::kesenioritian::

aku benci perkataan di atas.. sangat menyampah.. dan macam2 agi.. bagi yang upper n master senior.. memang sangat2 berbanggalah kan dengan perkataan tersebut.. tapi bagi yang junior.. aku faham.. mesti merasai perasaan yang sama dengan perkataan tersebut..

aku x kisah dengan perkataan tue.. dan aku x kisah langsung dengan pangkat senior yang diorang pegang tue.. n kalau rasa nak bangga sangat dengan perkataan tersebut pun ambil la.. cz aku tau .. sebab sebelum nie pun aku pernah rasa.. jadi aku tahu macam mana bangganyer rasa bila dah dinaikkan pangkat ke senior.. jadi ada adik2 yang junior.. dan nakkan di respect.. ok.. aku x salah kan smua tue..

tapi ingat la.. korang manusia.. dan orang laen pun manusia... x salah kalau kau nak orang respect ko.. tapi ko kena gak hormat orang laen..  jangan sombong sangat.. sehinggakan orang senyum pun.. ko still buat muka ketak ko tue.. ok.. aku x nak tujukan pada sapa2.. tapi kat sini jelas.. aku nak katakan.. kebanyakkan orang.. memang gila sangat nak orang respect dier.. tapi dier sendiri x pandai respect orang.. sedangkan contoh yang terbaik datang dari atas.. kalau selaku ibu bapa pun.. kalau x memberi contoh tauladan yang baik pada anak2.. cam mana anak2 nak jadi baik kan.. cam tue juga kehidupan..
lagi satu aku amat2 band.. orang yang aku letakkan status 'bodoh sombong' disebabkan oarang yang ditunjuk ajar adalah junior.. benda yang salah pun.. dier still cakap dier betul.. n nak sangat junior ikut ajaran 'sesat ' dier tue.. bangga kew kalau cam tue.. x sedarkah dier.. yang generasi seterusnya pun akan sesat gak..mybe dier bangga cz ajarannya diikuti.. tapi.. ada balasannya untuk smua tue..

lagi satu aku nak nasihatkan para senior2 yang ada.. yang bajet bagus sangat tue.. jangan la tunjuk sangat kalau diri tue first tyme jadi senior.. nak mengarahkan anak buah buat bukan2.. yang kekadang nampak cam kuli korang lak.. ingat.. korang pun sebelum nie.. pernah jadi junior gak.. ad orang buat cam tue kat korang..?? jadi.. jaga sikit perilaku tue.. then agi satu aku nak nasihatkan gak.. dah jadi senior tue.. sebenarnya tugas korang adalah mengajar junior bawah korang.. bukan jadikan diorg kuli korang.. ajar dengan iklas.. dan betul2 dengan niat nak bagi diorg faham.. kalau untuk tue x salah untuk korang arah sikit.. tapi iklas.. bukan untuk nak tunjuk kuasa korang.. atau nak lepaskan diri korang dengan tangjawab..

cz bagi aku iklas ada aset penting dalam pengajaran.. x de orang suka dengan senior yang bajet bagus.. yang suka mengarah2 orang yang bukan2.. tapi orang akan suka.. kalau korang tegas dalam mendidik.. tapi betul2 iklas untuk memberi pengajaran.. jadi buat para2 senior yang rasa bajet2 bagus tue.. cepat2 la berubah.. supaya semua junior2 korang akan sayang kat korang...


p/s:: penghargaan yang paling bermakna adalah  hormat keiklas yang diberikan..

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...