Thursday, January 10, 2013

sentuhan cinta..

assalamualaikum..

wah apa cerita semua.. topik kali nie bunyi seperti nak gah sangat kan.. SENTUHAN CINTA la pulak.. sebab apa agaknya??? adakah admin dah dilamun cinta setelah asyik disakiti oleh kawan2?? ataupun jumpa kekasih sejati selepas mengadu nasib apa yang dialami?? apa pula akan terjadi dengan pelajarannya kini??  kalau admin bercinta??? dan adakah setelah lama menyepi.. muncul mengadu terhadap kawan2 dan pelajaran.. kini admin ingin bercerita mengenai kisah cintanya pula??? hurmmm... itu semua bakal menjadi pendustaan semata-mata.. atau omongan kosong kalau tetiba admin nak cerita berkaitan cerita cintanya.. sebab admin masih solo molo lagi.. (pssttt.. tue senyap2..) banyak benda karut lain admin nak pikir selain cinta minta nie.. ( admin nie hati batu kew apa ek.. x mo cinta cintun.. layan citer cintan boleh lak..maybe nak tunggu lelaki sejati kot.. lelaki pemimpin ke syurga.. harapan admin tinggi..  (^_^).. hehhe~~`)

ok back 2 d topic... actually.. tyme cuti sekolah ni.. yg baru lepas.. byk kawan admin yang kawin.. and tunang.. sepupu admin yang muda2 dari admin pun dah start tunang2.. so sikit sebanyak terasa la kehangatan kenduri kendara diorang nie.. dan terasa juga la diri admin nie dah semakin tua.. ( dah tua dah aku rupanya (=_=)... sebelum nie perasan muda... hehe!!)  dan disebab itu juga admin dah tangkap cintan dengan seseorang.. hahah~~ (-_-) urmm.. tadi cakap x cinta.. sekrg dah cinta apa admin nie kan betul2 x faham la kan...kan??

admin sebenarnya dah jatuh cinta dengan wedding planner... hehhe~~ oppsst.. silap.. bukan la..wedding design sebenarnya.. hahah~~ not mr. designer ok.. (ada kew wedding planner lelaki??.. hheh) sebab benda tue akan menambahkan lagi kemeriahan kenduri sesorang tue.. mana dengan pelaminnya.. suasana.. dan bilik tidur.. tue akan jadi tarikan  kedua setelah jumpa dengan si pengantinnya.. tau la kata orang.. cukup la sekadar walimatulurus.. x yah nak grand sangat.. lepas nie menangung hutang pula.. tapi bagi pendapat admin.. kalau kena pada design x payah panggil wedding planner.. kita sendiri mampu membuatnya kelihatan ceria dan mewah dengan kerja tangan sendiri..

untuk hari nie.. seperti tajuk tema.. sentuhan cinta.. admin suka pada sentuhan merah dan putih kerana merah itu membara.. dan putih itu suci.. seperti juga perkahwinan yang bertujuan untuk mendirikan masjidkan.. membara dan suci itu penting.. dan admin juga tertarik untuk memilih english style sebab ia kelihatan mewah dan menarik..  jom tengok tema pilihan admin..




 nie kalau nak buat sendiri guna kekratifan sendiri.. untuk jadi seperti di bawah nie... cantikkan..




Tuesday, January 8, 2013

Menyepi perlukah??


"Rugi la jadi orang senyap sebab orang tak kenal kita..."

Pernah tak persoalan ini bermain di fikiran kawan-kawan semua..  disaat semua nama disebut diperkenalkan.. tapi nama anda tertinggal dan umpama hilang dari senarai nama tersebut... apa perasaan anda ketika itu.. sedih.. kecewa..  dan rasa seperti perlu jew keluar dari majlis tersebut.. kalau anda berada di majlis.. dan menyendirikan diri sahaja seperti tiada apa apa  yang berlaku... kerana nama anda tiada di dalam senarai.. atau biarkan diri anda seperti orang asing disitu.. adakah itu salah satu anda..???

sekiranya ya... ya anda juga seorang yang pasif dan pemikiran negetif..

tahu tak  manusia pasif dan negetif adalah manusia yang kurang keyakinan pada diri.. terlalu mengikut perasaan.. dan kurang bermotivasi.. situasinya ini bagi saya samalah seperti manusia yang tahu tuhan maha memberi.. tapi sombong.. tak cuba meminta dan berdoa dari Nya..

