Kucing dan PKP

Hari ini aku nak bercerita tentang aku dan kucing-kucing sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP) ni dilaksanakan. Ceritanya begini, sepanjang PKP  kami adik beradik yang masih bujang ni akan penuh la di rumah. Mak aku punya habit macam anti gila dengan semua haiwan tak kisahlah haiwan peliharaan ke atau haiwan liar. Tupai pun setiap hari dia lastik katanya makan buah kelapa dia yang nak masak. Haish. Ayah aku pula jenis penyayang dengan haiwan. Sampai aku pula anti dengan ayah aku sebabnya dia buat haiwan semua melekat dirumah. Ayam tak pasti la berapa puluh ekor dekat rumah aku tak tau siapa punya ayam tapi hari-hari melekat dirumah sampai berak-berak atas simen rumah, itu yang menyebabkan hangin sangat. Burung tak kisah la sebab dia atas so suka hati dia la. Itik, itik angsa beb.. duk angggg.. angggg... anggg... jalan datang rumah kadang-kadang cari makanan. Tapi tak sempat sampai dah kena halau dengan anak buah aku. And the last one...its own topic for today... kucing. Nak warna apa semua ada. Dari warna hitam, putih, oren, tompok-tompok, belang-belang semua ada. Ini la yang jadi kisahnya.

Kami dah lama dah tak bela kucing. Sebabnya malas kucing masuk dalam rumah berak merata. Last bela adalah toothless sebab dia hitam sangat macam  dalam how to train you dragon. Kena hantar market  atau pasar basah sebab anak buah aku buat fitnah. Dia boleh buang perut ikan dalam kotak di depan rumah waktu orang suruh dia buang sampah. Time tu hari-hari kalau jejak je pintu rumah bau busuk yang amat. Time tu semua syak toothless... Lepas mak aku buang toothless dan cuci rumah , kononnya cari taik kucing tu sekali jumpa perut ikan yang dah berulat dalam kotak.. kesian toothless kena fitnah. Itu la last kucing kitorang jaga.

Disebabkan ayah aku rajin bagi makan kucing atau kitorang akan selalu campak je kalau ada ikan-ikan berbaki  so kucing akan melekat la dekat rumah kitorang dan start balik ada kucing di rumah  bila mak kucing jahat stay and selalu buat onar di rumah. So kitorang panggil dia Mak Kucing Jahat. Warna dia putih tompok oren, kelabu dan hitam sikit sangat. Kucing ni tak pernah pun berbaik dengan kitorang. Kerja dia masuk rumah sepahkan tong sampah atas sinki. Tolak tudung salji sampai bersepah-sepah makanan jatuh, suka curi lauk, kurus kering dan tak pernah bagi orang dekat dengan dia..  Sampai satu hari dia mengandung dan melahirkan anak. Anak dia pun dia akan letak di tempat pelik-pelik, contoh atas bumbung, atas pokok dan tempat tersorok yang tak pernah kitorang tau. Dan anak dia tak akan kekal lama. Seminggu dua atau sebulan dua dah mati. Sebabnya suka bawa lari anak dia rata-rata. Sampai la generasi terakhir dia selepas beberapa kali beranak sehingga la satu generasi ni, dia beranak atas bumbung toilet rumah. Annoying yang amat sebab bising je memanjang atas bumbung sampai risau takut mati atas tu nanti busuk.. Ini generasi yang kami try take over kami try nak bawa turun tapi siap belari dah atas bumbung. Lastnya dia bawa turun juga anak-anak dia tu. Tapi perangai anak kucing ni pun sama la perangai dia takut n xpernah dapat sentuh pun. So kucing ni bertapak la sehingga hari ini.

