Ayah - 30 Rejab 1443H

Assalamualaikum..

Hari ni aku dapat berita ayah dimasukkan ke wad. Kata Jat beberapa hari ni memang dia lain macam sikit, panggil sana sini. Pernah terjatuh dalam bilik air. Pastu, satu rumah juga demam, tapi bila buat covid test negative walaupun dah buat dua kali. Tapi bila sembang dengan kakak, kakak cakap simpton diorang ni semua macam positive je. Air rasa pahit tak sedap, makan pun rasa terlebih masin apa semua.Batuk berpanjangan. Abang orang last yang kena demam, dia rasa sakit pingang dan sakit belakang. Anak-anak dia awal lagi demam tapi sekarang dah okey, sihat semua. Mak dengan jat masih berterusan batuk. Jat cakap hari ni baru boleh minum air rasa biasa, sebelumnya pahit sangat. Ayah lepas dua hari tak boleh tidur, tak nak makan , minum. Pastu sentiasa mengerang panggil mak..mak.. hari ni mak call kakak balik kampung. Lepas kakak balik, dia terus call ambulan datang ambil ayah dirumah. Abang dan abang Husin pergi ikut ayah ke hospital. Katanya ayah tambah air.

Lepas maghrib tadi, aku baca mesej dari group ws family besar. Pak teh aku cakap ayah akan dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah sebab positif covid. Aku cakap dengan kakak sendiri katanya, ayah still boleh nafas guna hidung dan masih belum perlukan oksigen. Tapi kakak cakap kalau tengok keadaan ayah tadi memang dah lain. Adik hari ni last kuarantin, dia pun positif. Susut berat badan 13kg. Sampai nampak pelik. Hari ni saja dua kali aku video call rumah. Tengahari tadi, waktu ayah dibawa ke hospital diorang call aku. Lepas maghrib tadi aku call pula sehingga beberapa minit tadi baru letak phone. Kata mak dan kakak, ayah asyik pandang atas katanya langit cerah hari ni. Lepastu dia tegur pula kata kenapa tak lap cermin kabur sangat cermin tingkap ni. Kaki ayah sebelum ni bengkak besar, macam bengkak gajah. Tapi Jat cakap hari ni kaki ayah terus surut bengkak dia jadi macam normal semula. Cumanya berkedut-kedut sebab surut bengkak tersebut.

Dalam adik beradik diorang cakap aku anak kesayangan ayah. Tapi aku bukan anak yang terbaik buat ayah aku. Aku la anak yang degil yang selalu memberontak dengan kata-kata dia. Aku rasa tuhan tu maha adil. Dia bagi kami adik beradik rasa serba sedikit. Tapi bab mengurus ayah aku tak mampu. Aku kepala angin. Kalau di kampung orang panggil aku anak tok bulen, sebab diorang cakap muka aku turun ayah sebijik. Mak cakap sebab tu aku tak boleh masuk dekat dengan ayah, aku jadi nak marah. Padahal ayah tak buat salah pun dengan aku, apa yang ayah cakap tu betul tapi aku jadi nak marah dengan ayah. Semua benda aku nak memberontak. Kadang aku fikir sebab tu aku suka duduk jauh dari keluarga, kalau tak lagi banyak aku buat dosa dengan ayah.

Ayah mula tak sihat waktu aku mula aku sambung phd. Tapi ayah sempat datang hantar aku sambung study disini. Sempat kami berjalan. Lepas ayah pancen dia macam tak berapa ada halatuju. Hampir setiap hari dia tanya apa yang dia perlu buat untuk tambah pendapatan. Anak-anak masih belajar walaupun dia dah pencen. Sebab waktu tu adik masih degree. Sebenarnya, aku sambung study di Sabah untuk cuba kurangkan beban mak ayah tanggung adik juga. Memandangkan mak pun dah nak pencen waktu tu. Adik jauh disini dengan dia mengadu tak tau nak survive macam mana hidup diluar tak dapat kolej. Salah satu sebab juga aku pilih sini. Lepas pencen juga ayah kerap pergi masjid. Maghrib ,isyak subuh. Hingga suatu hari ada kereta terlanggar dia waktu pergi solat maghrib di masjid. Terseliuh bahu kiri. Sejak hari tu ayah dah tak berapa sihat dan mak tak bagi ayah ke masjid. Jadi hari-hari dia dipenuhkan dengan tidur. Kadang-kadang dia sedar boleh cakap macam biasa. Kadang-kadang tak sedar tanya balik cerita beberapa hari yang lepas. Kadang-kadang dia sedar dia akan cakap.. janganlah marah dia tak ingat..

Ada hikmah juga dengan apa yang menimpa abang. Jat sibuk dengan preparation nak kawen dia. Adik dan kerja. Mak tak berapa larat sangat dengan situasi ayah yang macam tu. Kadang-kadang jatuh kesian dengan mak. Bila abang di rumah kurang sikit beban mak sebab abang tolong angkat ayah. Ayah akan cari abang untuk urus dia. Tenaga lelaki dengan perempuan lain. Aku nampak hikmah tu. Aku harap Allah bagi sesuatu yang terbaik pada abang lepas ni. Aku harap juga dia buang perangai-perang negetive dia yang lama-lama dan jadi lebih baik.

Aku tak mampu nak kata apa-apa. Tuhan tahu apa yang terbaik untuk hambanya.Kita tak tahu macam mana pengakhiran kita. Setiap kita mesti akan bertemu dengan Dia juga suatu hari nanti. Antara kita sudah bersedia atau tidak ja. Antara cepat atau lambat. Mati sakit perut, mati lemas, mati beranak, mati dalam menuntut ilmu adalah mati syahid kecil. Cemburu la kita dengan orang yang meninggal dunia dalam husnal khatimah. Kematian yang diimpikan setiap orang. Kita tahu sekarang dunia pun sudah tua. Macam-macam kejadiannya. Moga kita dipermudahakan saat malaikat datang mencabut roh kita dari jasad. Moga kita dipermudahkan juga di alam kubur kelak. Moga amalan kita cukup untuk melindung kita disana kelak. Moga kita dipermudahkan di padang masyar kelak, moga amalan kita melindung kita dari panasnya di padang masyar. Moga kita mendapat syafaat dari penghulu kita, Nabi muhammad saw. Moga kita dapat buku amalan kita di tangan kanan kita. Moga kita laju melalui titisan sirat dan menuju ke syurganya. Doakan moga kita dipermudahkan semuanya. Teruskan dan tingkatkan amalan kita.

Doakan untuk ayah aku juga dipermudahkan segala urusan dia.Aamiin.

Comments

  1. Semoga disegerakan kesembuhan buat ayahanda, dan semoga semua urusan dipermudahkan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...