Tak ada pakwe bukan maksud tak laku..

assalamualikum..

aku tertarik dengan beberapa cerita berkaitan isu wanita.. terutama..  yang  masih belum berpunya.. ataupun tak ada pakwe... terutama sekali di universiti..dimana ketika ini jiwa remaja semakin bergolak dengan pelbagai keadaan.. sambil difikirkan masa depan.. dan kehidupan kadang-kadang menjadikan itu suatu yang serius diminda remaja.. terutama bagi anak gadis yang sedikit pemalu sifatnya.. di tambahkan pula provokasi dari pelbagai media.. dan faktor penyumbang lain seperti kata2 lecturer yang menyatakan.. "di alam universiti nie waktu mencari pasangan hidup masing2.. yang terbaik untuk kamu.. nanti bila masuk alam pekerjaan kebanyakkan lelaki semua dah jadi suami orang, bapak orang.. dah tak ada peluang lagi kamu ketika itu.."

 bila berada dalam situasi ini.. remaja perempuan akan memandang perkara tersebut sesuatu perkara yang serius.. yang mana dalam fikirannya berfikir... perlu cepat mencari jodoh... nanti tak ada pasangan hidup.. dan mulalah proses bertindak untuk  mencari..  tak kurang juga seperti cerita 1,2,3 CINTA (pernah tengok x??).. 

aku sebagai perempuan.. aku sedar.. dan aku merasai perkara yang sama.. dan sering diprovok juga dengan benda2 yang sama.. mana dengan kawan2 perempuan atau lelaki.. dan orang sekeliling.. sometimes boleh tertekan kalau difikirkan.. nak pula umur semakin hari semakin meningkat dan kawan2 seusia dah pun berkahwin.. benda tersebut menjadi mainan di fikiran.. tapi alhamdulillah.. disebabkan oleh kesibukan dalam pelajaran dan banyak perkara lain.. benda tersebut bukan isu yang penting untuk dimainkan dalam mindaku..

bagi aku.. kita sebagai perempuan.. tak perlu terlalu risau tentang perkara ini terutama semasa dalam pengajian.. yang penting fokus pada matlamat utama..   insyaallah kalau ada jodoh.. adalah yang datang kemari.. terperlu susah2 mencari.. hinggakan kekadang maruah tergadai.. dan sebagainya...

 aku tertarik kepada kata2 ini... untuk kita renungkan bersama...

"Lelaki yang baik itu, tidak akan menyentuh kamu. Tidak akan sesekali cuba menyentuh kamu. Bukan sahaja tangan halus kamu, bukan juga 'menyentuh' mata bening kamu, tetapi yang lebih utama, dia tidak akan 'menyentuh' hati lembut kamu. Mereka tidak akan menyentuhnya selagi mana mereka tidak bersedia, dan pada ketika dia sudah bersedia, dia akan menikahi kamu dan pada saat itulah, barulah dia berani 'menyentuh' hati kamu. Lalu bagaimana mungkin lelaki baik tidak 'menyentuh' hati kamu sekiranya dia tidak menjauhkan diri daripada kamu? Sedaya upaya dia akan cuba menghindar, kerana dia tahu, pada ketika dia membuka mulutnya bagi berbicara, pada ketika itulah, bicaranya yang baik-baik akan 'menyentuh' hati kamu, dan 'mencengkam' hatinya pula. Terjadi rindu dan kamu pun tahu maknanya rindu kepada bukan mahram itu sangat halus sempadannya, antara rindu baik dan zina hati. Sangat-sangat halus, dan lelaki baik tidak mungkin mahu mengambil risiko itu."
-petikan dari : drmuslimah.blogspot.com  -

katanya.. lelaki yang tidak menyukai kamu, memang jelas dia akan menjauhi kamu atas alasan, dia tidak suka kamu. Manakala untuk lelaki biasa, yang menyukai kamu, dia akan cuba mendekati kamu, dan ini pasti kamu tahu. Cuma lelaki yang benar-benar baik, apabila dia menyukai kamu dia akan menjauhi diri dari kamu dan

 "Lelaki baik itu, akan mendekatimu dengan niat mahu bernikah. Jadi pada ketika ada lelaki, yang berkata mahu menjadikan kamu isteri, dan pada ketika itu hati kamu terus berasa bahagia tanpa ragu-ragu, ketahuilah itulah lelaki baik, kerana kamu bahagia untuk perkara yang sudah kamu tahu."

jadi kita sebagai perempuan tak perlu risaukan.. kalau kita betul-betul inginkan seorang peneman hidup yang terbaik bagi diri.. walaupun kita bukanlah baik sangat.. tapi bila ada pemimpin yang baik.. tak ke anak buah akan turut mengikuti jejaknya.. sekiranya mahu berubah.. dalam masa yang sama bukan bermaksud kita tidak berusaha langsung.. untuk mencari yang terbaik.. cuma kita mengunakan jalan yang betul untuk tujuan yang baik.. iaitu memohon pertolongan dari allah.. melalui doa.. dan amalan yang kita lakukan..

Jodoh ini adalah suatu gerak hati pada empunya diri yang ditakdirkan. Jodoh itu merupakan suatu takdir. Usaha bagaimanapun, jika tiada jodoh, tiada juga. Jika tiada usaha, jika ada jodoh maka ia tetap ada



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

Master by RESEARCH...

::course perhutanan.. jom kenal::