my nephew ..


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Aden belum kawen lagi.. mano nak ado nya anak...
tapi budak sowang nie lah selalu buat aden fefeeling ibu mathali.. asal keluar aja qhumah.. dari gelaran alang tue.. dah bertukar jadi ibu.. kurang hassam punya anak buah.. so layan jew la kami adik beradik.. sebab adik-adik aku pun kena jugaq..


the naughty nephew's..

my nephew name's Muhammad Rayyan Hakim.. yang bermaksud.. kepuasan yang bijaksana.. awal-awal dah nampak kecerdikkan dia.. petah bercakap.. buat perangai pun boleh tahan.. tapi alhamdulillah.. seorang yang dengar kata.. dan cermat..

dia dijaga sepenuhnya oleh mak ayah aku.. sejak dia lahir.. memang jarang berenggang dengan mak ayah aku.. dan sejak 3 bulan dah ditanggalkan kepada mak aku.. sebab abang dan kakak ipar aku sibuk sangat dengan kerja dan posting sampai abaikan anak-anak.. so mak aku ambil keputusan untuk jaga dia.. dan cita-cita mak aku.. dan sangat dia menjadi sorang al-hafiz... yang menghafal al-quran dan mengamalkan segala apa yang di hafal..

dialah juga teman gaduh kitorang kalau balik kampung.. rasanya kalau tak ada dia sunyi rumah.. kuat menjerit dan penakut.. kalau pergi kedai.. hanya akan ambil satu barang jew.. yang dia suka.. pastue takkan kacau kita lagi dah.. akan baik jew ikut kita.. dan sangat cermat.. sebab barang mainan dia.. semua dia akan main jew.. takkan rosakkan.. tak pula adik dia.. kalau main semua benda nak dirosakkannya.. so dia sangat marah kalau adik dia datang nak main mainan dia.. begitu juga orang lain..

 rajin cuci kereta dia.. sebab dah kotor bawa turun main di tanah..


Itulah dia.. selalu jadi peneman kami.. pagi-pagi mesti datang melawat bilik... naik atas katil.. golek-golek, pusing atas katil kitorang... tendang-tendang.. dah kitorang taknak bangun juga.. lari keluar bilik buat perangai kat luar..

lagi satu perangai.. tak suka dimarahi dan kuat memberontak... sebab terlalu manja mungkin.. tak boleh marah sikit.. semua barang dia nak campak.. dan protes.. so orang cakap kalau budak kecik buat perangai macam tue.. kita kena peluk dia.. dan bercerita kepada dia supaya dia tak buat perangai lagi.. tue la yang aku cuba terapkan kekadang..

aku harap sangat dia jadi budak yang bijak, bertanggungjawab, soleh dan berbakti pada agama dan negara  pada masa akan datang... Insyaallah... amin..




Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...