Anak dia actually 3 ekor, 1 kelabu kurus betina, 1 hitam kurus betina dan 1 kelabu jantan yang comel besar sikit. Tiga beradik ni main elok. Tapi satu hari jumpa kelabu kurus betina mati.  Masa berjalan  aku pun dah berapa kali pulang kampung dari uni. last aku dapat tahu kelabu jantan dah tak ada dirumah dan si hitam dan bakal jadi mak dan  perangai sama dengan mak dia dulu.. tapi dia lagi behave tak curi masuk dalam rumah just tunggu di luar buat muka simpati supaya di beri makan. Tapi kalau kita datang dekat dia akau buat bunyi hassssss.... macam marah-marah gitu.. kalau jumpa haiwan berbisa dia la handle.  Kira ok la commitment kami dengan kucing ni tak ada just bagi makan je tu pun kadang-kadang je dia ada rumah lain-lain waktunya tau tau kemana.  So dengan aku dia dah sangat faham. Kalau aku bunyi meow..meow sejauh mana pun dia pergi.. dia akan lari balik seba dia tahu aku ada  makanan.  Dan dia pun ada empat ekor ada berwarna kelabu.

Aku tak sempat nak beramah mesra sangat dengan anak-anak dia ( si hitam)  sebabnya awalnya anak dia jinak tetiba jadi tak jinak.. first time jinak sempat aku mandikan.. sekali kutu melompat-lompat. Aku pula jadi takut balik. time aku tinggalkan anaknya, dia  bawa lari anak dia dan mula dari situ dah tak jinak balik anak dia. peningkan . pandai-pandai la paham.

si hitam, suka buat muka simpati

anak hitam comel-comel juga tapi suka tidur dalam enjin kereta. dah satu kena lenyek dengan adik aku sebab tak perasan dia ada dibelakang kereta, satu tak pasti mana dia pergi, satu sangat menyayat hati kucing tu kelabu jantan anak si hitam ni. Lincah suka main sendiri kadang dengan adiknya yang mandom dan kami namakan goblin sebab kurus macam goblin suka buat muka simpati dan suka bunyi. si kelabu jantan yang lincah ni satu malam ada kucing jantan lain datang kacau dengan dia mungkin disebabkan tu dia patah tulang belakang. Time tu ku rasa sedih sangat Walaupun tak ada la rapat pun dengan diorang sebab tak boleh nak pegang pun tapi terasa juga la sebab selalu nampak dia bermain-main depan rumah  dan datang makan time kita panggil. Dia jalan mengesot dah tak larat sedih.. bunyi pun serak serak dihujung tekak sedangkan sebelum ni kucing tu tak banyak bunyi, maybe dia sangat sakit mungkin. Sambil tengok aku seolah-olah nak bercakap sedangkan sebelum ni mana pernah dekat dengan aku. Sehingga ajal di sampai aku tunggu dan lihat disitu.. tak sampai lima minit selepad dia menarik nafas panjang badan mengigil-gigil dan kelihatan sedikit air keluar dari dari badannya aku pegang dia sudah pun mengeras. mata dia pun susah untuk ditutup rapat. terasa aku time tu.

Al-fatihah untuk Abang

Seminggu juga aku rasa kehilangan dia dan malas nak duduk diluar. Kalau tak nampak diorang belari-lari. Aku perasan goblin terasa kehilangan abang dia. sebab waktu abang dia sakit. selalu dia datang berulang-ulang.
Abang and Goblin

Seminggu selepas tu saja aku mengintai-gintai di tingkap ambil udara luar sebab bosan dirumah. Time tu aku nampak seekor kucing ekor tebal warna putih mata biru berjalan-jalan tanpa tau kemana arahnya. Hensem kata aku dalam hati.

Kucing ni lain sikit perangai dia suka betul nak masuk rumah orang. Tanya rata-rata jiran " Kucing hampa ka, warna putih tu.. suka sangat masuk rumah orang.." balas budak-budak yang bermain di padang, aka anak jiran-jiran " bukan kucing kami. Kucing tu rumah kami pun rajin masuk . Kami pun tak tau kucing sapa tu..." kalau dilihat dari fizikal kucing tu sangat bersih macam bertuan dengan manjanya  tapi tiada colar tag. Ala-ala Magen fox gitu kalau berjalan.

