Kenapa pilih SABAH untuk melanjutkan pelajaran?

Assalamualaikum..

Kali ini aku nak cerita pula kenapa aku pilih sabah untuk further study selepas aku pilih UKM.. Ramai orang bertanya pada aku kenapa pilih pergi sabah kenapa tak stay je upm? kenapa nak pilih jauh sangat..? tak sayang ke dulu study di universiti hebat sekarang pergi jauh ke universiti suam-suam je..

SITUASI SEBENAR..

First jawapan aku.. bila orang tanya aku kenapa pilih study di sabah.. of couse sebab aku dibayar semasa aku study disini selama tiga tahun.. yup puas aku fikir mana aku nak sambung aritue sebab aku tak ada pembiayaan.. lepas mybrain dibuka semula cepat-cepat aku apply study di ukm, sebab memang haluan aku nak rasa suasana baru untuk last pengajian aku.. sebab dari diploma sampai master aku di upm.. jadi kali ini aku nak try keluar sikit dari comfort zone.. dan cabar diri sendiri.. first aku try applu ukm.. dah aku dah rasa kelainan dia.. susah juga nak survive dengan lain dari suasana universiti kita..  tapi aku cuba.. aku try stay dengan kawan aku sebulan di ukm.. memang ada kesesuaian tapi tak ada keselesaan.. so aku serah je pada takdir time tu.. aku cuba sebaik mungkin.. dan kalau ada rezeki aku disana ada la.. kalau tak ada aku terpaksa ubah haluan.. sepenuhnya jawapan bagi persoalan aku untuk stay study disana bergantung sepenuhnya pada jawapan keputusan scholarship mybrain..

Lepas pilihan raya.. aku dapat tahu kerajaan baru tangguhkan keputusan pemberian mybrain kepada student.. dan result interview mybrain yang aku dapat tue automatik beku.. waktu dapat tahu result tue aku tak pasti nak rasa sedih ke nak gembira.. sebabnya waktu tu memang aku rasa macam tak ada hati nak sambung study sana.. doc yang selalu contact aku suruh sambung ukm tue pun aku rasa macam " kau tolong la jangan ganggu aku waktu nie.. tak de mood tau.." so aku biarkan waktu berlalu.. dalam masa yang sama aku rasa resah.. resah sebab aku nak lari dari tempat kerja lama.. manakala tuisyen aku dah bagitau aku start sambung study bulan september.. tapi tuisyen aku tak risau sangat waktu tue sebab diorang belum cari penganti aku lagi.. 3 minggu aku nak keluar baru diorang cari penganti.. aku fikir je time tue.. dalam masa yang sama 2 kali iklan mengenai studentship di sabah keluar di fb.. membuatkan aku fikir nak isi ke?... gap antara iklan waktu tu.. rasanya hampir sebulan juga sebelum aku ambil keputusan untuk apply...

.. sambung nanti bab 2.. nak solat asar dulu...




Blok I, Angkasa Apartment
17:11  01102018
Sangat susah nak dapat internet sini.. so lebih prefer menaip di kabin atas bukit..

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...