Jangan Jadi Makcik Bawang..

Assalamualikum..

Today my issue is, how to advise the oldest to behave their behavior...

Totally, I really not comfort when work with the people always talk about the backside of people's.. Is okey, if she wants to share for the first, I will take as an introduction for people in my area and I will behave with that people.. but when the story is repeated twice to other people and people, I saw it liked 'ngumpat'.. and their's stories about bad side people it really not comfortable for me.. because in my mind, all of the people have their own bad stories.. and we as 'orang luar' no need to repeat the memories and please give a new chance to people change.. it does not mean your life always perfect, not have something bad at you.. please behave...

kan best.. kalau aku boleh nasihat orang tue macam nie...

sebab aku pun bukan la manusia yang baik sangat.. so tak perlulah tambah dosa aku untuk cerita tentang orang tue.. orang nie.. yang sememangnya aku tak kenal pun tue.. buat tambah dosa ja..

korang rasa tak.. bila ada orang dok bercakap-cakap tentang keburukan  orang lain... korang yang tak pernah kenal pun orang tue.. tetiba  downgrade kan dia.. pandang dengan muka tak puas hati je kat dia sedangkan dia tak ada apa-apa masalah pun dengan kau..  korang pernah jadi tak macam tue..

kalau korang tak jadi macam tue.. kira bagus.. sebab otak korang susah nak di damage kan dengan cerita-cerita orang lain.. tapi masalahnya aku.. bukan orang macam korang.. otak aku mudah damage dengan kata-kata orang, cepat down.. selalu fikir dan sebagainya.. tue sebab aku tak suka dengar cerita bad side orang... aku taknak jatuhkan seseorang yang sebenarnya tak ada salah dengan aku.. dan aku tak kenal tue.. tue sebab aku jarang nak ambil port tentang cerita-cerita orang.. sampai aku terkena sendiri, baru padan muka.. hahhaha... kawan aku kenal sangat aku tentang hal nie.. bila dia cerita je bab sesorang kat aku, mesti aku akan cakap.. " yea ke?" dia dah nampak dah aku tak percaya kat dia... sampai la, aku terkena.. time tue dia dah ketawa mengekek dekat aku sebab aku tak percaya cerita dia tentang orang tue...

point dia macam tue la.. bukan aku tak percaya... tapi aku taknak berburuk sangka sangat dengan orang.. tapi bab kawan aku nie bukan yang macam makcik bawang punya cerita.. dia cerita untuk aku aware.. tapi aku yang terlebih husnuzon.. sampai aku terkena... masalah makcik bawang, buat tunjuk baik.. tapi cerita buruk orang, tak best weh.. memang tak best betul.. kalau yang jenis mami jarum memang akan jadi nasi tambah la, cucuk-cucuk sampai iblis pun boleh berpesta dengan kata-kata tue.. tapi kalau yang jenis tak ambil port bagus la cerita tutup sampai situ saja...

lagi satu aku perasan kan... zaman sekolah aku kuat ignore.. hal orang memang aku tak ambil port langsung.. sepanjang hari sekolah tue aku buat hal aku ja.. dan apa yang perlu aku berhubung baru aku berhubung dengan kawan-kawan yang lain.. time tue aku rasa tuhan banyak jaga hati aku.. bila kau tak ada masalah dengan orang lain, orang lain pun tak ada masalah dengan aku..  lepas habis sekolah jumpa balik kawan-kawan cerita balik diorang.. diorang cakap disebabkan aku jenis senyap.. diorang banyak care tentang aku.. diorang jadi sentiasa nak jaga hati aku, tak nak sakitkan hati aku.. sebab diorang cakap aku baik ja.. senyap ja.. tapi bila masuk u, aku dah mula cakap banyak.. mungkin banyak sakitkan hati orang dalam tak sedar.. so hati aku pun banyak juga disakiti.. so nampak tak tuhan tu maha adil dalam setiap keadaan..

lagi satu aku nak pesan.. jangan la duk perasan diri tue baik sangat.. sebab bila korang buat jahat.. korang takkan sedar akan kejahatan tue.. sebab tuhan tutup hati korang.. sebab kutuk orang sangat... selalu la sedar diri kita tak pernah baik.. supaya dengan kesedaran itu buat kita sentiasa perbaiki diri untuk jadi baik.. so bila kau nampak buruk orang tue.. fikir buruk sendiri.. dan belajar perbaiki diri untuk jadi lebih baik... bila kau asyik pikir nak memperbaiki diri.. yup korang tak akan nampak buruk orang... dalam masa yang sama orang pun akan respect dengan korang.. sebab sikap perbaiki diri tue.. mungkin juga menjadi antara dorongan kepada orang lain juga untuk perbaiki diri mereka sendiri.. nie yang dinamakan contoh melalui tauladan... sebab orang bercakap sekarang nie cukup banyak.. buatnya kurang... jadilah contoh melalui tauladan.. kamu dan orang ikut.. itu yang terbaik...

ok back pada masalah aku.. macam mana nak settle makcik bawang nie..tanpa mengunakan kata sindiran tapi berkesan dan cara berhemah... nak pakai contoh melalui tauladan yang bentuk macam mana tue? urmmmm.. rungsing..



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...