KEM HIDUPAN LIAR 2013

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Kalau cakap PENAT.. memang tue perkara biasa la..  tapi yang paling tak tahan.. kena serang dengan AGAS dan NYAMUK.. tue paling menyampah dan membahankan diri sendiri.. bintat-bintat dan luka akibat mengaru.. sebagai bukti aku jadi fasi kem wildlife kali nie.. huh.. pacat x naik pula kali nie.. tapi tiap-tiap malam bergaduh dengan agas yang tak tahannya... paling aku respect.. kat  si kawan aku sorang nie.. rajin betul dia.. tiap-tiap malam mesti  jew ada benda dia sediakan untuk berlindung dari agas.. hahaha.. akibat tak tahan kena serang.. minyak cap kapak la.. ubat sapu.. repellent.. kulit telur.. unggun api.. semua la.. yang mampu halau agas tue.. tapi still kena gak bila khemah utama tue berada di betul-betul bawah rumpun buluh.. tahan jew la.. dengan agas nie..
Bitstrip from my friend about me in wildlife camp... 
csian.. asyik kena serang agas jew...

Perjalanan kem agak memuaskan.. cuma jalan jew berlecak teruk dan licin.. sebab hujan.. tambahan pula dengan aktiviti sukan bermotor yang oleh penduduk setempat menyebabkan jalan hutan tersebut semakin teruk dan musnah.. kesian aku tengok suasana hutan tersebut...namun air sungai dia memberi kepuasan yang tak terhingga untuk kami.. sebab sungai dia sangat bersih, jernih dan sejuk.. menjadikan aku tak pernah lepaskan peluang untuk berendam disitu setiap hari.. walaupun di dalam hutan n sibuk mengurus student...



Aktiviti  kem lebih kepada mendedahkan para pelajar mengenali dan mengendali hidupan liar... dalam kem tersebut para pelajar didedahkan untuk mengenalpasti habitat dan cara hidup hidupan liar... dengan menangkap haiwan tersebut dan melakukan pengecaman dan menghafal nama saintifik , nama tempatan dan characteristic hidupan tersebut... dan setiap malam para pelajar akan diuji semula dengan kuiz bagi memastikan para pelajar ingat nama spesies yang diperolehi sepanjang kem tersebut dijalankan..


 antara spesies haiwan yang diperolehi.. hafal jangan x hafal...

Actually banyak lagi gambar tapi malas nak post banyak-banyak... kem ini dijalankan selama 5hari 4 malam.. dan bagi fasi 6hari 5 malam bagi menyediakan persiapan untuk para pelajar kem tersebut.. seramai 115 orang pelajar mengikuti kem ini dari gabungan 2 pengajar kelas iaitu dr.Z  dan dr.bad...  dan 20 orang fasi...  bagi aku banyak benda dan pengalaman baru  aku perolehi daripada kem nie... sebabnya first tyme camping kat sg. lalang nie.. dan prasarana dia betul-betul hutan dimana toilet pun kena gali sendiri... makan first day masak sendiri second day.. tukang masak datang dengan student so selamat dari memasak.. mana kala yang lagi advence.. topografi dia mencanak tinggi.. nak berulang-alik ke point2 student tue.. memang rasa boleh kurus la kalau masak sendiri.. tapi disebabkan ada tukang masak.. so balik terus bantai makan sampai gemuk semula.. hahahah.. statement tak boleh blah kan... tapi yang pasti kem nie memang enjoy sambil menikmati keindahan alam..

Maka semalam tamat la WILDLIFE CAMP 2013.. see you next wildlife camp 2014... ..esok ada lagi satu pula kem kesedaran alam sekitar bawah tajaan kementerian pengajian malaysia untuk para pelajar sekolah menengah.. atau nama lainnya.. KEMPAS... tapi tak dapat nak join sebab baju belum basuh.. khemah belum cuci... asgmnt belum siap.. data belum collect.. alamatnya terpaksa cancel nak join program tue juga... INSYAALLLAH kalau ada kesenggangan tahun depan jadi fasi kempas pula... handle budak sekolah...



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...