::course perhutanan.. jom kenal::


assalamualaikum kawan2..
ari nie.. aku nak perkenalkan sikit course yang aku ambil.. iaitu Bachelor SAINS Perhutanan.. aku tau.. banyak orang x kenal dengan course nie.. dan bagi pendapat sesetangah individu..subjek nie pelik.. nanti nak jadi apa .. apa benda yang diajar.. dan sebaginya.. dan yang kenal pula.. akan cakap.. subjek nie sangat simple dan mudah...  kacang goreng katanyer..  sekadar jalan2 dalam hutan..yg mungkin adventure sikit dan nikmati ciptaan tuhan.. itulah kerja orang hutan.. dan lepas nie keluar jadi renjer.. dan x de kerja laen yang dapat dibuat.. lepas tue subjek  dier.. x yah nak strager lebih2.. conform boleh score A..  

mudahkan pendapat manusia mengenai subjek ktorg.. macam mana pula tyme anda terbaca.. adakah berfikiran cam tue juga..ok.. fine.. saya x kisah .. pendapat masing2.. tapi apa2 pun keadaan.. biar semua orang nampak perkara yang sebenar..
ok subjek ktorg.. yang dikatakan SANGAT2 senang.. mungkin senang difikiran orang.. tapi susah di fikiran aku.. cz  dalam masa satu semester.. ktorg akan belajar mengenai pengecaman pokok.. tue sebagai benda ASAS.. yang wajib ktorg ketahui.. bukan sekadar kenal pokok.. tapi tahu juga fungsi dan kegunaan pokok tersebut.. setiap ciri anatomi pokok ktorg kena tahu.. termasuk la peruratan daun dan jenis akar.. pun wajib tahu.. tue smua saya tekankan sekali lagi.. ianya sebagai asas.. untuk bakal renjer katakan.. (memudahkan pembelajaran utk peringkat seterusnya).. dalam satu semester .. ktorg kena kenal lebih krg seratus spesies pokok.. dan setiap kali ktorg masuk hutan.. setiap sampel perlu dibawa balik untuk diteliti semula.. dan dikenalpasti

tapi saya tau.. tue benda yang simple untuk budak2 pure sains dan pendidikan.. kenapa pula sya berkata demikian.. sebabnya.. kawan2 saya cakap.. ap2  pun x kisah la.. sebab diorg semua terer.. saya pula.. tidak.. cz memerlukan masa yang lama untuk hafal..

kalau saya katakan ktorg diajar mengenai fisiologi , penyakit pokok, dan kaedah rawatan pokok.. lagi la diorg cakap benda tue kacang.. tapi dier pernah x ambil kira kandungan nutrien dalam tanah.. dan kaitan dengan perkembangan pokok dalam kehidupan.. bahan2 kimia laen, microorganisma..rupa bentuk pokok.. kenapa berbintak dan sebagainya.. kenapa buah buruk dan sebagainya.. tapi apa yang orang nampak.. kenapa tebang pokok.. sedangkan pokok tue sihat dan sebagainya.. orang akan tanya.. why???.. why??.. n why??.. sedangkan pernah x diorg terfikir mengenai populasi pokok hutan.. ruang dalam hutan.. dan kesan pokok tue pada masa akan datang.. orang x nampak benda tue.. tapi kami budak hutan.. atau orang hutan nie.. nampak kesannya.. impak pada masa akan datang..

kaitan isu jalan2 dalam hutan.. wah sangat santaikan ktorg.. banyak pergi berjalan.. tapi orang x ingat smua tue.. penat kot.. cz ktorg bukan pergi bersantai.. ktorg pergi buat kerja.. bawa balik sampel dan sebagainya.. kalau course lain ad kew.. masuk hutan.. bawa benda mengarut2.. gali tanah dalam hutan.. semata2 nak tengok microorganisma tanah.. profil tanah yang perbagai lapisan.. then bawa masuk dalam kotak kaca.. dan ssebagainya.. pastu hafal smua nama isi2 hutan.. tengok kualiti air.. kebaikan pada orang ramai..  ada kew budak laen yang buat kerja gila cam tue..  dan satu benda gak aku nak tnya.. benda2 alah yang aku sebutkan tue.. dan ktorg buat tue.. x libatkan dengan sains kew.. cam tue ek.. maybe x kotkan?? fikir jew la sendiri..

course ktorg yang senang nie gak.. membuatkan ktorg kena belajar macam2.. terutama gis.. korang tahukan gis.. korangkan bijak2.. mesti la kenal geograpic information system.. yang dikatakan sangat senang tue.. nak mengolahkan maklumat yang dapat dari setalit dengan maklumat data yang korang perolehi dari hutan.. al maklumlah.. smua orang pandai komputer.. senang.. terutama budak2 pendidikan.. lagi la senangkan.. permainan budak2 tue.. tapi kalau saya... sakit otak nak gak mengoleh hutan yang bereka2 tue.. nak pula gabungkan ke dalam komputer agi la pening..
kalau bab pengiraan.. bagi kuantitatif ,kakulus... lagi la kacang kan.. masing2 dah ambil add math kan.. tue dijadikan perkara simple dalam pembelajaran.. dikaitkan denga bilangan spesies pokok dalam hutan.. melihat kepelbagai hutan.. ah.. lagi kacang bagi orang2 diluar sanakan.. tapi saya tetap kata susah.. 