Putih

Kucing putih ni hamble tapi dengan Goblin selalu dia naik taring. Itu sebab kami sekeluarga tak suka pada putih. Hitam dikejarnya sampai sembunyi-sembunyi kalau pulang ke rumah. Si goblin yang memang selalu di rumah sentiasa aware aja la..  Macam-macam cara kami cuba untuk jauhkan putih dengan goblin dan hitam supaya tak gaduh tapi tak menjadi. Dan Putih bila makan sangat rakus ibarat dah banyak hari tidak makan. semua makanan hitam n goblin dia makan. Goblin pula punya tabiat makan sikit pergi jalan nanti datang cari makan lagi.. mana taknya kucing lain datang makan ataupun ayam yang akan menghabiskannya.


Kami dah cuba kurung dia dalam toilet letak makanan semua tak jalan kurung dalam sangkar pandai pula cari jalan keluar. Last-last lepas mandikan dia senang-senang dia dah buat rumah kami macam rumah dia. Masuk tidur depan kipas dan atas tikar. Kalau mak berjalan ke rumah jiran pun dia akan ikut dan turut ikut mak balik kalau mak balik. Kalau kami bersantai-santai depan tv dia pun turut la bergeser tidur depan tv. sentiasa cari orang untuk berjalan.  Bila jumpa cicak di dinding mula la ekor mengibas laju. itu sebab kami syak kucing orang sebabnya kami pernah ada kucing macam tu.  Putih dan hitam kedua-dua sedang mengandung sekarang. Tapi hitam banyak mengalah.

Tadi tengah kami bersantai maghrib tadi. Sebelum azan maghrib berkumandang tiba-tiba putih macam tak senang duduk. Asyik bunyi je. Tengok aku bunyi. Bunyi yang tak henti. Aku cakap  " dah kenapa putih ni.. dah la maghrib-maghrib.  Aku masuk kebilik.. tiba-tiba adik aku bising katanya buat apa putih tu bawah dapur masuk dalam kebinat. Aku panggil dia menyahut. Tak lain-tak bukan nak terberanak dah si putih ni. nampak tak senang duduk. Lepas maghrib aku cari kain dan korak. kami letak diluar pun dia tak senang nak masuk dalam rumah juga. aku letak kotak dan kain. dia masuk dan keluar dari kotak nak masuk dalam rumah juga. Aku buat relax dan bersantai-santai betul ke putih nak beranak ni.. dia pula bunyi tak nak henti.. mungkin dah terasa-rasa kot. Last choice aku angkat dan letak di bilik air luar sekali dengan kotak dan kain aku masukkan dalam bilik air dan aku kurung dia dalam tu.. aku bekalkan dia dengan air sekali.. sebab tadi dia buat riak muka macam anjung yang terjelier-jelier lidih mungkin disebabkan kepanasan.

Pukul 11 tadi aku buka pintu tandas. Putih menyambut kami di depan pintu tandas dan aku terdengar suara halus. biar betul putih dah lahirkan anak. Tandas luar tiada lampu. Aku masuk dan cari lampu suluh dan kembali semula.. Ya putih dah lahirkan anak. aku nampak satu esok kitten sebesar tikus makmal yang putih kemerahan. Aku tutup balik pintu toilet. Anak buah aku kacau nak tengok anak kucing. Budak ni pun satu alah bulu kucing. kalau main kucing sikit je pun mata bengkak dan berair. Tapi dengan si putih ok pula dia. Balik pada aank buah aku nak tengok anak kucing tu. Aku cakap esok je la tengok. Putih nak susukan anak dia dulu. Sekarang excited budak tu nak tunggu esok nak tengok anak kucing.


Itulah cerita aku dengan kucing. Dalam banyak-banyak yang datang. Last itu saja yang melekat dalam hati kita dengan cerita mereka sendiri dengan diri kita.  Dalam pkp ni juga aku jumpa kesedihan bila kucing mati yang aku tengok sendiri dan kucing lahirkan anak yang juga aku tengok sendiri. Tak lupa juga dalam kesedihan sebenarnya ada juga penganti yang buatkan kita happy dalam tak sedar. Itulah cerita aku hari ni.


 Dari Sea Breeze color room

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...