Kualiti atau kuantiti

Sekarang aku tengah buat thesis chapter 2, literature review. Chapter 1 and 3 aku dah hantar.. tinggal chapter 2 lagi belum hantar sebelum aku proceed semula dengan data semut aku. Sebenarnya aku rindu dengan pensyarah-pensyarah UPM. Aku ingat lagi sv-sv aku dulu cakap, menulis kamu jangan fikir nak tulis panjang-panjang je, pastikan penulisan kamu tu ada point, biar ringkas tapi padat. Benda tak perlu, tak payah kamu masukkan. Pening pemeriksa nak baca. Mengadap tulisan panjang-panjang pening dia. Bukan kerja dia mengadap thesis kamu ja. Banyak lagi kerja lain dia kena buat. Tanda kertas periksa pelajar, buat paper kajian dia sendiri dan sebagainya.

Pernah juga aku dengar penceramah tips penulisan thesis kot. Dia pun pernah cakap benda yang sama. Katanya dah la dapat thesis kadang-kadang bulan puasa, panas terik. Tengok pula thesis pelajar cerita panjang tapi belum masuk point kajian rasa macam sia-sia je puasa hari tu. Kadang-kadang malam-malam sebelum tidur mengadap thesis pelajar terus rasa macam nak tidur. Disitu juga dia pesan, masukkan benda yang penting yang betul-betul berkaitan dengan thesis kita, tak perlu nak panjang-panjang masuk benda tak penting. Student punya mindset, bila nak panjang mesti la akan masuk mengarut benda mengarut sebab terdesak nak penuhi ketebalan yang 'diinginkan'.

Macam sv aku sekarang,terbalik pada semua tu. Dia cakap pada aku phd aku tak nak nipis, nak setebal yang boleh. PHD buka sama macam master tulis sikit-sikit. Tapi sampai sekarang kerja yang aku hantar pun dia tak check-check lagi. Aku tau, sv aku ni pandang rendah dengan aku sejak awal-awal aku masuk lagi, sejak aku bagitau english aku tak bagus. Kekadang aku nampak dia anti dengan orang semenanjung pun ada juga. Pernah dia cakap dengan aku " Ko buang bahasa melayu semenjung ko tu.. " Aku fikir sejenak, apa masalah dia. Sekurang-kurangnya aku tak la rebel macam mana dia pernah cerita pada kami, yang dia rebel dengan sv dia waktu buat master atau phd dulu. Dia lari je pergi oversea dan terus hantar thesis lepas sv dia suruh buat correction banyak-banyak. Aku fikir nasib baik juga sv dia luluskan juga walaupun dia xbuat correction yang sv dia suruh. Kalau tak.. hurmmm..

Aku tak pasti la.. Aku nak habiskan cepat phd ni sebab kalau tak banyak lagi dosa aku kutuk sv aku. Mana keberkatan woiii.. Lagi satu terbelajar juga a aku dengan sesuatu. Beza tau kau berjaya dengan hasil usaha sendiri dan kau berjaya dengan bergantung harap dengan orang lain. Ya Allah, bagilah aku semangat dan kekuatan untuk habiskan pengajian ini.. AAMIIN....

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...