COVID 19 - PKP - RAMADAN 2020 - PHD-

Assalamualikum..

Sebelum memulakan cerita aku hari ni, ingin aku terjemahkan dulu maksud tajuk aku kali ni.

Covid 19 merujuk kepada situasi serangan virus pada dunia hari ini. Bermula sejak disember 2019 virus in mula dikesan dan mula menular di disekitar warga wuhan, china dan pada awalnya di kesan pada pasar makanan exotic wuhan yang disyakin virus disebabkan oleh haiwan. Virus menyerang sistem pernafasan manusia sama yang  keluarganya sama dengan MERS- Cov. Penyakit ini mula menular ke seluruh dunia apabila kebanyakan rakyat cina pulang dari raya cina ke kawasan kerja masing-masing, iaitu dari serata pelusuk dunia kerana virus hannya dapat dikesan selepas 14 hari yang mana pesakit mula hilang dia rasa dan bau dan batuk-batuk.

Pada Februari 2020, China dan Jepun adalah negara yang paling tinggi diserang oleh penyakit Covid-19 dan pada masa kini negeri eropah iaitu US adalah negeri yang tertinggi kerana tidak ada sekatan  perjalanan terhadap perjalanan rakyat kerana terlalu mementingkan ekonomi negara. Malaysia mula mengistiharkan  PKP pada 18 Mac 2020.



PKP merujuk kepada perintah kawalan perjalanan atau juga dikenali sebagai MCO  (movement control order) pada waktu itu perkerjaan dan pembelajaran dilakukan dari rumah arau WFH (work from home) manakala medium pembelajaran diteruskan secara online, whatsapp group atau email. Setakat hari ini malaysia telah melancarkan 4fasa PKP yang mana setiap fasa merangkumi dua minggu PKP.  Fasa pertama dan ketiga kawalan sangat ketat dimana tentera dan polis akan menjaga sempadan daerah dan kawasan untuk mengurangkan pergerakan rakyat. Selepas pukul 8 malam tiada lagi pergerakan dan semua premis kedai atau pasaraya akan ditutup. Pergerakan awalanya dijalankan pada pukul 8 pagi dan pengangkutan awam hanya bergerak tiga kali sehari. Fasa 4 iaitu masa aku lalui sekarang iaitu PKPB merujuk pada perintah kawalan perjalanan bersyarat dimana pada masa ini rakyat dibenarkan bekerja semula tapi masih mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajaan yang mana memakai topeng muka mengekalkan jarak  dan mengelakkan 3c ( crowded place, confined space dan close conservation). Bermula dari fasa 1 PKP, setiap hari alat komunikasi seperti telephone bimbit akan menerima mesej daei MKN( majlis Keselamatan negara) . Pada fasa 4 ini juga, para pelajar dari semua universiti awam di Malaysia disediakan kenderaan mengangkut pelajar pulang ke kediaman masing-masing memandangkan sekarang berada dia hari ke 12 puasa iaitu Ramadhan.

Ramadan 2020 tak seperti ramadan tahun lain-lainnya tiada solat tarawih di masjid dan surau, sunyi dan suram waktu malam ramadan tanpa laugan selawat dan wirid selepas tarawih.  tiada bazaar ramadan dan tiada berbuka puasa ke rumah saudara-saudara lain seperti yang diamalkan setiap tahun. Hanya bertukar juadah sesama jiran. Kemeriahannya kurang dirasa. Mungkin juga raya nanti tiada solat jemaah hari raya dan kunjung-berkunjungab hanya mengerat silaturahim melalui talian sahaja. tahun 2020 sememangnya cabaran baru pada dunia. Membawa manusia walaupun pada satu tempat.

Cerita pasal PhD, maksudnya cerita berkaitan pembelajaran aku sekarang. Covid, PKP dan Ramadan. Beberapa benda yang aku bersyukur walapun dalam keadaan sekarang. Dimana aku sudah ada di kampung sebelum keadaan ni lagi, so tak ada kekalutan bagi aku untuk nak balik kampung dan nak pulak sekarang Sabah merupakan red zone bagi covid manakala Kedah adalah green zone sama seperti negerinya. Aman damai dengan tumbuhan menghijau. Kalau berjalan diluar pun, keluar pekan nampak betapa kurangnya orang dijalan nak melintas pun senang.  Aku pula, sebelum aku balik aku dah siapkan sorting serangga. Kiranya tinggal untuk identify order species je la itu pun supervisor aku suruh tunggu dulu supaya dia dapat siapkan pengelasan order baru bagi spesies dan aku dapat guna yang up to date punya dalam data aku dan disebabkan itu dia suruh aku fokus pada writing paper. dan sehingga sekarang review paper aku macam hape lagi, sebabnya aku malas aku malas nak membaca journal banyak-banyak. pening juga sebenarnya buat paper review ni. sebab sentiasa rasa tidak cukup maklumat dan bila cari paper ada yang jumpa tapi tak boleh buka kena beli dulu dan ada yang tak ada langsung dan terhad kepada beberapa je. itulah cabarannya tambahan lagi dengan diri sendiri yang malas lagi la. tapi ada yang syukurnya lagi. nasib juga aky sempat beli laptop baru sebelum pkp dengan pinjam dari mak aku 2k dapatla beli laptop impian dan guna dengan selesa. laptop lama aku baru-baru n jadi blue screen balik lepas anak buah aku guna. maybe sebab software update mungkin. Dan hingga sekarang paper review aku belum siap. data aku masih terkontng kanting tanpa id di ums. data seterusnya tak pasti bila nak kutip. dan takwin baru dah berganjak hingga bulan september aku harap sangat semester tahun ni sampai bulan januari tahun depan.. hahah..

Sekian saja dari aku hari ni. aku tulis sebab aku rasa rugi tak tahu kisah aku yang lalu. Dulu aku baca blog aku aku rasa tak ada apa-apa perubahan pun hidup aku. Tapi sekarang aku silap, lepas aku habis belajar di UPM aku sentiasa rindu UPM dan blog la tempat aku lepaskan rindu-rindu lama aku disana. dan aku nak tau cerita-cerita aku disana. itulah yang orang cakap harga apa yang korang ada sekarang dan suatu hari nanti korang akan merinduinya. Dan last, disebabkan oleh malas juga untuk proofread, ayat semua jadi haru biru. Tunggu la bila2 aku rajin nanti aku edit balik dan betulkan ayat walaupun tak pernah nak betul juga.




Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...