:: cuti2 viet # DALAT ::

Assalamualikum dan sin chao..

tinggal lagi seminggu untuk aku mengucapkan Sin Chao pada korang semua.. cz lepas nie.. kembali kepada salam sejahtera... sebabnya aku dah balik Malaysia.. ureee~~... boleh makan makanan sedap2... hihiihi.. dan puasa di rumah..

ok .. untuk pengetahuan korang.. weekand yang baru berlalu nie.. aku dan kawan2 telah menghabiskan cuti kami di satu tempat yang bagi aku sangat menarik di Vietnam.. iaitu di satu bandar yang sangat famous dengan bunga di sini.. urmm.. agak2 kat mana tue.. tentu la sama nama dengan tajuk di atas iaitu Bandar Dalat.. yang mana bandar utama atau Central Highland  bagi Lam Dong Province..  ( Boun Man Thout  atau bandar yang aku tinggal sekarang nie.. dier pula Central Highland bagi Dak Lak Province.. dan terkenal dengan kopinya.. macam gambar yang lepas  di  welcome to vietnam #2 )


kalau nak tau macam mana percutian kami di Bandar Dalat.. Jom terjah..


tugu bunga di tengah2 bandar yang menunjukkan kemegahan 
terhadap bunga di kawasan tersebut..

kedai-kedai bunga di sekitar kawasan bandar Dalat... 
cantik2 semuanya dan sangat segar..

 melawat ke Taman Bunga.. 2km dari bandar utama..  
tiket  masuk15 000 dong bagi setiap orang..
 sangat berpuas hati dapat masuk ke sini.. terdapat pelbagai jenis bunga..
dan lanskap dier sangat menarik...

dan yang menariknya di Dalat nie... dua tahun sekali.. akan diadakan perayaan atau festival bunga iaitu pada bulan julai hingga ogos.. dan kitorang tersilap tyme lak datang.. cz festival tue akan dirayakan pada tahun depan bukan tahun nie.. ermm.. ruginya.. kalau x dapat tengok festival bunga.. namun .. kalau sesiapa ad kesempatan.. datang la.. uhuhu..

 ke ladang bunga..
dan beberapa tempat menarik yang lain...

di central market.. macam2 buah2an dan pakaian boleh didapati disini.. 
kebanyakkannya pakaian yang berkait.. harga pun boleh tahan .. 
( nak tahu harga sebenar datang sendiri)

untuk pengetahuan korang juga.. bandar dalat adalah 200km dari bandar  boun man thout.. dan mengambil masa 6 jam perjalanan  dengan menaiki bas ke sana.. sangat lambat.. sebabnya.. perjalanan dengan kelajuan 80km/ jam.. sekiranya jalan ok.. dan 20km/jam dengan jalan yang sangat berlopak... tapi sangat berpuas hati apabila sampai ke sana.. kerana cuacanya sangat sejuk.. dan mendinginkan... dan memborong pun sangat bagus disini..

ok.. tue jew kot gambar yang dapat aku uploadkan kali nie.. sebenarnya banyak agi lokasi menarik yang kitorang pergi  seperti crazy house, kilang sutra, kilang kopi dan sebagainya sekitar dalat.. yang kitorang ambil dari pekej pelancongan.. mungkin akan aku masukkan dalam entry berikutnya kot akan datang..  nantikan yer.. atau pun korang boleh datang sendiri ke dalat.. 


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...