:: 2011 HARI BIODIVERSITI ::

When we plant trees, we plant the seeds of peace
and the seeds of hope”
                                                                                                     -Wangari Maathai

 korang tahu  22 Mei tahun lepas... kita telah manyambut Hari Biodiversiti.. iaitu kali pertama di Malaysia.. yang mana sebelum nie pada tiap-tiap tahun.. pada tarikh 22 Mei.. di peringkat antarabangsanya.. telah lama menyambut HARI BIODIVERSITI dan GREEN WAVE ACTION.. iaitu hari tanam pokok.. berperingkat...  alah.. macam hari bumi juga.. dilakukan pada tarikh yang sama seluruh negara terlibat... tapi yang bezanya adalah tanam pokok dan tutup lampu jew..

Sambutan macam nie biasanya dijalankan bertujuan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat selain menjaga dan menghargai sumber yang kita ada sekarang.... nie kiranya.. termasuk kempen la.. kalau diperingkat antarabangsanya dia dilakukan berperingkat ikut masa.. sama juga kempen pada padam lampu 60minit tue.. untuk penanaman pokok pun dilakukan secara berperingkat juga ikut negara.. yang dipanggil GREEN WAVE (gelombang hijau)..  

Sambutan nie akan dijalankan di Batang Ai, Lubuk Antu , Sarawak.. oleh Kementerian Sumber  Sumber Asli dan Alam Sekitar.. kalau korang nak tau maklumat lanjut mengenai program nie.. boleh la melawat di cnie GREEN WAVE..  dan aku sajikan satu video kat korang berkaitan Hari Biodiversiti tahun lepas.. yang mana kerja yang kami selalu jalankan sebagai budak perhutanan nie.. jangan tak tengok tau..

ada kew aku kat ctue..???  cari la kalau korang jumpa

aku dah terlepas hari perhutanan la.. iaitu pada 22 APRIL... tapi tahun nie juga merupakan hari kelawar.. nanti aku sajikan sedikit mengenai kelawar pula ok.. daaa~~~




Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...