Blue Hole..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


mesti korang pernah nampakkan gambar nie di facebook, mana2 laman web atau laman sosial kan.. sebab  lubang nie kan kelihatan sangat menakjubkan dan ada sedikit scary di situ.. mengerunkan.. sebab nampak.. lubang.. berkawah... besar.. kalau dia diatas permukaan jalan mesti kurang dah teragak2 untuk datang dekat disebabkan oleh gayat.. tapi memandangkan lubang tue didalam air... so untuk boat lalu pun macam tak ada masalah la kan.. tapi daya imaginasi manusia tue luas.. boleh fikir macam2.. contohnya macam... jerung besar.. atau raksasa keluar dari lubang tue.. ala macam dalam cerita orang putih kat TV tue...  errrrrr~~ sangat mengerunkan... kan.. kan.. kan... (imiginasi manusia tue maha dasyat)

tapi dalam takut2 manusia.. ada juga sebahagian manusia yang berani.. dek kerana semangat ingin tahu yang tinggi.. golongan ini diketogerikan sebagai " manusia tegar dengan kematian" walaupun kematian boleh menjemput di mana2 pun sebenarnya.. tak perlu sehingga mencarinya kan... wah ayat.. ok disebabkan semangat ingin tahu diorang yang tinggi.. kita pun dapat la tahu rahsia disebalik lohong biru nie.. ataupun rahsia dalam lubang nie... so meh kita tengok sama2..

lubang nie.. secara general locationnya.. ada di Abaco island, di Bahamas.. kat mana pulau tue.. korang pandai2 la type di encik google.. air lautan dia sangat biru.. tapi lubang tue sangat gelap.. mana tak gelap kan kalau tiba2 pula ada gua  di kawasan tersebut.. of course la cahaya tak boleh nak sampaikan.. akibat daripada kawasan yang tertutup dengan batu kapur.. yang jadi benting pemisah antara dua kawasan tue.. iaitu laut yang luas.. dan lubang yang panjang dan tertutup.. macam kat bawah nie.. mengagungkan ciptaan tuhan .. tetapi kekadang scary pun ada gak..


lubang nie berkedalaman lebih 600 kaki.. dan pada pertengahan 45meter lebih kurang penyelam akan menjumpai satu kawasan gua yang besar penuh dengan stalagtik dan stalagmit disitu.. akibat tindakbalas batu kapur yang terlarut yang membentuk stalagtik.. situasi gua dia sama la macam gua atas darat gak.. bezanya dia dalam air.. dan menjadi habitat bagi hidupan akuatik hidup disana dengan selesa.. sebab tiada gangguan.. kalau tengok dari bentuk batu kapur tue pun.. kita dah agak.. boleh la ikan2 tue nanti main sorok2 dengan musuhkan.. ataupun polis sanctuary.. kan... so dapat la selamatkan diri.. betul tak?? lagi yang uniknya dalam tue.. penyelam nie juga dapat jumpa spesies2 baru hidupan akuatik.. terutama macam ikan laut dalam.. dan mempunyai lightening dia tersendiri.. wah menarik kan.. tak semua orang dapat lihat keistimewaan tue.. melainkan pergi ke laut yang betul2 dalam.. mungkin sebab dia gelap menyebabkan muncul ikan2 macam tue.. dan lagi keunikkannya adalah kehadiran awan violet.. disebabkan oleh tidakkan becteria.. dan hidrogen sulfat di kawasan tersebut.. menjadikan dalam gua tersebut mempunyai pencahayaan yang unik..



tapi jangan best sangat.. dalam keindahan dan kecantikan ciptaan tuhan.. ada baik dan buruknya juga.. sebab tue la kena selalu berfikir.. sebab tempat macam nie sangat berisiko.. dan terlalu tinggi risikonya.. disebabkan oleh.. pertama tekanan.. dan kedua.. ketahanan badan tue sendiri..  dalam kajian yang dilakukan.. penyelaman terhadal di hantar untuk membuat selaman nie.. iaitu salah seorang penyelam profesional dari Navy.. aceh Navy juga.. hehhe~~ (navy tue tentera laut ok.. so apa kaitan dalam cerita ini.. kalau korang ikut cerita aku dari sebelumnya.. maybe kau org tahu perkaitannya..) selama penyelaman dia kat dalam lubang nie.. terdapat banyak tengkorak yang dia jumpai.. dan mempunyai tong gas.. maybe akibat daripada ketidak sesuaian tekanan.. tong gas rosak, bocor.. dan badan sendiri.. waallahuallam..  tapi tue la risikonya.. hidup sebagai penyelam sebenarnya sangat berisiko.. bukan lesen dia saja mahal.. tapi mati dan sakit pun.. mudah la..(dari cerita pasukan paskal yang aku dengar la)

tengok.. betapa terujanya mat salleh nie dengan alam.. sanggup jew diorg nie buat apa saja untuk menikmati ciptaan tuhan.. tak kurang juga yang menggangap nie sebagai challenging bagi diorang.. tapi aku sangat respect dengan study diorang terutama dalam cerita national geographic, discovery channel, crocodile hunter dan sebagainya.. yang membuatkan aku excited dengan dunia kajian.. diorang juga suka explore benda yang kekadang kita rasa macam tak logik.. dan gila kot.. cari maut.. kalau dalam lohong gunung berapi pun diorang kajikan.. tapi tue mampu bagi info kat kita.. sebab kita tak mencari benda tue kan.. diorang tolong carikan tapi kita dapat ilmu tue..  so sebab tue aku berminat nak join dalam bidang kajian.. bukan aku nak challenging dan adventure macam tue.. tapi nak tahu detail mengenai makhluk allah yang lain.. dalam masa yang sama bagi benefit and protect others, preserved supaya generasi akan datang masih kenal haiwan yang ada didunia nie.. this my goal... to my study.. hope sangat supaya bagi benefit untuk diri sendiri juga...



p/s : ayat berselerak.. bahana daripada mengantuk dan excited menaip dah diedit.. so ayat terletast nie la dia.. tersusun la sikit.. dari ayat gelong tyme ngantuk tue kan...

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...