:: santapan rohani seberang laut ::

 
Pernah tak korang tetiba terfikir mengenai kematian.. apakah kehidupan korang setelah kematian.. cukup atau tidak amal ibadat korang selama korang hidup didunia nie…?? Dan adakah korang melaksanakan sepenuhnya segala perintah dan suruhanNYA??? Seperti yang kita janjikan seperti sebelum kelahiran kita didunia???

Tahukah kamu….
-bahawa sebelum kita dilahirkan didunia.. pada alam sebelum kita menjadi janin dalam perut ibu kita.. kita telah berjanji kepada tuhan .. untuk menjadi sebaik2 manusia.. melakukan segala suruhannya.. dan meninggalkan segala laranganNya..
-tetapi sedarkah kita dengan apa yang kita lakukan kini.. 

(mungkin ada beberapa kesalahan daripada ayat diatas.. sila rujuk kembali kepada beberapa firman atau hadis….)

Tetapi adakah kita sedar.. dan kita lakukan sesuatu yang betul..

Aku tak pasti semuanya.. tetapi tetiba aku terfikir.. mengenai kematian.. mengenai kehidupan aku dan sebagainya.. sebabnya aku seorang manusia yang lalai.. selalu lupa.. alpa dan leka dengan suruhan  Allah.. selalu meninggalkan suruhanNYA.. yang aku sedar.. semua tue adalah wajib bagi aku lakukan..  sebagai hambanya.. tapi aku selalu ingkar.. 

Aku tak pasti .. kenapa dan tiba-tiba saja aku terfikir mengenai kematian dan aku..  dan merasakan kematian tue datang tanpa dijangka.. dan aku rasa takut sangat.. dengan keadaan aku yang sekarang berada di Negara orang dan sebagainya.. aku merasakan sangat takut.. dan aku berharap sangat.. aku mati dalam keadaan  beriman.. berada disamping keluarga dan cukup bersedia dengan amalan dan amalan takwa aku.. 

yang aku sedar sekarang.. aku tak ada langsung benda tue.. amal takwa dan amalan aku.. aku rasa kosong sangat.. tak ada..  sebabnya aku banyak berfikiran jahat dan sebagainya … dan aku takut.. sangat takut…  astafirullah al-azim… ampunilah dosa hambamu yang cukup banyak melakukan dosa ini .. Ya Allah… selalu alpa dan leka terhadap segala suruhan mu..

Ya Allah.. dan aku mohon pada mu juga.. Ya Allah.. supaya kau bukakan hatiku.. ringankan diriku untuk taat dan patuh pada perintahmu sepenuhnya Ya Allah.. buangkan malas aku , sikap busuk hati dan sebagainya.. supaya sentiasa taat dan patuh pada mu Ya Allah..  supaya aku sentiasa  melaksanakan perintahMu ,  Ya Allah.. sesungguhnya… aku sangat takut pada siksaanmu.. dan takut pada diriku sendiri yang sentiasa alpa dan leka pada suruhan Mu…  dan aku sangat berharap agar aku taat pada perintahMu Ya Allah.. 

AMIN.. AMIN YA RABIL  ALAMIN…


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...