Nak Sambung STUDY.!!! Macam mana nak daftar...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Ramai orang cakap nak sambung STUDY... tapi tak tau macam mana nak mendaftar...
meh sini meh.. meh aku tolong ajarkan...

Actually aku pun awal-awal tue tak pun tahu macam mana proses mendaftar master/phd.. tapi alhamdulillah.. Allah memudahkan kerja aku.. dengan memberikan aku supervisor yang banyak membantu student dia.. so memang sepanjang proses pendaftaran supervisor aku yang bantu and inform perkara-perkara penting yang perlu dibuat.. dan ditambah lagi dengan akak phd bawah supervisor aku juga banyak memjelaskan proses tersebut.. so lagi mudah kerja aku untuk jalankan dan mencari semua tue... alhamdulillah... so hari nie.. nak bagitau step jew la... macam mana nak memohon.. mungkin tak berapa jelas.. tapi aku harap membantu.. sebab tyme aku hari tue pun.. tak pasti berapa lama masa ambil sebab aku sibuk dengan collect data.. doc. jew tolong inform.. ha.. borang nie kena isi.. ha.. result dah keluar.. so sentiasa alert jew la...

Pemohonan nie lebih kepada UPM jew.. kalau universiti lain aku tak pasti macam mana nak memohon...Aku fokuskan WITH THESIS ok..sebab kalau yang course work proses dia tak susah..  dan tak banyak kerenah.. gaya isi pun lebih kurang juga.. namun lebih mudah...


1. Pastikan sudah mempunyai SUPERVISOR dan PROPOSAL bagi kajian yang ingin dijalankan..
-  adalah untuk memudahkan kerja korang untuk isi pelbagai borang... (sejujurnya postgraduate nie sangat banyak perlu mengisi borang.. n pengesahan.. so ready la semuanya.. cari supervisor yang senang nak minta tandatangan ok..heheh...tips)  
- selain itu, boleh tunjuk ajar kamu cara mengisi borang yang tidak kamu fahami...
- sediakan  proposal yang lengkap.. seperti di ( lampiran A)..  untuk memudah kerja kamu.. sebab nanti nak mohon scholarship pun dia nak tengok proposal.. so sediakan yang perfect awal2...

2. Isi PEMOHONAN ONLINE di laman web Sgs Postgraduate Application's Guide..
- disini akan menyediakan panduan bagi pelajar yang ingin memohon sebagai post graduate... so kurang hanya perlu sign up dan isi borang tersebut mengikut langkah-langkah yang diberi.. lepas dah habis isi.. jangan lupa pula bank in RM60 untuk duit proses.. nanti pemohonan korang tak dapat pula...

- korang kena sentiasa peka dengan tarikh-tarikh yang diberikan tersebut untuk memudahkan melihat keputusan.
-pemohonan nie boleh diisi bila-bila masa sahaja bergantung pada tarikh sebelum start semester...  kalau tak silap tiga bulan sebelum start semester baru pemohonan dah tutup..
- selepas dah siap isi.. korang hanya perlu tunggu sehingga pemohonan korang berjaya diluluskan atau tidak.. sentiasa check website untuk pastikan korang berjaya atau tidak.. kerana tyme aku.. surat dia tak post ke rumah..  dan kena datang ambil sendiri di SEKOLAH SISWAZAH 1... tak tau kenapa.. tapi nasib baik la kami selalu ulang alik dari site ke upm.. so boleh la ambil...

2. SCHOLARSHIP/ BIASISWA.. cari sebelum mendaftar... atau sebelum dapat surat tawaran..

- terdapat 2 scholarship yang diberi oleh student master/phd bawah geran universiti penyelidikan.. iaitu GRF (dalam negara)/ IGRF (luar negara)... Mybrain15(under kerajaan malaysia).. mybrain akan tolong support yuran pengajian dan GRFadalah duit tangan sepanjang kajian yang dilakukan untuk tempoh 2 tahun.. jangan lepaskan peluang...
- sebelum pendaftaran.... korang kena rajin buka bulaten atau portal student di SGS tue sebab tawaran biasiswa akan akan dibuka sebulan sebelum pendaftaran.. so if korang buka lepas pendaftaran.. memang korang tak dapat la sholarship GRF nie..
- tetapi proses penghantaran borang semuanya selepas dapat surat tawaran.. semua proses dia sangat singkat.. so kena alert...
-lain-lain scholarship kena refer brief guide to financal assistance..

3. Bila dah berjaya dapat surat TAWARAN.. mulalah PENDAFTARAN..
-bila dah mula mendaftar.. macam biasa la.. banyak proses itu dan ini.. perlu tahan kesabarab dan kerajinan yang tinggi.. dalam masa yang sama juga banyak borang still kena isi sampai sekarang especially student GRF... tapi sangat bersyukur la bila duit dah masuk..  :)

GOOD LUCK untuk korang yang bakal mengisi masuk...




Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...