pengorbanan atau apa sebenarnya???

aku seorang perantau.. yang pergi jauh untuk mencari ilmu... menjejak kejayaan...

aku juga anak org biasa-biasa, bukan orang berada... namun mempunyai prinsip hidup tersendiri...

hidup aku.. cara aku... sentiasa mempelajari dari kehidupan... mempelajari sikap dan hidup manusia... memahami keadaan dan perasaan manusia... walaupun kekadang aku mengabaikannya sedangkan aku memahaminya... malas dengan sikap manusia yang terlalu banyak kerenah dan ragamnya....

tapi untuk keluargaku ... aku confius....
begitu juga dengan diriku sendiri.....

sebagai seorang anak perantau.. memang mendalam tersematnya didalam hati... untuk bersama keluarga di hari yang mulia...menyambut bersama, merasainya bersama.... dan aku faham dan sedar keluarga aku juga begitu... merasainya... menganggapnya sebagai satu kehilangan di hari mulia... tatkala semua berhimpun ... aku sahaja berada di kejauhan...

namun apakah daya hati... cuti memang ada... masa mungkin mampu ku luangkan... tapi wang ringgit tidak mampu aku korbankan... sebabnya... aku faham bagaimana situasi keluargaku... bersusah payah untuk mencari wang ringgit mengasuh dan mendidik aku... sehingga aku berada disini hari ini....

dan disebabkan itu juga ... aku rasa aku x sanggup nak menyusahkan lagi keluargaku... untuk membiayai kepulanganku yang hanya seketika... mengorbankan titik peluh mereka selama ini... untuk seketika sahaja.. sedangkan pergorbanan yang dilakukan berhari-hari.. hanya untuk aku pulang beraya bersama keluarga tercinta...

memang pilu hati ini ... tak dapat pulang beraya bersama.... bukan maksudku untuk kulukai... dan bukan juga bermaksud untuk aku bersuka ria bersama teman2ku disini... memang pilu hati ini... x pernah langsung aku gembira... walaupun senyuman ku lemparkan di aidilfitri.... itu semua hanya semata-mata untuk menghilangkan keresahan di hati... dan mungkin aku tak pernah menitiskan air mata untuk semua ini... walaupun di cerung telefon aku mendengar tangisan itu dari keluargaku... namun aku keraskan hati mengabaikan semua itu... walaupun tangisan datang dari ibuku...

tahun ini kehilang lagi dirasai... kerana semuanya tidak pulang beraya bersama2... masing2 sibuk dengan kerja sendiri... aku pula tetap disini... menganggap satu pengorbanan yang perlu aku lalui... MAAF ANDAI INI MELUKAI HATIMU....

wajarkah pegorbanan aku ini... tidak pulang ..semata2 menganggap satu pengorbanan... sedangkan sebelum nie... mampu pula aku meghabiskan wang kedua ibubapaku... namun untuk tujuan ini aku tidak mampu... kerana kuantitinya amat besar bagiku... tidak sanggup lagi aku menyusahkan mereka.. walaupun hatiku sering menderita disini...


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...