::tasmania devil ::

assalamualaikum.. dan salam sejahtera...

hari nie aku nak baru korang  untuk kenal dengan  alam haiwan..   yang mana haiwan ini sangat terancam kehidupan dier.. iaitu Tasmania devil.. korang kenal x...?? kew aku pernah cerita pada korang sebelum nie.. ada tak..?? aku pun tak pasti..

Tasmania Devil. COMEL X???

ok.. back kepada haiwan nie.. aku tertarik untuk menceritakan mengenai haiwan ini adalah kerana satu sebab yang agak unik bagi haiwan nie.. ialah.. kerana.. tasmania devil nie dikenali sebagi haiwan yang sangat garang.. terutama.. haiwan  betinanya.. yang mana.. kalau bukan masuk musim mengawan.. haiwan jantan tidak boleh mendekatinya langsung dan akan bertindak ganas kepada haiwan jantan tersebut.. sekiranya kelihatan mendekatinya... dan sikap tersebut akan berubah menjadi sebaliknya pada musim mengawan... urmm.. pelikkan haiwan nie...

namun walau bagaimanapun kepelikan dia.. haiwan nie memang tak ada di Malaysia ok.. ataupun ditempat lain..hal ini kerana.. sekarang.. haiwan nie hanya terdapat di kepulauan Australia sahaja.. dan kian diancam kepupusan disebabkan tindakan manusia dan penyakit... kesian kan.. jadi sama-samalah menjaga kehidupan yang ada...

P/S:: apa2 pun aku still agi di vietnam sekarang.. masih menyiapkan keja yang bersisa.. sebelum balik Malaysia.. wa.. sangat rindu makanan Malaysia.. nak tahu cerita aku kat Vietnam agi nantikan nanti yerk....


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...