:: santapan rohani seberang laut# 2 ::

assalamualikum.. Xin Chao..

jumpa agi kita di Santapan Rohani Seberang Laut.. uhuhu~~ macam rancangan tv pula  baca nada dierkan.. hihi.. ok.. kalau nak dilihatkan daripada kedudukan di negara orang  dan kehiduapan ktorg disini.. tak adalah nak sedih-sedih sangat pun.. semuanya ok jew kehidupan kitorang disini.. siap diberi layanan istimewa agi.. biasa..  ktorang nie merupakan group percubaan bagi exchange student di Vietnam nie.. jadi seboleh-bolehnya diorang cakap.. diorang nak beri yang terbaik.. supaya ada agi pelajar yang akan datang pada kemudiannya.. dan alhamdulilah.. setakat nie kehidupan kami disini pun.. baik-baik semuanya.. 

cuma bab makan jew.. menjadi masalah.. sebabnya.. susah nak dapatkan makanan halal.. setiap makanan perlu berhati-hati dan dititk beratkan.. dengan anjing sekitar kawasan.. dan penduduk setempat pun sangat rajin nak belanja kitorang makan.. sangat susah di situ.. menyebabkan kekadang tue terpaksa kitorang berlakon makan.. sedangkan tak makan pun.. nasi still penuh pinggan juga.. terpaksa demi menjaga hati... makanan yang dihidangkan sememangnya halal.. sekadar ikan dan ulam-ulaman sahaja.. sebab ktorang dah nyatakan yang islam melarang umatnya makan  makanan yang tidak disembelih oleh orang bukan islam...  jadi conformlah.. semua daging ktorang tak boleh makan.. dan diharapkan diorang faham semua tue.. dan selalunya diorang akan asingkan semua makan kepada bekas khas untuk ktorang.. tetapi disebabkan was-was.. sukar untuk ktorang makan makanan tersebut.. susahkan.. disebabkan  tersebut kitorang selalu jew cakap dah kenyang.. dah makan.. walaupun hakikat belum makan.... ataupun memilih buah-buahan untuk dimakan...  itu lebih baik..

dan hari nie aku nak kongsikan sedikit satu sketsa.. berkaitan pengharaman babi dengan korang semua..  dan berhati-hati dengan pemakanan korang akan datang.. terutama yang berada di luar negara.. fahaminya okey..



 harap korang semua dapat memahami sepenuhnya.. kenapa islam mengharam dan menghalalkan sesuatu makanan kepada umatnya.. sesungguhnya, setiap apa yang dihalal dan diharamkan dalam islam adalah sangat baik dan terdapat keburukan disitu yang menyebabkan umatnya perlu petuhi dan turuti... ada kebaikkannya pada masa akan datang.. 

Mudah-mudahan kita mendapat manfaat bersama...




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...