Checklist Bakal Suami..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Semalam  bermimpi orang datang meminang..
Aku tak kenal sapa pun.. tetiba ayah aku call cakap orang nak masuk meminang.. kawan kakak ipar aku... tapi aku tak berminat.. sebab akku tahu.. sudah tentunya tentera.. kawan kak ipar aku kan.. dia tentera.. dan aku join uniform aku tau life tentera dan aku tak berminat..tapi bila fikir balik tak baik aku terus judge orang macam tue jew kan.. aku try dengan penerangan kakak ipar aku.. dan pagi nie.. aku bangun.. terus buat checklist sikap lelaki yang aku suka.. supaya akan datang.. kalau datang calon pun aku tak goyah.. aku tahu apa yang aku nak dalam diri.. dan aku perlu soal siasat orang tue... sebab tak adil kalau aku ikutkan hati aku.. orang yang aku tak kenal aku terus reject.. dan mungkin dia bakal suami yang terbaik untuk aku.. dan bapa yang baik.. kita tak tahukan.. so aku perlu buat checklist.. untuk aku nilai dia..

1. Taat pada perintah Allah
- dia BAKAL memimpin aku.. bakal pimpin keluarga aku dan anak-anak.. so aku mahukan dia yang berlandaskan agama Allah.. kalau dia tahu tanggungjawab dia sebagai hamba.. mesti dia tak abaikan yang lain.. agama Allah tue.. adil dan saksama..

2. Bertanggungjawab..
- ciri-ciri nie boleh nampak melalui kerja dia seharian dan kerjaya dia.. kalau dia jenis melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan sempurna.. insyaallah mesti seorang yang bertanggungjawab.

3. Penyayang..
- Sikap nie jelas ditunjukkan bila dengan family, kanak-kanak dan haiwan

4. Bukan kaki perempuan atau playboy
- aku tak suka lelaki gatal.. so aku sangat2 nak lelaki yang dia tak pandang perempuan sangat, dan pilih perkahwinan sebagai tanggungjawab dan perintah allah bukan untuk nafsu..

5. Bukan manusia panas baran
- boleh kawal ego, dan boleh kawal kemarahan.. bukan kaki pukul..

6. Mempunyai cita-cita dan impian..
- dia nampak aim dan goals dia untuk masa hadapan.. dan cuba untuk mereaslisasikannya sebaik mungkin..



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...