Blood pressure tinggi weh..

Today punya cerita...

Aku tak tau nak cerita kat siapa.. dan siapa patut aku ceritakan.. so aku lepaskan disini ja yang terbaik.. sebab most of reader xkenal aku kan.. and I'm sure cerita nie tak dipanjangkan dipihak seterusnya.. dan dalam masa yang sama membantu aku supaya sentiasa ingat peristiwa ini.. supaya  macam pepatah orang lama-lama cakap.. " kalau baik, jangan baik sangat.. biar berpada-pada sudah..." walaupun hakikatnya dengan saudara ada pertalian darah sekalipun beringatlah.. hati manusia tak sentiasa baik.. dan manusia sentiasa berubah-ubah..

Al kisahnya cerita hari ini.. masa aku padat setiap hari especially hari kerja.. 8.30-5.00 memang waktu kerja aku.. weekend lagi la.. start pukul 8.00 pagi sampai 5.30 petang baru habis dari kerja.. al kisahnya bila pusat tuisyen aku nak daftar perniagaan.. so kami guru2 tuisyen nie diwajibkan buat medical check up.. tapi bukan lah medical check up macam nak masuk universiti tue.. sampai nak kena sehari suntuk duduk di hospital nak x-ray semua bagai.. nie just setakat pergi klinik biasa dan check tekanan darah, check gula dalam darah, mata, telinga mulut.. yang biasa-biasa saja.. yang doc main tick-tick sambil tanya soalan dengan kita dan check sikit-sikit.. tue ja.. disebabkan hari ni client tak ada.. so aku lari la kejap pergi buat medikal check up.. tapi before tue awal pagi memang aku dah settlekan dah semua urusan jpj.. dah xde client aku minta la kebenaran big bos nak keluar jap buat medical check up...

pergi klinik swasta tue.. sekali doc belum masuk.. so aku cakap la di kaunter jap lagi aku datang balik.. kalau doc dah tak ada kan.. sekali kaunter  cakap, boleh daftar and book nombor siap-siap.. so aku boleh datang dalam sekitar pukul 11 macam tue.. sedangkan awalnya aku cakap nak datang 10.30 dan waktu tue pun baru ada 3 patient jew yang sedang tunggu... so dia cakap boleh datang pukul 11.. n dah booking no, so aku assume dah book kan dan tak payah la tunggu lama-lama kan.. dah boleh masuk jumpa doc terus.. so aku masuk balik pejabat macam biasa... time tue.. gaya big bos aku.. dia lapar n nak suruh aku beli makanan kat dia.. so aku cakap la.. aku nak kena keluar kul 11 nnt balik.. sebab tadi doc xde.. dah set temujanji kul 11.. pastu dia cakap.. kul 11 dah tutup la kedai makanan favourite dia tue.. aku bab kedai makan dekat tempat aku memang aku tak familiar walaupun kau cerita la.. pak lebai ka.. pak abu ka.. sebab aku selalu makan dirumah ja... tak pernah makan diluar kalau tinggal di kampung.. kalau beli makanan pun aku beli dan balik makan dirumah.. tak tau pun gerai tue nama apa.. tapi kalau bab pasaraya aku tau la semua.. dah aku cakap macam tue.. dia keluar beli makanan sendiri...

balik dari beli makanan,  my big bos aku okey jew mood dia time tue.. tapi ada sikit mengeluh tentang laki dia la gitue gini.. aku bila orang cerita bab anak cucu, laki bini  diorang kat aku.. memang aku malas nak ambil pot.. rimas aku rasa.. tak payah la duk cerita bab tue kat orang... kalau sekali, dua orang boleh dengar.. tapi kalau hampir setiap hari.. ulang cerita yang sama.. orang nasihat tak berubah.. duk takuk sama.. orang jadi rimas.. tue antara sebab paling utama aku tak suka kerja kat situ.. stress aku nak dengar cerita dia hari-hari.. bila nenek tue datang tanya soalan yang sama dia pandai pula cakap kat nenek tue... tapi hakikatnya dia pun sama weh.. tue sebab kekadang aku masuk keja aku suka buat senyap sebab aku tak suka banyak cerita yang tak berkait, sangat rimas... kekadang aku luahkan juga dalam bentuk hint-hint.. tapi dia tak paham... lagi satu  sifat  adalah  dia yang terbaik..

sambung cerita aku di office.. cukup jam 11 aku minta kebenaran lagi buat medical check up.. sebab dah janji dengan doc kan.. sebelum tu, time dia tengah makan.. ada my big bos tanya aku, "okey ka keja kat tuisyen tue, diorang bagi gaji berapa?" time tue aku ada rasa hint yang tak sedap dari soalan tue.. tapi aku abaikan..

