tak semua benda indah..

dalam hidup nie..
diatas muka bumi ini.. ada pelbagai bentuknya..
ada lohong.. ada lekuk.. ada gunung.. dan ada lurahnya..

begitu juga kehidupan manusia..
tak semua nampak kesempurnaannya..
kekadang ada lemah.. ada kuat.. ada ditindas dan ada yang mempertahan..

semuanya mencorakkan kehidupan...
tidak adil kalau kita katakan kesusahan kita hari ini..
selamanya kita akan susah..
dan kekayaan kita hari ini.. selamanya kita akan kaya..
duit yang di cari semakin habis bila digunakan.. dan sentiasa perlu mencari..

begitu juga dengan kehidupan...
kalau kita kata hari nie kita lemah..
takkan selamanya kita membiarkan diri kita lemah..
macam mana sekalipun.. kita mesti berusaha keluar dari kelemahan tersebut..
cuma memerlukan masa dan ketika untuk berubah..

rungsing aku memikirkan diri aku..
kata orang kawan itu pemberi semangat..
kawan itu pencetus gaya cabaran..
namun hari ini aku nampak..
kawan semuanya pemusnah semangat..
peluntur segala harapan...

ya aku sedar.. aku semakin leka.. aku semakin alpa..
aku perlukan semangat.. aku perlukan nasihat..
tapi bukan dengan maki hamun.. atau dengan kata2 kesat..
yang kekadang aku rasa membawa diriku semakin tersesat..
dek kata-kata yang semakin memunahkan hati.. mencalar jiwa..
aku tak mampu hidup begini..

fine kalau ini namanya persahabatan..


aku tahu..
kalau kawan atas kejujuran semua ini tidak akan berlaku bukan..
semua ini berlaku atas paksaan.. dan aku nie hanya penumpang..
mengemis kasih atas nama persahabatan.. menumpang untuk setitik  ilmu..
namun aku sedar segelintir hati tidak sudi menerima aku..
namun aku paksakan juga.. akhirnya semua ini berlaku..
nasib akulah untuk menerima seadanya bukan..
sebab aku yang menjolok sarang tebuan...

adakah patut untuk aku menyendiri..
membiarkan ketidakrelaan itu pergi..
mencari ilmu seorang diri..
hanya bergantung harap pada diri sendiri...

salah aku juga...

bukan semua orang sudi berkawan denganku...
aku tidak mampu memberi keuntungan langsung...
malah menyusahkan dan menyulitkan kerja dek kemalasan aku...

aku sedar itu..
aku cuba untuk berubah..
aku memerlukan masa dan ruang.. untuk seimbangkan
dan berubah kepada yang lebih baik..
bukan aku suka untuk menyusahkan dan menyulitkan..
sesungguhnya aku sendiri rasa sulit...
namun sekiranya ini sukar bagi kalian..
aku mampu mengundur diri..
sebab aku tahu.. kekurangan yang ada pada diriku ini..





Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...