Aku si ecologist

Assalamualikum..

Macam mana iman begitu juga pembelajaran
ada masa semangat tinggi untuk mengejar ilmu
ada masa semangat down gila-gila sampai rasa menyesal kenapa aku berada pada jalan ni
begitulah dugaan menuntut ilmu, ada pancaroba yang tidak boleh nak diagak..

Sekarang aku rasa alhamdulillah
syukur sangat sebab ditemukan  dengan seorang rakan sepejuangan yang bersemangat
walaupun berlainan bangsa dan agama, tapi dia punyai semangat yang tinggi dalam mengejar ilmu ini, sikit sebanyak memberi aku semangat untuk turus mengejar cita-cita aku
kawan sangat mencerminkan kita.
dia bayangan yang cuba dipantulkan seperti yang kita inginkan atas usaha kita.

pagi tadi, aku terbangun dan terbaca artikel ibu **** berkaitan phd palsu..
yea, dulu aku tergilakan juga untuk dapat phd atasan gelaran doktor falsafah itu
tapi bila aku melalui jalan ini, aku rasa tipisnya ilmu aku untuk dicurahkan
tipisnya pengetahuan aku untuk mendapat gelaran  atas nama besar itu
bayangkan pandangan orang terhadap gelaran yang kita bawa
satu gelaran yang besar dengan kepakaran yang ada
satu amanah ilmu bagi meringankan beban yang lain
tapi telah dicemarinya dengan dusta dan tipu helah


sungguh aku ingin menjadi manusia yang pakar itu
bukan atas gelarannya lagi, 
tapi atas ilmu yang ada, ilmu yang dapat berbakti pada alam dan negara
ilmu yang aku sendiri ingin kejar dan dalami
sebab aku tahu ilmu itu sangat bermakna dan sangatlah berharga lagi berkualiti
sebab itu aku akan usahakan juga walaupun payah atau pahit itulah ilmu yang sangat dinanti..

aku mohon suatu hari cita-citaku menjadi realiti
aku ingin menjadi conservationist and ecologist
ilmu yang ada pada alam yang aku kena baca hari-hari
tapi walaupun penat ia tak pernah mati dan sentiasa dinanti
aku harap betul-betul menjadi realiti
I am an ecologist.




Angkasa Apartment
13:13 04042019
Ambil semangat nak masuk site


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...