Misi mencari ulat bulu..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Hai kawan-kawan...
Jom kita kembali ke dunia tadika... belajar kembali tentang alam sekitar.. dan peringkat kehidupan serangga.. jom mengeledah semula buka-buka tadika dan sekolah rendah.. belajar tentang serangga..

buku tadika yang jadi sumber rujukan... hasil rembat dari library..
pinjam la bukan curi..

Mesti korang rasa macam aku buang tabiat kew apa kan.. oh semestinya tidak.. untuk pengetahuan kawan-kawan.. sekarang nie aku dalam peringkat belajar.. belajar untuk mengenali  serangga dengan lebih mendalam.. ok.. memang aku berada dalam course perhutanan.. tapi aku punya bidang adalah lebih kepada ecology conservation atau perlindungan hutan.. and my specialized is about butterfly.. before this memang my supervisor suruh aku fokus on family lepidoptera.. tapi disebabkan oleh aku rasa wah.. lagi banyak keja.. nak berjaga siang malam so aku buat keputusan untuk focus on butterfly only.. tue pun rasa banyak dah aku kena mencari dan hafal nama.. insyallah lepas aku dah biasa with butterfly i think maybe i try to find out moth species pula kot.. tak best la kalau belajar sikit-sikit kan... kata nak jadi pakar...

Misi mencari ulat bulu... nie disebabkan oleh kata-kata seorang student phd daripada fakulti pertanian.. dia punya specialized it's about bad worm.. it think.. kebetulan satu hari tue aku tolong temankan akak phd buat pilot study.. then this brother pun tengah collect data about dia punya phd la.. tyme rehat-rehat tue di rumah tumpangan, dia cerita la  berkaitan sebuah seminar under dia punya fakulti dengan penduduk kampung.. so dia join la seminar tue.. dalam tengah bersembang-sembang nie.. ada sorang pakcik tanya dia.. belajar mana?? ambil course apa?? dan sebagainya.. then dia pun bagitau la kat pakcik tue.. yang dia course pertanian di upm.. and dia punya specialized..  then lepas pak cik tue dengar jew dia course pertanian.. pak cik tue mula tanya bagai-bagai tentang hasil pertanian dia.. kenapa pokok pak cik tak jadi tahun nie.. n bla.. bla.. bla.. bla..

Nampak tak situasi tue... penduduk akan cakap bila kita student bawah sesuatu course tue..kita akan pandai segalanya berkaitan bidang tue.. walaupun hakikatnya.. kita punya specialized atau kursus/kepakaran kita lebih kepada serangga sebenarnya.. mana la kita nak tau berapa kuantiti baja untuk pokok kalau kita punya fokus hanyalah serangga.. tanya mengenai racun perosak.. mungkin boleh tau la sikit-sikitkan.. so diorang memang tak faham.. situasi kita.. jadi dalam diri kita terletak dua pilihan

1. antara kita nyatakan kebenaran..
"maaflah pak cik.. saya punya bidang fokus serangga..so saya tak tahu berapa kuantiti baja nak pakai" atau  "saya punya fokus conservation (bilang serangga dalam suatu kawasan).. so saya tak tahu racun apa yang sesuai untuk pokok pak cik.." see.. kamu boleh baca tak apa yang pak cik tue fikir selepas dengar jawapan tue.. macam bole terima.. tapi sikit sebanyak macam tunjuk kebodohan/ malas/ tak bersungguh-sungguh dalam bidang yang diceburi.. weh ayat tue pernah aku kena kot tyme praktikal masa diploma dulu... renjer2 cakap ktorang tak serius dengan apa kitorang belajar tanya semua tak tahu.. tapi hakikatnya kitorang baru tahun 2 tyme tue.. baru diajar benda basic, fizik, kimia, bio, math.. of course la tak tahu.. balik praktikal baru diajar tentang sukatan hutan.. tue pun dah kena hanta,.. sedih betul..

2. kita kena belajar sendiri... berkaitan dengan specialized kita..
so bila kita belajar..  ada benda kita dapat.. depend on usaha kita juga.. sebab dari situ kita dapat ilmu.. dari usaha sendiri.. so lebih sikit ilmu kita dapat.. dari situ nak cerita kat orang pun tak segan.. sebab.. kita ada bukti dari usaha sendri..

Oleh yang demikian... esok bermula la misi aku mencari ulat bulu.. nak pergi collect data kena bawa bekas nak simpan ulat dan daun.. sebab ulat kuat makan tyme nie.. nak simpan makanan untuk bertukar nanti.. actually aku takut sebenarnya nak collect ulat tue.. sebab aku nie ada masalah kulit allaergic sikit.. faham-faham jew la kalau kena ulat bulu nanti.. mesti membengkak satu badan.. takut... tapi demi ilmu ku kena gagahi... kalau pegang rama-rama sehingga kini.. tak ada masalah..

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...