Makanan sihat

Assalamualaikum

Berat badan aku naik mendadak weh. Dari 57kg ke 60 kg dan sekarang 65kg. Tambahan sekarang aku nak fokus pada penulisan, makanan suka hati malam siang pagi petang, siap buat stok kek dalam peti ais lagi. Jogging ke senam ke xde langsung. Dalam almari penuh stok makanan tak sihat, keropok, snek, coklat. Lapar bangun buka almari makan. Kerja pula duduk mengadap laptop, tidur, ulang alik toilet, dapur bilik. Rasa tak sihat gila. Tengok cermin pun perut buncit gila. Berat rasa badan.

Lepas vaksin first dose hari tu, tetiba aku terfikir nak ubah mode cara makan dan hidup aku. Ambil makanan sihat, amal gaya hidup sihat. Sebab aku sekarang pun, sejak berat badan naik period je mesti sengugut teruk. Sakit. Krem dia jangan cerita. Nak bangun sakit, terpaksa la minyak angin jadi teman setia. Sampai buka pintu bilik pun bau minyak angin.

Jadi aku try amalkan pemakanan sihat. Try la. Cadangan aku nasi nak ambil 2 hari sekali je. Sekali masak setengah pot, yang mana boleh buat dua kali makanan tengahri dan petang. Banyakkan makan sayur dan buah. Amalkan setengah jam sehari senam tabata. Minum air suam, air masak saja dan teh hijau tanpa gula. Alhamdulillah 3 hari aku buat dah turun sekilo lebih sikit. Sekarang 63.6kg. Terasa juga la ringan sikit badan, walaupun sendi-sendi badan yang lain sekit gila sebab buat senaman tabata tu. Terus hari ni aku cheat day, sebab malas. Hari ni belum senam. Sebab perasan sebelum ni, aku senam dulu dan belum makan terus kepala aku pening dan telinga berdesing.. Terpaksa aku buka air kotak susu coklat minum. Takut aku pengsan kang. Sebab hari ni aku cheat day, plus malas masak. Aku masak megi je.. Hhahah.. punah diet. Jap lagi aku try timbang berapa dia nak naik. Megi aku bukan megi kosong tapi + seaweed perisa tomyam (bukan asli) + carrot + kacang pic. Konon sihat la masuk sayur2 tu. Padahal tak pun. Tapi lepas dah lama tak makan benda berperisa ni. Lidah rasa xsedap pula makan megi. Ye la, lately ni aku fokus makan buah, sayur, bakar dan rebus kurang garam dan gula. Hari ni makan megi pun rasa tak sedap. Belum habis lagi megi aku. Sebab dia tak best dah dgn tekak.

Esok aku cadang nak keluar cari sayur dan buah. Gila buah naga pula sekarang, sebelumnya anggur. Hari tu aku makan buah naga sebiji dan 2 biji buah mangga. Perut aku tahan seharian weh tanya lapar. Mangga tu bukan besar pun kecik2. Tapi bertahan perut aku. Sekali ak google khasiat buah naga rupanya dia banyak serat dan menyebabkan perut kita tahan lapar. Bagus. Paling tak boleh blah.. Time membuang dalam mangkuk tanas penuh biji-biji hitam lain2 tak de sangat pun. Penyebar biji benih sungguh. Jadi bagus bagi sesiapa yang nak diet ambil buah naga. Mengenyangkan.

Ok. Cukup sampai situ dulu. Sama-sama la kita amalkan gaya hidup sihat, walaupun aku ada terbaca satu petikan hari tu. Comparison ahli sukan dan pengeluar produk makanan sapa yang panjang umur, pengeluar produk makanan hidup lebih lama dari ahli sukan yang selalu bersenam. Ikut la, siapa nak hidup lama atau nak hidup sihat. Hidup lama kalau tak sihat pun tak guna juga kan. Sihat kita nak cantik pun kita nak, amal pemakanan sihat bukan saja baik untuk kesihatan tapi juga memudahkan kita bergerak dan sebagainya. Itu saja.

Sekian

02072021 2101
Blok A2, Rumah felo, Kolej kediaman E,UMS
MOOD NAK SIAPKAN CHAPTER 2 THESIS...

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...