butterfly oh butterfly..

assalamualikum..


korang kenal makhluk ini..??
makhluk nie adalah makhluk paling seksi.. haha~~ bukanlah.. nie adalah kupu-kupu.. tipulah kalau korang x kenalkan.. dalam bahasa omputehnya butterfly.. kalau dalam latinnya.. atau saintifiknya.. x payah nak cakap sebab banyak sangat nama dan bergantung kepada  spesies dier.. tapi ordernyar adalah LEPIDOPTERA...
and jangan silap lak.. kupu2 dan rama2 adalah dua serangga yang berbeza.. kupu2 siang.. rama2 malam..

korang nak tahu.. hari nie aku nak melalut berkaitan rama-rama sikit.. sebabnya biasa la sekarang orang tengah sibuk2 study untuk final.. aku pula sibuk2 siapkan perangkap untuk final year projek..  hari nie dah masuk ari kedua aku tengah proses benda nie.. yang mana aku  dah start projek hujung minggu depan.. dah dekat dah weh... minggu depan dah la paper berderet..

oh... aku belum cerita kat korang lagikan berkaitan aku punya projek.. ok.. aku nyer projek nie tajuk dia abundent.. sama tajuk yang aku pernah buat tyme diploma dulu.. bezanya.. kalau dulu aku buat small mammals in Hutan Nirwana  and Planted Forest UPM.. kali nie aku ambil tajuk butterfly in Tanjung Karang pula.. in  oil palm plantation area aroun selangor maybe.. dan kawasan lebih luas dari tyme diploma dulu.. =)

oleh yang demikian, dua hari nie aku asyik sibuk menyiapkan trap aku.. untuk projek aku nie yang akan bermula minggu yang akan datang.. minggu depan dah final exam sederet.. mana sempat aku nak tengok trap lagi dah.. habis final dah mula nak start projek.. nak tak nak.. aku kena siapkan juga.. sambil2 study untuk final exam..  nie lakaran spesifikasi untuk trap aku.. dan macam mana rama2 masuk...



 bahan2 dan langkah kerjanya adalah seperti dibawah..


tudung salji, pelapik pasu, tali tangsi, dawai dan player.. jaring  tali oren tue..
 utk kegunaan korang akan tahu kelak...

KAEDAH..
kaedahnya pula adalah mudah iaitu dengan 
menjahit.. menyulam...
apa2 jew la yang korang rasa selesa dengan istilah
jom mulakan keja...




gaya lilitan, ikatan aku yang comot..

style dan gaya adalah paling penting untuk ada melakukan kerja dengan selesa...
then..  atas meja study pun boleh jadi kerja.. 
sambil layan cerita melalui Usiput..




dan akhirnya...  jeng.. jeng..jeng~~~



pilih2.. sapa nak beli.. murah jew.. murah jew..tapi belum siap sepenuhnya..
nampak tak dimana kegunaan tali oren tue..
kaedah untuk menyimpan.. bila bilik full dengan barang2..



dan ini pula bakal sumber rujukan akan datang... ada dari library ada juga yang aku beli sendiri.. dan box serangga tue.. ihsan fakulti untuk projek jew.. after projek bagi balik.. urmmm~~




Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...