Kenangan berdua..

Assalamualaikum..

Sem ni merupakan sem yang agak berprogress.. yang mana target aku tahun ni aku dapat catch up semua main study aku, faham spesies kajian aku ni, start collect data dan publish first paper tahun ni. This sem, every monday i need to meeting with my sv and co-sv. Discuss about study plan and progress, how many paper I got and I already read. So malam ni punya target sebenarnya nak baca a few paper and  betul balik apa yang di bincangkan minggu lepas sebab isnin ni nak submit. Tapi disebabkan teringat pula pada my niece aka fruitson so nak throwback sikit.

Tahun 2017, alhamdulillah rezeki mak dan ayah aku untuk menunaikan rukun islam kelima kini tercapai.. alhamdulilah.. sebelumnya mak aku sangat risaukan anak buah sorang tu yang mak aku jaga dari kecil..  risaunya macam tak ada sapa yang berkehendakan nak menjaga budak sorang tu.. punya la past sana, past sini.. sedangkan pada tahun tu aku ada dirumah. dah habis study master dan bekerja insurans pada weekdays and mengajar tuisyen weekend.. so memang aku sepenuhnya ada dikampung cumanya kerja di siang hari dan free la waktu malam.. lama tak lama sebulan lebih juga la orang kerjakan ibadah haji..

awalnya waktu mak dan ayah aku berangkat aku tinggal bertiga dirumah aku, adik aku dan anak buah aku.. tapi selepas bulan september adik aku mula berdaftar untuk pengajian ijazahnya dan mulalah saat aku bersusah payah seorangan menguruskan anak buah aku yang berusia  4 tahun dan sangat aktif.. mulanya mak aku bercadang untuk ayahnya ambil ja bawa balik  tinggal dengan mereka.. tapi bila memikirkan aku akan duduk seorangan dirumah dan dia sendiri pun tidak biasa dengan mak dan ayahnya.. so aku cadangkan biarlah dia dengan aku.. dan rutin aku sebagai ibu tunggal bermula saat adik aku menyambung pengajian...

kerja harian aku tak penat pun.. tapi lasak budak kecil kekadang buat kita geram.. tapi aku okey je dengan dia. sebab bila berdua dia lebih mudah mengikut arahan dan lebih mudah diajar.. rutin aku.. pagi pukul 6.00 bangun subuh.. iron baju aku dan baju tadika dia.. kemas dapur buang sampah keluar  beli nasi lemak.. (waktu ni bukakan tv slow2 n sediakan susu di tv.. kalau dia terjaga pun selalunya dia akan tengok tv je terus tak hirau ada orang ke tidak tapi selalunya belum bangun la sehingga dikejutkan)  balik kejutkan dia mandi.. sambil buka tv  suruh dia makan nasi sendiri, aku mandi dan bersiap lepas dah siap baru pakaikan baju dan siap dia.. then terus antar dia ke tadika dan aku pergi kerja..

Bagitu rutin pagi  aku, tengahari aku minta excuss balik pukul 12 sebabnya aku kena ambil dia di tadika, so pukul 1 aku akan masuk balik kerja.. satu jam yang ada kalau sempat aku ke pasar aku akan beli bahan masak siap-siap untuk dimasak malam nanti.. dan aku akan belikan makan tapau juga untuk budak kecil tu.. selalunya tengah hari dia takkan makan sebab masih kenyang makan di tadika tadi.. so makanan tu selalunya aku simpan untuk petang.. waktu aku kerja petang.. aku akan hantar dia kerumah pengasuh dia berdekatan dengan rumah aku.. so pukul 5 nanti aku akan ambil dia balik.. kalau rajin selalunya ondeway balik kami akan merayap jap cari cucur pisang makanan kegemaran dia..  cerita tentang makanan kegemaran dia.. almost setiap petang kot aku beli cucur pisang sebab dia dan ada satu hari tu pergi cari cucur dah habis.. disebabkan kesian maksik ty bagi pisang kat aku suruh aku masak sendiri.. maka bermulalah aku dengan beberapa resepi cucur kodok yang betul kodok dan legam.. hahha.. sebab tak pandai kawal api goreng dia sambil gaul bulat2 tersebut.. lama2 baru la expert sikit.. hahha lawak tul... yang hangit terpaksa aku habiskan sebab budak kecik ni sangat cerewet tak makan benda yang nampak pelik dimata dia..

weekeed kekadang adik aku balik.. kalau diorang tak balik.. dia akan duduk la rumah pengasuh dia sampai jam enam petang sebab aku habis kelas jumaat sabtu sampai enam lagi lama la masa dia dengan pengasuh.. malam aktiviti kami lebih kepada mengemas rumah, masak,  menonton tv dan tidur awal.. kul 10 dah tidur sebabnya kalau tak tidur lagi banyak di sepahkan rumah... patutla kan ibu yang bekerja  kurang spend time dengan anak2 banyak sangat kena urus rupanya.. dan ada satu hari tu.. aku malas masak.. dia cakap.. " lang akim lapar la.. lang xmasak pun untuk hakim arini.." ayat yang aku tak boleh lupa sampai hari ni.. tapi kalau aku masak bukan makan sangat pun.. tapi masak la juga.. habis juga la mee goreng aku masak malam tu.. lagi satu yang aku teruma sangat  waktu jaga dia adalah takut penat.. sebab aku memang tak pandai handle orang penat.. dia pula kuat selsema dan demam time tu sebab selalu hujan.. so aku takut la juga kan.. so aku decide malam2 pakai kipas je jangan guna penyaman udara.. dia buka aku tutup.. so alhamdulillah sepanjang sebulan lebih tak ada penat ke deman panas ke apa.. dapat dihandlekan dengan baik.. ada masa juga mak-mak saudara datang melawat kami berdua.. nenek panggil balik kampung dan sebagainya...  terharu sangat.. dan ada masa kami berjalan-jalan gak..

last aku lampirkan gambar kenangan beraya haji sendiri..






p/s : awalnya sikit je.. pastu bertambah-tambah pula





Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...