Refresh as postgraduate student..

Bismillahhirahmanirahim..

Bila nak melangkah semula ke alam siswazah, nak tak nak aku kena selak balik semua nota, nasihat, kata-kata azimat daripada tok guru-tok guru dulu-dulu.. walaupun kali nie aku berubah ke haluan baru.. tapi aku masih rindu lagi kata-kata nasihat dari tok guru- tok guru aku dari UPM.. yup disitulah segala perjalanan aku bermula.. dan disitu juga la aku belajar segalanya.. so jasa guru-guruku itu tidak akan aku lupakan.. ikutkan hati memang nak sangat sambung study sana lagi.. tapi last step bagi aku.. diploma, ijazah dan master.. biarlah phd aku cuba suasana baru, kehidupan baru dan membawa aku pada suatu keadaan yang baru pula untuk aku terbuka dan belajar dari persekitarannya..

Aku datang sini malam nie, nak ingat balik apa yang aku perlu ingat dan buat as student postgrad.. macam nasihat dan kata-kata tok guru aku dulu-dulu..

1. tok guru aku dulu, dia tak suka benda yang rumit dalam pada masa yang sama dia suka publish paper.. so nasihat yang selalu dia bagi tak payah la nak cari tajuk yang susah-susah sebab banyak benda lagi yang kamu boleh belajar dari pikirkan.. dari pikir benda yang satu..yang rumit tue.. so cari tajuk study yang mudah kamu nak buat kajian..

2. cari dua atau tiga paper yang menjadi high reference bagi kajian kamu. Maksudnya disini, kita akan start kajian merujuk pada paper tersebut.

3. problem statement berkait kuat dengan objektif, sebab objektif adalah solution bagi problem statement manakala analisis kajian mesti berkait dengan objektif sebab itu kaedah penyelesaian. analisis bagi kajian boleh refer pada kajian-kajian sebelumnya yang menggunakan method yang sama bagi kajian kita..

4. Literature review mesti utamakan ahli keluarga kita mak, ayah and adik beradik. Maksudnya, supervisor dan paper-paper ahli-ahli team kita atau senior sebelum nie.. kalau kita tak appriacete paper adik beradik kita, sapa lagi nak appriecate kan..

5. baca sekurang-kurangnya dua atau tiga paper sehari, dan biasakan dengan gaya penulisan journal juga. Maksudnya, sebelum nak publish paper dekat mana-mana journal pilihan kita, biasakan atau fahami gaya penulisan bagi journal tersebut dan apa yang dia inginkan. sebabnya setiap journal ada gaya penulisan yang tersendiri so kena la belajar-belajar..

6.. tengah mencari lagi...

ha.. itu jew la yang teringatnya buat masa nie.. kalau yang nak publish paper di journal impact factor contoh macam Q1ka, Q2 ka, Q3 ka..  sila belajar gaya penulisan diorang dan perhatikan apa yang diorang betul-betul inginkan dalam journal diorang.. sebab diorang agak cerewet juga dan ada sesetengah editor agak anti juga dengan beberapa part dari penulisan kita, mungkin tak memenuhi citarasa ataupun huraian kita xcukup hebat.... tu xtermasuk yang anti asia sebagainya.. agak susah la untuk memenuhi kehendak tue.. tapi apa yang penting cuba.. dan beiki penulisan dan english.. insyaallah boleh kalau kita betul-betul inginkan.. cabaran tu sentiasa ada.. yang penting jangan give up.. okey cukuo dulu setakat itu buat masa nie.. akan datang aku akan menaip lagi.. untuk peringatan aku dan naikan semangat aku untuk berusaha dalam study nie.. ookey.. xoxo



Kolej Baharuddin Helmi
23:55 29032018
hari malas, mata segar sebab banyak tido harinie..

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...