::hati manusia::

cam mana korang mentafsirkan hati manusia.. selepas korang dah campakkan pelbagai tomahan dan kata2.. kemudian korang berbaik kembali dengan dier.. dan bergurau senda seperti tiada apa2 yang berlaku sebelum ini.. apa pandangan korang mengenai hati dier sebenarnya.. atau pun korang rasa dier seperti patung bernyawa.. atau hati nyer sekeras batu.. yang tidak mampu tergugat dengan sebarang kata2.. 

tipu.. aku katakan tipu semuanya.. dusta semata.. apabila diberi nama manusia.. tipu jika dier sendiri menyatakan dier tidak terasa langsung walaupun sedikit dari kata2 dan tomahan yang diberi.. walaupun pada hakikatnya kita dapat lihat.. manusia tersebut seperti tidak menmpunyai perasaan.. atau setiap kata2 kita bagai mencurah air di daun keladi.. tipu.. kalau tidak ditangkap langsung dari kata2 tomahan tersebut.. sekiranya tidak banyak sedikit pun akan berbekas juga daun itu seperti dicurah air.. begitu juga dengan hati manusia.. walaupun luaran nampak tidak kesah.. namun berbekas juga hati  nyer dengan setiap kata2 manusia laen terhadap dirinya..

antara nampak atau tidak.. dan ambil peduli atau tidak .. itu yang menyatakan kesahihan keadaan.. jadi ingat manusia lain.. nasihat ini juga ditujukan pada diri sendiri.. walaupun.. keadaan agak samar untuk dihuraikan keseluruhannya.. tapi satu pesan aku.. jangan anggap setiap kata2 kita akan dilupai oarang.. jadi berhati2 dalam pertuturan..

p/s:: lidah lebih tajam dari mata pedang... tusuk sememangnya tidak dirasai...

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...