:: kata ganti nama ::

assalamualikum..

dan selamat pagi semua.. malam nie cuba nak tidur awal sebenarnya.. tapi tak boleh pula.. sebab dah terbiasa tidur lewat tiap-tiap malam.. dan siang tadi pun tak lakukan apa-apa aktiviti berat.. menyebabkan aku bangun semula dari katil dan up date blog..  tak sapat tido weh...

tadi.. sambil-sambil melelapkan mata.. terfikir balik kenangan waktu kecil-kecil.. bagaimana didikan mak dah ayah.. pernah berikan pada kami adik beradik bermacam-macam nasihat dan pengajaran.. dari kecil hinggalah sekarang.. namun separuh daripada pengajaran tersebut semakin hilang apabila berada disamping kawan-kawan.. ini menunjukkan pengaruh rakan sebaya sangat kuat di dalam diri kita.. betul tak..?? 

kalau tak betul cuba kamu semua check balik dengan teliti.. ada tak kekadang tue kamu terajuk atau terbuat atau mengikut tingkah laku kawan rapat kamu.. kalau tak ada banyak pun sikit mesti ada kan.. mesti ada punyalah.. tipu lah kalau tak ada.. terutama yang dah lama berkawan dengan orang yang sama.. mesti lagi banyak diikutkannya..

ok.. berbalik kepada cerita... waktu kecil dulu..

(dalam keluarga saya lah.. saya tak pasti bagaimana dalam keluarga kamu yang lain..) dalam keluarga saya sewaktu kecil.. penggunaan kata ganti diri 'AKU'  sangat cukup dipantang.. kalau ada adik-adik kecil atau mana-mana budak-budak kecil yang menggunakan kata ganti diri 'AKU'.. orang-orang tua yang berada berhampiran mesti cepat-cepat akan menyampuk..

"apa cuba ulang sekali lagi.. makcik/nenek/tok/kakak/abang tak dengar la.."

dan secara automatik.. budak tersebut akan mengubah pengunaan kata ganti diri dia kepada adik/abang/kakak/orang/ atau nama panggilan untuk menyatakan berkaitan dengan dirinya.. 

dan aku terfikir kini.. apa salah penggunaan kata ganti nama tersebut mengantikan diri kita.. sebab sehingga kini aku sendiri confius untuk menggunakan kata ganti diri tersebut.. (korang boleh tengok sendirilah.. ayat yang aku tulis.. ada saya ada aku.. semuanya keluar dengan sendiri.. dan aku tak nak ubah untuk menjadikan bukti kepada korang..) masalah nie juga sering terjadi semasa sekolah rendah dulu tau.. tulis karang kena check balik satu persatu disebabkan keconfiusan nie.. kalau dalam entry-entry sebelum nie pun aku check gak.. dan kekadang aku malas aku biarkan jew... terus publish..tue yang korang baca entry aku macam ayat keling kan..  hahah~~

bagi aku masalah kata ganti diri nie aku.. aku cukup pandang berat.. sebabnya.. aku rasa cukup masalah menggunakannya.. terutama dikalangan kawan-kawan.. 

aku.. tanah tumpah darahku.. adalah kedah.. dan aku rasa penggunaan kata ganti nama bagi setiap orang dan setiap negeri adalah berbeza.. betul tak.. cuba korang check balik bila aku cerita berkaitan diri aku.. 

kebiasaan orang kedah akan gunakan ganti diri sebagai ''chek''.. tapi aku dengar tak ramai pun yang menggunakan kata ganti diri tersebut.. tapi kakak aku guna perkataan tue.. aku pula menggunakan nama aku untuk membahasakan diri aku.. tapi lain pula abang aku.. dia lebih suka guna abang atau orang untuk membahasakan dirinya.. 