perkaitannya..
kita tahu orang tak kenal atau lupa kita.. kita kena lihat semula punca semua itu datang dari mana??
diri kita atau mereka sendiri.. kalau kita salahkan orang lain dengan menyatakan mereka lupakan kita..tetapi kita sedar atau tidak.. bahawa adakah kita menyedarkan mereka tentang kewujudan kita... sebagai contoh kalau saya pilih salah satu situasi di atas
 >> kecewa.. sedih... saya lari meninggalkan majlis disebabkan nama saya tidak disebab dalam senarai rakan-rakan yang dijemput sedangkan dia menjemput...
tidakkah situasi ini akan menambahkan keadaan dimana kamu akan lagi dilupakan... ingat memori manusia tidaklah seperti komputer yang mampu menyimpan pelbagai data.. kekadang apabila banyak yang difikirkan lagi banyak manusia akan cuai dengan sesuatu perkara...

jadi bagi saya untuk situasi ini... sekiranya berlaku pada diri anda.. jangan cuba menyendiri diri... cuba ramahkan diri dengan semua tetamu.. dan berjumpa dengan sahabat anda supaya tidak terus senyap menyepi dan dilupakan.. situasi ini bukan bertujuan untuk mencapap atau terlalu menonjolkan diri.. tapi adalah untuk mengeratkan silaturahim.. kawan awak tidak terasa dengan awak dan awak sendiri positif dengan menerima seadanya kekurangan orang lain...

 (= WARNA CERIA AKAN MENJADIKAN KITA CERI =)



MOOD :: Tengah cuba memotivasikan diri semula untuk menjadi manusia yang POSITIF...



Sunday, January 6, 2013

EPISOD PEMULAAN HIDUP...

CERITA DISEBALIK DIRI...

suatu ketika dahulu...
kalau ditanya berkaitan dengan kehidupan aku kini..
mesti sukar aku ingin menyatakan kenapa dan mengapa aku memilih sesuatu... sedangkan dari setiap pilihan mustahil kalau tiada jawapan bagi setiap persoalan yang di kemukakan.. tapi semua itu agak sukar untuk aku luahkan suatu ketika dahulu.. kerana tiada jawapan rasional bagi persoalan yang sendiri aku kemukakan pada diri aku.. sedangkan aku sendiri memilih untuk hidup di jalan itu.. walaupun sukar dan susah sekali pun..

rasional... apabila diri sendiri cuba memikirkan apa yang dimahukan dalam hidup aku...

inginkan sesuatu yang lain dari orang lain...
inginkan sesuatu yang mencabar...
ingin menguji kelayakkan pada diri..
ingin suatu pengalaman yang berharga..
ingin sesuatu yang boleh dipelajari...
ingin sesuatu kehidupan yang mampu mengajar diri..
poerbagai perkara yang aku inginkan dari pengalaman ini disebabkan itu aku memilih jalan ini.. walaupun hakikatnya agak berliku.. sakit... dan pedih.. tapi banyak yang dapat aku pelajari..

tiga tahun diploma...
mungkin itu satu permulaan bagi aku mengenali dunia baruku...
disaat itu aku belajar cara hidup jauh dari keluarga..
hidup berdikari bersama kawan-kawan.. walaupun hakikatnya aku sukar untuk rapat dengan kawan..
silaturahim juga nikmat allah kepada hambanya.. aku kenal 2 orang yang sangat rapat dengan aku sepanjang aku berjauhan dari keluarga.. alhamdulillah aku dipertemukan dengan mereka jiran-jiran sebelah bilik... yang banyak membantu aku dalam pelajar walaupun kami berlainan course.. saling memberi nasihat, bertukar cerita dan pandangan.. banyak yang aku dapat pelajar dari cerita mereka.. walaupun hakikatnya dari cerita tersebut aku hanya pendengar setia.. coursemate pun tak kurang juga banyak yang membantu.. tapi hujung-hujung pengajian baru aku lebih mesra dengan mereka..

lama tempoh pengenalan aku dengan rakan-rakan sekuliah ( 3 tahun + 2 tahun setengah).. walaupun sudah mesra namun tidak semestinya mengenali kesemuanya... banyak pahit , manis liku-liku getir bersahabat.. yang diselami selama itu.. namun bagi aku niat dan tujuan bersahabat adalah penting bagi mengukuhkan keakraban.. jalinan persahabatan.. maaf andai persahabatan aku sendiri mengundang kekaciran kepada sahabat semua..

dua tahun setengah pengajian di peringkat ijazah..
adalah satu pengalaman yang banyak mengajar aku.. kerana cabaran disini sangat mencabar.. biar pun dari pelajaran.. persahabatan... atau dari pengurusan masa dan sikap aku sendiri.. sangat mencabar... dan memberi kejutan yang kuat pada aku.. macam mana payahnya kehidupan.. macam mana terujinya persahabatan.. tumpuan pelajaran... macam-macam ujian kita itu.. kejian, cacian dan pandangan yang dihina.. hanya air mata ketika itu ibarat rintihan yang cuba merawat duka.. diuji dengan pelbagai keadaan walaupun dimana jua.. tak begitu mudah untuk mencapai kejayaan dengan kesabaran...
disini objektif kehidupan, aku cuba perolehi... 




*******************