bOLEH TAK AKU BALIK SEMULA KE TAHUN 2019

Assalamualikum...

Kalau ada mesin masa doremon tu aku betul-betul nak balik semula ke tahun 2019. Satu benda ja aku nak ubah, iaitu aku nak susun betul-betul data phd aku. Aku dah pening weh. Tiga puluh ribu lebih individu, tiga ratus lebih species sekarang aku tengah detact problem yang aku tak pasti masalahnya dekat mana. Tapi yang aku pasti memang sebab kecuaian aku yang tak buat kerja sungguh-sungguh. Aku dapat detact data aku ada masalah. Secara logik data aku memang akan berbezaan dengan data sebelum ni tapi takkan seketara tu banyaknya. Hipotesis aku species aku kedua tertinggi selepas tahun sebelum pembalakan berlaku. Tapi masalahnya sekrang data aku paling tinggi dari data sebelum berlakunya pembalakan . Ah logik ka. Tujuh puluh lebih pula species bercambah. Macam suka pula semut dengan kawasan secondary forest ni. Itu yang pertama dan yang keduannya data aku ada hilang sebelum ni di beberapa site. Sebab aku bergerak ke banyak tempat dan banyak yang bantu aku jadi aku tak dapat detact missing data tu. Tapi seingat aku sebelum aku balik cuti yang pertama kebanyak data aku dah habis sorting. Tingggal beberapa ja. dan yang lain-lain aku susun dalam peti ais. Time aku bawa balik makmal dan susun balik ada bekas aku yang tak ada. aku pelik kat situ. Pertama yang aku boleh cakap mungkin aku ada salah letak tempat lain dan terlupa bawa balik ke makmal atau kedua waktu aku sorting, (ini aku teringat balik yang ada beberapa site memang tak ada species pun,dan yang ni aku seronok sebab aku tak perlu buat kerja penat weh kerja sorting tu. Tapi masalahnya aku tak buat catatan site mana yang sampel dia tak ada species langsung. Ketiga, mungkin aku salah id species sampai jadi banyak yang berlebih-lebih. Sebab yang banyak tu species richness ja yang individunya sikit juga tak banyak sangat. Sekarang tahun 2022 baru aku dapat detact masalah 2019 tu. WEH, AKU NAK BALIK SEMULA KE TAHUN 2019. Aku nak start balik dengan waktu aku collect first data. Tak kisah la untuk masuk semula ke tiga puluh enam site semula pun. Asal aku nak data yang berkualiti. Aku tak nak ubah tentang covid dan sebagainya. Yang aku nak ubah data aku je dan hidup aku.

Macam mana ni aku tengah pening nak handle semula data. Kalau kata DR sebelum ni, just catat ja masalah yang berlaku yang ada perubahan dalam kertas kajian kita supaya pembaca boleh faham dan tau masalah tu. Tapi aku still macam pening juga.Tapi aku harap sangat kesalahan aku adalah pada yang ketiga, sebab boleh check balik. Tapi tu pun boleh buat termuntah juga la mengadapnya. Dah la aku dah bosan tengok semut kan...

Tak mudah weh nak handle data yang banyak-banyak ni. Kena tilik semula data-data ni... huuuuuuu

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...