Pemyelesaian masalah MARAH...

ASSALAMUALIKUM..

marah.. suatu perasaan yang timbul disebabkan oleh tidak puas hati atau terlalu lama memendamkan sesuatu sehingga mewujudkan situasi yang agak buruk..

bagi aku perasaan marah nie KEPUASAN kerana kita boleh melepaskan perasaan ketidakpuasan hati kita pada keadaan tersebut.. tetapi dalam aspek yang lain.. perasaan marah nie aku rasa macam perkara  MEMALUKAN kerana kita menunjukkan kebodohan kita dan sikap buruk kita kepada orang lain.. dan situasi ini menunjukkan kita tidak profesional dalam menangani suatu situasi masalah..

kalau lihat dalam situasi nie.. jelas menunjukkan aku pentingkan personaliti.. 

mungkin betul kerana bagi aku personality adalah first impression orang pada kita.. baik buruk perangai kita.. bagi sesetangah orang akan kata ini hipokrit semuanya.. sebab tak tunjuk perasaan sebenarnya kita pada orang lain.. marah orang simpan.. contral-contral last2 kutuk di belakang.. tapi pernah tak kita berfikir.. kalau dua orang marah serentak pada situasi yang sama.. keadaan mungkin akan jadi lebih tegang.. dan lebih memalukan bila kutuk mengutuk berlaku... kemarahan tidak dibendung.. aksi lebih ganas akan berlaku seperti tumbuk menumbuk.. tarik-tarik rambut dan sebagainya terjadi.. disini kebodohan kita jelas dipamerkan.. bukankah itu memalukan.. kalau ditahap sedarhana.. saling bermasam-masam muka mungkin akan terjadi.. 

sejujurnya aku nyatakan.. aku tidak suka sifat marah.. sebab aku akan menyesal selepas aku melepaskan kemarahan pada orang tersebut walaupun hakikatnya itu kesilapan dia..  selalunya aku mendiamkan diri kalau aku tidak puas hati.. ataupun aku luahkan diruangan bloglah.. agen melepaskan marah.. situasi kelihatan hipokritkan.. macam aku katakan tadi.. marah akan memberikan situasi yang tegang.. aku tak suka perasaan tue.. tapi aku perlu melepaskannya supaya tidak terpendam di hati.. so blog adalah ruangnya.. tapi sebenarnya sangat bahaya.. macam mana kalau insan tersebut terbaca ruangan ini.. apa akibatnya.. risiko aku perlu tanggung.. tanggung jew la akibatnya kan.. tapi ini adalah solution bagi aku untuk menangani kemarahan..

tapi baru-baru nie.. aku rasa marah dengan mendiam diri bukan solution terbaik.. kekadang perasan saling meluahkan dalam situasi yang lebih berhemah adalah lebih baik..
 

INTERAKSI adalah terbaik- selain kita meluahkan ketidak puasahati.. kawan kita juga boleh tahu kelemahannya dan  perbaiki kelemahan tersebut..

PEMILIHAN WAKTU- cara waktu yang sesuai untuk meluahkan.. sebagai contoh waktu tengah borak-borak kosong.. dikawasan yang lebih tenang daripada urusan kerja dan sebaginya..


SECARA PERSONAL - komunikasi secara berdua adalah lebih baik.. kerana pada situasi ini tiada nasi tambah yang akan mengapi-apikan keadaan dan pada situasi ini juga.. kita menjaga maruah kawan kita.. kerana menyatakan keburukan orang dikalayak ramai adalah perkara yang menjatuhkan maruah orang.. walaupun keadaan tersebut tiga atau empat orang.. tambahan pula kalau orang lain tidak mengenali kawan kamu tersebut..

cara ini mungkin tidak sepenuhnya dapat menyelesaikan masalah dan mengelakan berlakunya kemarahan dan pergaduhan diantara kamu dan kawan kamu.. atau diantara kawan kamu sendiri.. kerana tidak semua orang mampu menerima perkara tersebut..  dan mungkin situasi lebih tegang akan berlaku.. kalau tersalah langkah yang diambil.. sebagai langkah berjaga-jaga.. sekiranya 3 perkara diatas boleh diaplikasikan.. dan pastikan kawan kamu dapat menerimanya kalau melihat daripad situasi tidak menerima kenyataan kamu.. henti setakat itu sahaja.. dan jangan ulangi menyebut perkara yang sama... kerana meneruskan akan menjadikan situasi yang tegang.. kerana tak semua benda dapat kita selesaikan dengan mudah.. dan ada sesetengah perkara.. habit tersebut dah sebati dengan diri seseorang.. so kita sebagai kawan kena terima perkara tersebut.. tetapi dalam masa yang sama cuba untuk asuh dirinya memperbaiki perkara tersebut secara tidak langsung.. tue peranan sebagai kawan.. memperbaikinya tanpa disedari adalah lebih baik... ingat.. jangan cuba mengulangi perkataan yang sama dalam memdidik.. itu akan menjadikan seseorang lebih menyampah kepada kamu..







Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...