situasi aku disekolah pula berbeza.. aku bahasakan diri aku sebagai 'kami' bila bercakap dengan kawan-kawan.. kelihatan lebih lembut sedikit.. disebabkan tidak dibenarkan penggunaan 'aku'kan... 'saya' pula bila bercakap dengan orang yang lebih tua.. sebab akan terasa sangat pelik bila guna 'saya' dengan kawan-kawan.. rasa formal semacam dan kawan pun rasa pelik dan kekok.. penggunaan 'awak' pula.. cukup pantang.. nanti akan kena perli dengan kawan-kawan sebab berlagak KL disekolah.. atau dilabelkan gedik.. (bila balik kampung.. jangan sekali-kali cuba cakap KL dengan kawan-kawan atau saudara mara.. nanti kena perli rapat.. kononnya dah lupa asal usul.. hasil pengajaran dari saudara mara sebelum nie..) lucukan.. =) tapi ok untuk memartabatkan bahasa ibunda.. sebab bila semua dah belajar luar.. bawa bahasa luar sapa jew nak cakap bahasa kedah balik kan.. jadi martabatkan bahasa sendiri..  tapi aku ikut kandang la..kalau kandang kambing aku terpaksa mengembek.. kalau aku masih guna bahasa ayam aku.. kambing takkan faham..

tapi bila aku keluar belajar di luar.. contoh sekarang aku di serdang.. kawan-kawan aku kebanyakkan dari kl,selangor, pahang dan kelantan.. bila aku menggunakan ganti diri yang sama aku gunakan masa disekolah dulu.. waktu bercakap dengan kawan-kawan.. kawan-kawan aku disini.. tak faham.. sebabnya aku guna 'kami'.. diorang fahamkan ramai sedangkan aku cerita aku sorang jew.. dalam buku pun menyatakan kami untuk ramaikan.. dan awal-awal dulu aku sakit hati juga la bila diorang tak faham.. dan terpaksalah aku ubah percakapan aku.. dari bahasa kedah ke kl celupkan.. tapi untuk menggunakan kata ganti diri tue tetap bermasalah.. sebabnya sejak kecil dah diajar.. dah ditegah banyak-banyak kali... jangan guna aku.. sebab katanya kurang manis.. dan kasar bila guna aku.. tapi kawan-kawan yang lain guna aku dalam percakapan harian... jadi diri pun macam tak menentu jew.. apa yang nak digunakan sekarang.. tak ada keputusan.. susah bila dah di mind set kan sesuatu tue..

 kalau guna perkataan diatas.. nanti kata speaking london la pula..

jadi .. macam nie la jadinya.. nak guna kata ganti diri apa sekarang... nak guna awak.. rasa janggal.. nak guna saya.. sopan sangat.. nak guna kami.. memang hancus nanti.. kiter.. sama hancusnya dengan kami.. orang.. rasa pelik sangat.. chek.. lagi aku rasa pelik.. nak guna aku..  bila mind set dah cakap aku tue sangat kasar.. nak cakap dengan orang guna aku sangat terasa kekok.. penggunaan aku hanya digunakan bila bercakap dengan diri sendiri jew.. bila tak ada yang kedua.. maksudnya disini aku terpaksa gunakan nama aku sendiri bila bercakap untuk lebih selesa.. macam aku cakap dirumah.. ataupun straight to the point.. tak perlu mention2 diri lagi..  mungkin kot.. lagi senang...

tapi niat diorang sebenarnya.. nak budak-budak nie lebih beradap bila bercakap.. terutama dengan orang tua-tua.. memang tak maniskan bila kita dengar.. sapa-sapa jew la.. bila bercakap dengan orang yang lebih tua daripadanya membahasakan dirinya aku.. silap yang telinga nipis mau seperti give me five.. lalala~~ tak sedap namanya tue.. sebab menampakkan gaya kita menghormati sesorang... bahasa juga menunjukkan perwatakan diri sesorangkan.. jadi jangan salah guna bahasa diri..  terutama sekarang.. pengaruh cerita kongsi dan sebagainya.. serabut telinga aku dengar.. apa gua kan.. entah la.. bahasa.. bahasa.. bahasa jiwa bangsa ok.. martabatkan bahasa.. baru jadi bangsa yang berkualiti..







Comments

  1. heheh mah tak payah ubah.. sebab kata ganti yg ko guna unik... hang sorg je pakai cmtu :)

    ReplyDelete
  2. hahhah~~ lucu sendiri pula bila fikirkan.. =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...