Stationaries

Assalamualikum dan Hai..

First aku nak cakap.. mat salleh memang suka gila menuliskan.. kekadang aku terfikir juga.. kenapa dok kena tulis journal publish... berapa orang sangat la nak baca journal kita tulis tue.. orang bukan berminat pun dengan apa yang kita minat.. bukan nak baca pun... buat apa la kita susah-susah tulis semua.. tapi dalam sedar tak sedar.. minat menulis kita kekadang yang kita rasa syok sendiri nie, pisicion nie memberi imput yang berguna pada orang lain.. dan juga mungkin menghilangkan stress bagi orang lain.. kita tak tahu kan..

lately aku gila sungguh pada stationaries.. ini semua disebabkan oleh pengaruh dari insta owndesignbook.. membuatkan aku search macam-macam socmed (social media) stationary, pergi kedai-kedai buku untuk cari alat-alat tulis cute mute untuk koleksi diri sendiri... korang tahu.. aku gila sungguh sungguh tengok planner owndesignbook sebab aku memang ada angan-angan nak create buku catatan aku sendiri pun ikut design aku.. tapi dia belum open pula untuk notebook sebab sekarang dia tengah fokus pada planner.. aku pulak tak suka planner yang dah siap tertulis nie.. aku lagi suka kertas kosong yang takde garis ka dot ke yang aku boleh conteng sendiri apa yang aku nak.. so bisnes dia sekarang memang mampu mancapai matlamat aku lah.. tapi alahai nak tunggu dia open tue entah la bila... so terpaksa la aku jalan2 cari buku aku sendiri dulu...

apa kaitannya stationary aku dengan journal yang nak kena publish tue?

ok.. perkaitannya.. mat salleh sangat suka membaca dan sangat suka menulis.. kenapa? sebab dengan membaca pelbagai ilmu dan pengetahuan dapat diorang perolehi dari buku... yup mat salleh jenis suka membaca variety of book sebab lagi macam0macam genre lagi banyak ilmu depa dapat... itu fahaman depa.. sebab tue la kita tengok kalau diorang pergi jalan mana-mana pun buku sentiasa ditangan sebab diorang sentiasa belajar cari ilmu tambah pengetahuan... dan pada masa yang sama juga diorang suka tulis balik segala ilmu dan pengetahuan diorang nie dalam bentuk dairi atau journal sebab nie bukan saja sebagai hobi tapi boleh jadi kenangan dan rujukan pada masa akan datang.. contoh paling mudah diri aku dengan blog nie la.. trust me, aku dah banyak lupa kisah walaupun benda tue baru tiga tahun lepas terjadi.. yup dengan adanya blog nie banyak benda boleh aku imbau kembali.. itu la salah satunya... tapi kalau ikutkan journal sesuatu benda yang lagi detail sebab dia ada penceritaan di setiap perjalanan dia.. itu sebablah mat salleh lebih prefer journal.. sebab pergi tempat baru dia ada journal untuk rujukan.. dan benda tue pun boleh digunakan dari generasi ke generasi...  itu sebab sebagai researcher kita dipaksa menulis journal.. sebab boleh digunakan untuk rujukan akan datang.. dan cuba bayangkan tanpa insan-insan yang rajin menulis dan membaca di kalangan ilmuan islam.. (ini kita lihat pula dari sudut ilmuan islam dan kegemaran menulis mereka).. agak-agak.. ilmu diorang ada sampai tak pada kita.. termasuklah yang menulis hadis dan riwayat.. begitulah segala ilmu datang pada kita melalui penulisan.. so jangan malas menulis..

urmmm.. so apa pula perkaitan dengan stationary?
dalam kes aku nie.. untuk menarik segala minat-minat tue.. dan dalam perancangan menarik aura-aura positif juga datang pada diri aku... so, this stuff it is important material.. bila dah ada benda yang cantik, benda yang lengkap.. takkan la nak buat hiasan kenang-kenangan ja kan.. aku nie bila ada benda baru aku suka gunakannya baru la aku rasa benda tue sangat bernilai bagi aku.. bila aku dah guna dan aku suka yup.. dan dia akan tarik benda-benda yang positif pada aku supaya lebih rajin menulis, tingkatkan diri lagi.. so benda yang baik aku praktikan.. dan inilah yang tengah terjadi pada aku... so nie adalah beberapa contoh dairi n journal yang menarik yang boleh jadi ikutan... kenapa? sebab bila buku kita sendiri cantik comel... mesti la selalu nak semak tengok nak belik-belik semula...



tapi masalah aku sekarang... antara dua buku nie mana satu aku nak buat notebook aku untuk tahun nie... nak sambung belajar tue lambat lagi nie... mana korang rasa lebih cantik.. hitam ka si menara eiffel tower nie??



Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...