subjek yang berkaitan dengan perniagaan pun kitaorg kena turut belajar.. iaitu perakaunan dan ekonomi.. subjek yang first tyme aku ambil.. dan aku sangat x suka.. pelbagai keluk ada.. dan aku menyampah.. tapi kena gak belajar.. cz tue semua terlibat dalam kandungan isi balak nnt.. apabila dikeluarkan dan dijual.. kena belajar gak.. dalam erti kata laen .. semua subjek la ktorg kena libatkan diri.. dan dikaitkan dengan perhutanan.. tue pun orang cakap subjek ktorg senangkan.. x libatkan sains.. walaupun.. universiti dan kementerian mengiktirafkan course ktorg sebagai course SAINS GUNAAN..  jz x menggunapakai perkataan tersebut.. ap2 pun korang pikir la sendiri..

tapi aku rasa ktorg belajar sains gak... kimia, bio.. terutama diploma dulu.. tapi x tyme degree skrg... walaupun aku budak tahun satu.. tapi dah 3 tahun aku belajar mengenai bidang perhutanan.. jadi sedikit sebanyak.. aku tahu.. apa yang diterapkan dalam cousre aku.. x senang seperti yang dikatakan.. melainkan ada usaha.. dan aku x nampak agi budak2 course aku..yang x  study dan x masuk kelas.. dapat straight A.. dapat CGPA 3.00 ke atas.. tapi apa yang aku pasti.. yang still belajar.. yang ad usaha nak dapatkannya jew.. yang dapat result macam tue.. kalau korang cakap ad.. aku selut.. cz budak tue otak dier terer.. tapi aku rasa x lama.. kalau yang betul2 dapat 3.00 keatas.. tue mesti kawan2 group dier baek hati bagi markah untuk amali.. ataupun maybe tahun satu dan dua jew aku boleh katakan.. cz tyme tue masih byk agi subjek universiti yang back up  dier.. tapi klu dier naik ke atas .. jangan bermimpi.. tapi usaha.. jangan harap dier akan dapat.. 

apa2 pun.. aku rasa aku dah dedahkan apa2 yang patut.. perkaitan course perhutanan.. cz course nie.. bukan course yang santai.. tapi dier menggunakan fizikal dan mental.. kerja ktorg memang x banyak lab.. tapi banyak kerja lapangan.. kalau budak sains.. lab diorg adalah lab.. tidak untuk ktorg.. yang mana lab ktorg adalah hutan.. kalau microscop bdk sc guna.. kitorg guna pita meter atau clinometer compas.. kalau bdk sc guna penyepit atau sebagainya untuk ubah sampel..  ktorg guna parang dan cangkul untuk ambil sampel.. apa2 yang kemas tue memang budak sains cz x kena panas terik sebagainya..  dan selekeh tue budah hutan lah yang dikatakan orang utan (pongo pgyemaus).. tapi ktorg x kisah.. cz yang penting.. ktorg enjoy dengan apa yang ktorg belajar.. dan dapat ilmu sama juga denga orang lain..
 pongo pgyemaus.. korang kenal x sapa??
ktorg homo sapien ek.. bukan pongo ok....

aku rasa korang fikirlah sendiri.. dengan apa yang korang cakap.. betul atau x letak pada korang sendiri.. cz tue jawapan korang.. tapi aku dah bagi keadaan yang sebenar yang kami lalu.. korang mampu x untuk tue..  kalau korang cakap.. bidang korang nie bakal jadi saintis.. x kurang gak bagi bidang perhutanan.. aku rasa bersepeh2 gak saintis dalam bidang perhutanan.. dalam pelbagai kajian kot.. kalau x.. x kanlah tertubuhnya FRIM.. iaitu isntitui penyelidikan perhutanan.. dan untuk pengetahian korang juga.. aku sangat berminat dalam bidang penyelidikan perhutanan.. dan itu adalah cita2 aku.. yang menyebabkan aku menjebakkan diri dalam course perhutanan..  dan berada di Bachelor sains perhutanan sekarang..

bagi aku  x de course yang mudah.. melainkan korang yang meletakkanya.. kalau betul2 minat .. x de alasan untuk benda tue jadi susah.. dan jangan salahkan course laen kalau lebih mudah score.. kalau dlm course sendiri pun korang x iklas untuk belajar..
p/s:: iklas aku sajikan untuk semua..  korang fikir sejenak.. betulkah seperti apa yang kurang lemparkan sebelum nie..


Comments

  1. Saya pun minat bidang ini, terima kasih atas perkongsian yang cukup berpengalaman.....
    Bidang ni ada juga ke belajar tntg spesies haiwan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ada belajar berkaitan haiwan dan serangga juga

      Delete
  2. Klau x ambil biology time spm boleh ke masuk course ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau batch saya diploma dulu ramai juga bukan student sains yang dapat diploma perhutanan tapi tak pasti sekarang sebab subjek dah semakin advance. Mungkin boleh google kelayakan upu untuk perhutanan.

      Delete
  3. Hai, saya nak tanya. Apa kelayakan yang diperlukan untuk masuk kos sains perhutanan ni? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. latest saya tak pasti untuk degree dan diploma. mungkin boleh check upu. tapi percayalah kos dia enjoy. welcome rimbawan.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

Master by RESEARCH...