::disebalik nama::

sam sunshine.. satu nama yang ak letak pada semester dua pengajian ak.. di peringkat diploma dahulu.. tyme tue ak ingat agi.. ak baru ada laptop dan mula nak berjinak-jinak dengan dunia maya.. mengambil masa yang lama untuk dapatkan nama yang sesuai.. dari sam sun aku beralih nama kepada sam sunshine lebih sedap panggilannya.. lembut sikit.. dan tertarik dengan bunga matahari (sunflower).. cam x de kena mengenal lak.. tapi bunga nie nak sinaran matahari...kan..

sam adalah satu singkatan daripada nama penuh ak.. dan sunshine  pemenuh kepada nama ak..
yang sebelumnya ak x berapa nak pasti.. just suka-suka kuletakkan dan sekarang ak temui maksud sebenar sebalik nama.. kata kawan ak.. sebab ak suka senyum.. walaupun orang marah.. tetap senyum..nampak ceria.. walaupun tersurat seribu persoalaan.. terus jalankan kerja ak tanpa kerenah..

dan dari tue ak try fikirkan maksud sunshine yang ak sendiri letak.. maybe sama dengan cahaya matahari...yang membawa kepada keceriaan.. yang cuba nak menyuluh alam.. untuk semua orang nampak sekelian alam.. menikmati keindahan alam.. walaupun sebenarnya orang tak nampak pun sinaran tue..tapi dier banyak memberi pertolongan kepada penglihatan manusia.. tanpa dier orang tidak mampu melihat dengan jelas ...dan mungkin itulah salah satu ciri yang ak inginkan pada waktu dulu..silent... buat kerja tanpa orang sedar kehadiran ak disitu.. kewujudan ak pun..

namun tidak sekarang.. selepas ak belajar tentang sikap manusia.. bagai mana tingkah laku kawan2 sekeliling ak.. silent.. dah x de dalam senarai.. mungkin kekadang.. tapi sekarang banyak sound direct.. ad kengkawan yang bertanya.. mana ak yang dulu.. silent.. mungkin ad.. pada dan ketika... tapi  hati ak dah change kepada sam sulphate.. korang yang minta ak untuk menjadi sam sulphate..  sulphate iaitu unsur dari sulfur dan oksida.. dan ia mampu bergabung dengan mana2 unsur lain pun untuk menjadi sebatian baru.. dari situ wujudlah sebatian yang mampu memberi kesan positif dan negatif.. ia wujud daripada unsurnya.. bukan dari segi azali unsur tue adalah negetif.. tapi sekiranya kena pada tempat dan wujudnya.. dia ak beri kesan yang positif  seperti garam yang wujud daripada pelbagai unsur yang mampu memberi kelebihan pada sesuatu..

ap yang dapat ak simpulkan sekarang pergaulan sama seperti sulphate ... iaitu unsur garam yang wujud..  positif dan negetif pergaulan itu berdasarkan unsur garam yang bergabung untuk menjadi sebatian... sekiranya mahu menerapkan kebaikan dalam pergaulan.. sebatikanlah dengan garam yang positif iaitu tingkah laku...  supaya positif sebatian yang wujud iaitu pergaulan..

p/s:: mana lebih baik.. sunshine atau sulphate..???? bergantung pada keadaan dan situasi... tapi bunga matahari best gak kot...

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...