KERJAYA DAN KEMUSYKILAN



Penyelidik.. pensyarah...
apakah gelaran ini sesuai untuk digalas oleh aku..?? orang bijaksana dalam masyarakat... orang yang banyak memberi sumbangan kepada anak bangsa.. orang yang tidak lelah membuktikan sesuatu untuk dimanfaatkan kepada masyarakat.. apakah aku tergolong di dalam golongan ini..

Kekadang aku terfikir sendiri.. apakah betul jalan yang telah aku pilih... adakah ini kerjaya aku pada masa akan datang... adakah ini jalannya.. jalan yang telah aku cita-cita dan impikan sejak kecil lagi.. fikiran, yang aku sendiri tak dapat rungkaikan..

Aku manusia yang mudah lelah dengan apa yang aku pilih.. tapi kekadang aku cubakuatkan diri untuk pertahankannya.. sebab aku pasti.. kejayaan akan datang dengan usaha.. tetapi kekadang.. keraguan selalu datang mengusik dibenak fikiranku.. adakah betul kerjaya yang aku pilih.. sedangkan tak betah berdiri dengannya.. aku perlukan bantuan.. aku perlukan pertolongan.. dari segi penguasaan bahasa dan idea.. cabarankan untuk mendapatkan sesuatu yang bernilai... patutlah.. gelaran yang diberikan pun cukup tinggi.. dimata masyarakat..

Kemusykilan dengan kerjaya sendiri sentiasa bermain dalam fikiran aku.. apatah lagi bila bebanan datang menyapa diri.. bertambah-tambahlah tahap keraguan itu... tambahan pula kawan yang sering memberi bantuan dan pertolongan kepada aku.. yang aku kira menyumbangkan juga terhadap semangat kepada aku.. tinggalkan aku dipertengahan perjalanan ini.. menjadi semangat ini semakin lemah untuk meneruskannya..

aku mohon pertolonganmu ya allah.. berikanlah aku kekuatan dalam perjalanan ini.. aku percaya kepada takdirmu ya allah.. kau telah meletakkan aku disini.. dimana antara kerja-kerja yang lain yang telah aku terima.. kau tetapkan hati aku disini.. untuk meneruskan perjalanan ini.. dan meneruskan cita-citaku.. ya allah tetapkanlah hati aku ya allah.. untuk meneruskan dan supaya aku gapai kerjaya yang aku inginkan ini.. dan aku mohon juga.. kau sertakan kepadaku jodoh yang mampu memimpin aku untuk terus kekal dan semangat dalam apa yang aku inginkan... amin...

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...