran PhD UPM setakat nie aku tengok antara yang paling termurah dalam semua Research Universiti.. so aku rasa macam sayangnya tinggalkan UPM dah la banyak koleberasi dengan banyak badan besar dalam pertanian... so banyak la biasiswa mahal-mahal ditawarkan pada student under research.. dan sistem UPM pun aku dah biasa dan dah tahu.. PhD wajib 2 paper diterbitkan, pastu wajib ambil proposal defence  semester 1 dan comprehensive exam semester 2 atau 3.. wajib lulus.. then thesis buku hijau yang cantik lagi.. omo... kalau dapat elaun RM2300 tue boleh la aku settlekan ptptn aku juga dan cari laptop baru...  tapi sekarang semua impian tue kena padam.. aku pergi ke UKM..

kenapa aku pergi ke UKM.. ? okey aku cerita firasat negetif aku dulu la.. first, aku kena adapt dengan suasana baru UKM yang aku tak tahu.. banyak benda yang aku kena belajar cari dan ambil tahu.. pertama tak ada la berat sangat sebab perubahan pun kekadang bagus untuk kita kan... tapi yang kedua nie paling aku tak suka, yuran dia sangat mahal... ini paling2 aku nak compare dengan UPM.. UPM pendaftaran RM2800 lebih ja.. UKM RM3900 lebih.. bapak gila mahal seribu lebih beza.. then seterusnya konsisten RM3300 manakala UPM dia ikut tahun.. semester 2,3 murah dan 4,5, 6,7 lagi murah semester 8,dan seterusnya mahal.. tapi still belum sampai RM3000 lebih tujuan dia adalah nak suruh student habiskan study cepat-cepat jangan bertangguh research tue... sapa yang dah antar thesis just bayar RM350..  yuran pemeriksaan thesis pun xmahal sangat dalam ratus2 ja.. UKM RM1500 kau.. so aku rasa mybrain tue agak sesak nafas juga la study di UKM.. so aku sangat-sangat kena berjimat cermat... dan prepare banyak benda untuk persediaan akan datang.. memang la aku target habis 3 tahun ja.. tapi RM6600 aku kena prepare awal juga tue.. takut.. faham...  so jangan harap aku mampu hidup senang lenang macam master dulu.. so target aku macam mana pun kena habiskan phd dalam masa 3 tahun juga.. untuk kemudahan semua pihak.. sebab kalau tak bayar yuran status dia berhenti.. kalau berhenti.. mana aku nak cekau duit banyak-banyak.. dah la mak pun time tue dah pencen.. memang susah la aku... itu la yang aku rasa tak puas hati dengan UKM sekarang.. macam nak menyusahkan anak bangsa sendiri..  lain-lain semua okey... doc2 baru semua pun okey.. tapi aku takut sebab tengok diorang busy semacam... tapi insyaallah i will try my best.. doakan yang terbaik untu aku yea...mudah2an aku dapat graduate on time.. aamiinn



My Sweety Room, Villa field
18:10 15032018
tunggu solat maghrib..


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

Master by RESEARCH...

::course perhutanan.. jom kenal::