Di Mana Halatuju aku?

kembali kepada diri sendiri penentu kepada kehidupan sendiri dan seterusnya..

Tanggal 27 Oktober 2016.. complete sudah kehidupan aku sebagai seorang pelajar master.. dah berjaya viva.. dah berjaya submit thesis dan dah berjaya submit 4 paper pada journal high impact factor.. tau tak la nak rasa bangga kew.. nak rasa sedih kew.. atau nak rasa sayang untuk melepaskan... tapi kalau aku tunggu pun memang dah tak ada makna pun.. kan..

first bagi aku.. memang terdetik aku nak sambung juga study aku sampai phd.. sebab supervisor yang membantu... persekitaran yang aku biasa.. kawan-kawan masih ada.. dan semua kemudahan aku dah tersedia ada disana.. tapi last minit aku terpaksa ubah fikir.. disebabkan oleh kekangan dari segi wang ringgit aku terpaksa tangguh dahulu hajat aku untuk sampai ke peringkat phd..

kekadang aku terfikir..
betul kata orang.. anak yang terlalu dimanjakan akan sukar berdikari.. kekadang ada betulnya juga.. sebab bagi aku kekadang kami terlalu dimanjakan oleh supervisor dan kawan-kawan.. sehinggakan kekadang nak pergi site pun berteman.. haha.. hakikatnya memang aku takut.. tapi itulah kenyataannya.. sehinggakan bila berpisah daripada rakan-rakan aku, aku rasa.. adakah aku akan bertemu lagi dengan orang yang pernah aku jumpa sebelum nie.. yang mampu bantu aku setiap kali aku susah.. dan kekadang aku rasa takut untuk berdiri atas kaki sendiri.. disebabkan oleh bantuan-bantuan mereka yang senang dihulurkan sehinggakan aku takut untuk berpisah dengan mereka..

ada seorang kawan.. yang kerap membantu aku.. terutamanya dalam penulisan english.. kau tahu perasaan terlalu mengharapkan dia sehingga kau takut untuk melepaskannya.. disebabkan oleh satu perkara tersebut sahaja.. kau rasa nak dia sentiasa ada dengan kau.. kerana setiap kali kau memerlukan semestinya dia akan membantu.. walaupun pada awalnya ada penolakkan tetapi dia tetap akan datang membantu kau..  dan keadaan itu akan menyebabkan kau rasa nak kan dia untuk sentiasa ada bersama kau..

sehinggalah suatu hari.. kata-katanya membuatkan aku tersedar..
"sampai bila kau nak mengharapkan aku.."
kata-kata tersebut memang membuatkan aku tersedar dan sedih.. yup.. betul.. tak semestinya dia nak tolong aku selamanya.. aku perlu mencari haluan aku sendiri.. aku perlu bergerak sendiri.. aku tak boleh mengharapkannya lagi.. aku perlu sedar dan aku perlu bergerak..

sekarang aku perlu mencari halatuju aku sendiri.. yup.. sendiri..



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...