::berlalu sudah RAMADHAN::

pejam celik.. pejam celik.. berlalu sudah sebulan kita berpuasa.. alhamdulillah.. esok hari terakhir Ramadhan 1432H... mudah-mudahan pada tahun akan datang masih dipanjangkan umur.. dan bertemu lagi dengan bulan Ramadhan yang mulia nie... begitu juga dengan aku.. alhamdulillah.. tahun nie aku bertuah kerana dapat berpuasa penuh sebulan bersama-sama dengan keluarga.. tak seperti tahun-tahun sebelumnya.. berpuasa di rantauan.. beraya juga dirantauan... jauh dari keluarga..

kalau difikirkan tahun-tahun yang lepas.. semuanya jadi kenangan aku.. berpuasa.. beraya semuanya dengan kawan kolej yang tidak pulang beraya.. disebabkan oleh pelbagai dugaan.. biasalah hidup mencari ilmu.. kena perlu ada sedikit pergorbanan untuk berjaya...  dan tahun nie.. kenangan2 silam berpuasa dan beraya bersama keluarga kembali mengusik kalbu..

berbanding tahun lain2.. (sebelum aku jadi anak perantau).. aku hanya beraya dengan hanya keluarga aku sahaja..iaitu dengan adik  beradik aku.. tapi tahun nie.. banyak perbezaannya.. sebabnya ahli keluarga aku dah bertambah..dah ada ipar2 dan anak2 saudara.. banyakkan perubahannya selama empat tahun tue..

kalau nak cerita balik bulan puasa tyme sekolah dulu.. banyak kenangannya.. apa taknya.. sebab aku dengan kakak aku nie satu kepala.. banyak yang kitorang rancangkan untuk memeriahkan ramadhan nie.. selalunya lebih kepada suasana la.. sembahyang terawih tue.. banyak gak bertampung-tampung.. teehee.. tapi yang semangatnya.. malam 15 keatas sangat bersemangat ktorang pasang pelita.. lepas buka puasa jew cepat2 solat maghrib.. nak g pasang pelita.. dan balik terawih yang tak tahannya.. awal2 semangat keliling pagar pasang pelita.. baliknya terawih  beberapa jew yang menyala.. sebab jimat minyak.. takut basah kena hujan..


main bunga api .. lagi la.. abang aku kerja dia supply  bunga api dan mercun kat kitorang adik beradik.. siap terbakar baju raya aku dulu... sebab main bunga api.. tak berhati-hati terpercit kena baju.. nasib baik la sikit saja.. tapi malu sikit la tyme tue.. sebab nak balik kampung.. tak sempat nak tukar.. pakai juga tyme balik kampung.. nasib baik tak ada yang perasan.. mak aku pun tak perasan.. fuhhhs.. nasib tau..

tue bab pelita dan bunga api.. kalau bab juadah berbuka.. memang salalu tak kalah.. ada jew yang di minta tiap2 hari terutama aku la yang paling kuat makan nie.. sampai sekarang kot.. dan paling penting dulu2.. ktorang siap buat list lagi.. juadah apa yang mak masak untuk hari tue..kuah dan air serta lauk2 akan disenaraikan dalam sebuah buku... selam sebulan ramadhan tue.. yang jadi mangsanya... buku2 lama la.. dah jadi buku menu juadah berbuka puasa.. tak cukup dengan list juadah.. list intisari rancangan raya pun ada tau.. untuk semua siaran tv.. haha memang lucu bila terkenangkan balik tyme dulu2.. kakak aku pun.. beberapa malam sebelum nie.. balik berbuka puasa di rumah ada juga mengungkit  balik..

 "hai.. tak buat buku juadah berbuka puasa ka tahun nie??"... jawapan nyer uhuhu jew la..

buku sekolah yang lama... selalu jadi mangsa

kalau bab kuih raya pula.. memang tiap-tiap tahun.. kitaorang akan buat sendiri kuih.. berbalang2 dan pelbagai jenis.. selalunya tak akan beli.. kitorang adik beradik akan buat.. dan sepupu aku juga akan turut serta.. dan kuih paling famous yang selalu buat adalah samprit, maruku potong, mazola, halwa (maybe aku tak pasti tapi ada jem di tengah.. dan aku tak suka kuih tue), cornflakes.. tue la yang selalu.. ktorang akan start buat pagi hingga la petang.. pukul 5.. pastu prepare untuk buka puasa pula.. dah la tue.. tyme tue.. ketuhar tak macam sekarang tau.. ketuhar yang ktorang guna dulu yang bulat tue.. ada cermin kat atas.. kena angkat2 dia punya atas tue untuk letak kuih.. sekrang senang.. buka jew pintu terus masuk .. setting masa terus pergi.. dulunyer susah.. siap melecur2 tangan buat benda alah tue.. tapi tue semua la kenangan.. gembira tau buat..

dan tahun nie.. aku cuba kembali kezaman dulu.. buat kuih sendiri.. tapi alamatnya.. memang aku kena buat sorang la.. mak aku kerja.. adik sekolah.. kakak??? conform la sekarang dah kerja.. jauh lagi tue.. conform2 aku kena buat sorang.. tapi ok juga.. boleh hilangkan boring aku keseorangan di rumah... apa2 pun alhamdulilah.. walaupun kuih raya tak sebanyak dulu2.. tapi mampu juga buat sendiri lagi.. =)


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...