belajar dari pengalaman....

mak aku sentiasa berpesan belajar dari pengalaman, hidup sentiasa berdikari dan jangan terlalu mengharapkan pada orang lain.... itulah kata mak aku berkali-kali, sentiasa berpesan dan mengingatkan pada diri kami anak-anaknya... pesanan itu sentiasa aku sematkan dalam minda dan jadikan panduan hidup aku... mak aku berpesan lagi ''kita nie walaupun perempuan mesti pandai uruskan urusan luar dalam family... tau semuanya, agar x kena tipu dengan lelaki....'' aku faham maksud mak aku tue... bukan bermaksud x percayakan ayah aku atau sebagainya... tapi nak bagi pengajaran pengajaran kepada kami semua anak-anak perempuannya supaya sentiasa berhati-hati dengan lelaki sekarang, dengan pelbagai kes yang sering kita dengari membuatkan semua perempuan cukup fobia dengan dunia sekarang.... ayah aku pun sentiasa berpesan... ''kalau nak pilih laki tue selidik dulu elok-elok macam mana, bawa jumpa family jangan sembunyikan kat belakang mak ayah... laki sekarang nie bukan boleh percaya..'' tue pula pesanan ayah aku.. membuatkan aku kekadang terfikir juga...'' bukan insan tue boleh hiprokit kew''... huhuhu.. aku nie kan sentiasa berfikiran jahat... hhuhuhu.. macam tue la keadaan aku... yang sentiasa berfikiran negetif terhadap lelaki, x kisah la dia sememangnya baik kew atau betul-betul jahat...
aku memang cukup takut dengan dunia sekarang... sehinggakan aku terfikir yang bukan-bukan.. biar aku mempunyai kerjaya sendiri... dan x payah susah-susah nak cari calon teman hidup... kalau family pilih pun x tentu agi terbaik untuk aku... cz kita x tau cam mana keadaan dia sebenar... manusia boleh hipokrit depan manusia lain... jadi aku malas untuk mencari untuk semua tue ... dan kekadang memikirkan pula, mampukah aku bertahan hanya dengan kerjayaku sahaja.... susahkan kehidupan nie... dari pengalaman2 lain... aku sentiasa perhatikan nasib mereka2 yang mungkin agak lanjut usia(andartu)... memang agak kesian dengan diorg walaupun ada kerjaya sendiri tetapi x da keluarga untuk meluahkan kasih sayang... sadihkan...aku x nak jadi cam tue... dan masa tue aku bahagia rasanya sebab aku masih kecil ada ibubapa yang masih berikan kasih sayang kepadaku...
pengalaman memeng mengajar segalanya....

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...