Hikayat sebuah kisah..

Rentetan dari cerita-cerita sis sebelum nie.. sis rasa.. sis nie memang tak ada bakat la untuk tulis novel.. sebab sis rasa.. dari entry-entry yang sis tulis tue.. kebanyakkan ulang-ulang part yang sama dan tak berubah.. part perkenalan dan part hati budi dan hancur hati.. dah bertahun sisi tulis still berulang..hurmmm... novel yang tak ada klimiks dan tak ada ending yang best.. morals value pun xde.. omoooo.. so bored kan... give up sis nak menulis macam nie...

sebenarnya sis nak join sayembara.. tapi cerita sis nie dah bertahun sis tulis.. intro and isi still sama xmau berganjak + sis xada idea nak tulis + idea sis tue asyik terkurung jew disitu.. so sis rasa cerita sis tak ada perjalanan dan haruslah give up disini..  atau patutkah sis menulis cerita buku yang berkaitan penulisnya yang give up pada pengakhiran ceritanya... (tetiba sis rasa, macam masuk storyline cerita w-world, yang cerita korea, penulis masuk dalam cerita sendiri and kill the hero n himself dalam cerita tue.. #justimagine)...

sis tak ada bakat la nak create cerita cinta.. atau kata lain hikayat megi cintan nie.. sebab sis pun jenis manusia yang hati kejung bak kata adik-adik sis.. manusia yang tak ada perasaan.. so bila sis tulis cerita pun sis rasa hati kejung sis nie tak dapat menjiwai watak tersebut.. tragis kan.. dan cerita pun jadi berulang-ulang benda yang sama.. and the last one.. inilah hasilnya daripada penulisan sis..

sis admirer gila penulisan hamka.. sebelum nie sis selalu dengan geng-geng hati jiwang dok berpuitis tentang kehidupan especially about married and etc. tentang penulisan hamka gitu-gini.. tapi lepas sis baca buku tenggelamnya kapal.. hati sis tertarik dengan setiap hasil penulisan dia.. dan rasa nak buat koleksi pula karya-karya dia..  sis tarik keluar karya yang diterapkan oleh penulis z dalam tenggelamnnya kapal.. dia mula menjadi penulis yang hebat rentetan daripada pengalaman hidupnya yang pahit membuatkan dia cuba mendalami kehidupanan masyarakat.. hasil daripada sikap tue, dia boleh menulis karya denga menjiwa kehidupan-kehidupan masyarakat.. bak katanya lagi.. manusia yang senang mana bisa kan rasa kesusahan yang dialami orang lain melainkan dia merasainya sendiri dan pengalaman itu menjadi pengajaran buatnya.. lebih kurang macam tue la ayat dia..

so untuk aku yang baru nak start langkah.. pengalaman mungkin jauh nak dicari.. tapi ada tue tetap ada dalam versi hidup sendiri.. mungkin penghayatan aku kurang  dalam mendalami cerita.. buatkan masalah penulisan aku.. terlalu berceramuk dan sebagainya.. dan lagi satu aku tertarik dalam karya dia tue..  dia cakap lagi.. masa yang dihabiskan bersendirian diruang peribadinya (bilik bukunya) disitulah gedung segala ideanya dicurahkan.. yup.. penulis sangat memerlukan banyak ruang masa yang tenang dan bersendirian untuk dia dalami, berfikiran, dan menulis semula..  itu  point yang aku sebagai tip untuk penulis menghasilkan karya yang cantik..

aku tak pasti aku nak terus sambungan atau tak karya 'megi cintan' aku tue.. kalau nak tulis mungkin aku perlukan masa.. untuk susun,tambah dan baiki semula dari plot awal hingga akhir... tapi sebelum aku akhiri penulisan hari nie.. au tertarik untuk menambah ini bagi klimik kisah itu..

 " semendung manapun langit kehidupan cinta itu, jangan biarkan ia menjerumuskan diri kamu semendung warna itu, sedarilah... sebelum kamu ikut warna cinta itu.. kamu mempunyai warna kehidupan kamu sendiri.. warna yang mewarnai kehidupan kamu sebelumnya... dan warna cinta itu hanyalah warna baru yang menambah dalam warna kehidupan kamu kini.. kalau buruk.. janganlah membiarkan ia mempengaruhi kamu.. buang kalau mampu jangan biarkan ia mengotori warnamu yang cantik sebelum itu.. "

selamat menulis.. :P :P

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...