::teori manusia dan kehidupan::

aku  pelajar dalam bidang perhutanan.. satu bidang yang kurang popular di mata manusia dan masyarakat.. dan satu bidang yang agak pelik bagi masyarakat kini.. yang mana lebih mengejar arus kemodenan, kepopularitian dan bidang -bidang yang kelihatan intelektual dan mewah untuk mengaut kekayaan.. bidang yang mengikut arus kemodenan zaman...

aku.. manusia yang cuba menghayati kehidupan.. hidup sekdar mahu menjadi penyelidik.. yang dikatakan seorang yang membosankan dengan kajian.. dan tidak mengikuti arus perkembangan zaman.. ketinggalan.. dan keseorang.. gila dengan hasil kajian sendiri.. itu antara kata-kata yang dilemparkan kepada para pengkaji.. yang banyak memberi manfaat kepada arus kemodenan kini yang kita kecapi..

manusia.. memang tidak pernah sedar dengan kehidupan yang mereka sendiri kecapi.. tidak bersyukur... dan menghargai.. sedarkah mereka .. tapi kehadiran para penyelidik.. tidak wujud apa yang wujud kini.. kerana tiada kesedaran dalam diri manusia.. untuk menghayati dan menikmati cipta tuhan yang esa ini..

aku masih segar dalam ingatan ku... pertama kali untuk aku memulakan pengajian aku dalam bidang perhutana.. yang aku dalam sekarang... aku ingat agi.. apabila aku ditanya oleh seorang insan... 'kenapa aku memilih bidang perhutanan sebagai kerjayaku.. sedangkan banyak hutan kian dimusnahkan.. dan hutan semakin HABIS.. musnah..'  aku diam menyepi ketika itu.. namun kini aku sedar.. dan mempunyai jawapan bagi kata-kata insan tersebut..

sedarkah kita.. bahawa hutan penyumbang kepada karbon dioksida yang kita hirup sekarang ini.. cuba fikir.. apa akan jadi apabila kita kehilangannya... nmasihkah kita wujud disini???? masa itu.. tak guna kita mempunyai segala kekayaan.. kita mengikut arus kemodenan.. sedangkan kita tidak mempunyai nyawa.. yang mampu kita pertahankan.. 

ntahlah.. manusia.. mungkin suatu hari nanti.. CO2 pun.. mungkin dapat diproducekan sehingga tidak perlu hutan untuk dilindungi.. jadi tidak manusia-manusia seperti kami.. dalam bidang perhutanan ..juga tidak diperlukan untuk melindungi segala hutan kita.. daripada dilindungi dan dirosakkan... biar musnah ditelan kemodenan.... 
....renung-renungkanlah...


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...