pukul 11 aku pergi klinik.. jumpa kaunter dia cakap tunggu jap ada beberapa patient baby n orang tua yang lagi darurat.. so aku tunggu... tunggu punya tunggu.. kul 12 pun tak panggil-panggil lagi.. aku dah rasa hangin dah time tue.."ah kau janji aku tadi kata buat temujanji kul 11 tapi sekarang kul 12 tak panggil-panggil lagi.. pastu orang yang datang lewat dari aku pun dah masuk apa cerita nie"... time tu aku dah  geram dah macam nak pergi serang je kaunter tapi ingat balik "ok, sabar-sabar"..time tue dah rancang strategi.. nak balik office dulu ka nak terus tunggu.. kang aku balik office nanti.. nnt aku datang balik lagi ramai.. nnt lagi lama aku nak kena tunggu dah la aku x ada hari yang free.. nie pun kira curi-curi sebab tak ada client... tengah aku fikir aku dapat mesej dari big bos aku.. 'ada dimana?".. aku dah macam.. dah kenapa aku dah bagitau dah kot, aku buat medical check up.. dah la dengan kena tunggu lama... tanya soalan yang sedia tahu.. kau tak rasa angin ka.. tapi aku balas la juga  " di klinik lagi, doc tak panggil2 pun lagi.." pastue dia boleh balas mesej.. " ambik cuti teruslah hari nie.. petang nanti anak dia jaga kedai" dengar ayat tue lagi bertambah angin aku.. astaghfirullah al azim.. perempuan nie.. tak tau pula perut dia macam tue sekali... aku tak terus balas.. tapi aku terfikir-fikir lagi.. kalau aku ambil cuti tue hari nie.. aku ikut cakap perempuan tue.. aku bukan ambil cuti hari nie saja.. aku akan quit terus dari situ.. malas nak hadap terus.. memang tue pun aku nak selama nie.. sebab aku malas dah nak layan kau merajuk depan laki kau.. kau tunjuk dekat aku.. kau nak merajuk dekat anak kau kau buat muka macam-macam depan aku..  so aku malas nak tengok, layan dan semuanya... penat tau tak penat semua tue..  PENATTTT.. dan dia dah pernah bagitau aku, diorang dah ada pekerja dan untuk gantikan aku..  so tak kisah la kalau aku quit bila-bila pun... jujur aku cakap sepanjang aku kerja disitu.. aku rasa banyak aku dianaktirikan.. tapi disebabkan perangai tak kisah aku.. so aku bertahan...

tapi untuk kes nie... aku fikir banyak... dan bila difikir-fikirkan balik.. kalau aku berhenti.. hubungan adik beradik mak aku dah la tak berapa nak baik.. so kalau aku keluar, keadaan tue akan menambahkan ketegangan yang sedia ada.. dan mungkin akan jadi lebih teruk lagi.. sebab sekarang nie.. macam aku jew konon-konon jadi tali pengikat... (tali pengikat yang dah penat nak hipokrit)...  so pikir keadaan tue.. terpaksa la aku batalkan niat aku.. dan hadap jew la.. kebetulan time tengah duk serabut memiqiur tue.. nama aku dipanggil untuk rawatan... dan for sure... check-check darah, tekanan naik sampai 88 kau.. hambik.. 4 kali test dia tak nak turun juga... doc tue pun try la cerita-cerita buat lawak semua.. baru kurang sikit.. tapi masih dalam avarage tue juga... doc tanya aku.. sebelum nie okey ka.. aku cakap normal.. so doc kata mungkin harinie yang problem.. nnt try check balik dekat mana-mana.. sebab yang lain semua ok... hahaha.. so aku tau la apa faktornya...

so lepas medical check up.. kira aku tak balik makan tengahari, terus aku masuk office.. so dari pagi aku tak makan rasa lemah juga la duk teguk air ja alas perut... my bos, after anak dia datang terus balik atas alasan sakit kepala.. then laki dia call pun tak nak angkat semua n laki dia suruh anak dia balik tengok mak dia kenapa.. anak dia hangin gak la.. sebab si laki tue tak nak pergi tengok sendiri.. suruh si anak tengok sedangkan di laki ada ja dirumah dia.. (my bos n laki dia ada 2 rumah jarak antara dua tue dalam 500m)..  banyak konflik diorang.. aku rasa serabut tau.. bila kekadang sedikit sebanyak benda tue turut melibatkan aku juga...

p/s: pengajarannya.. jangan la korang berkerja dengan bisnes family nie.. rumit sakit kepala dan akan banyak kerenah yang korang akan hadap.. especially kerenah keluarga diorang... jangan cakap hakak tak khaba...

Update  26/3/2018 : aku buat medical check up nak masuk universiti.. blood pressure aku memang normal, air kecing pun cantik doc cakap..


My Sweety Room, Villa Field
23:41 08022108
mengantuk tapi nak cerita juga...


Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...