Analisis dan coding

Assalamualaikum.

Walaupun kehidupan sekarang ni penuh dengan ujian. Tapi perjalanan ni tetap perlu diteruskan macam biasa. Sesiapa yang rajin berkunjung ke blog aku ni, mungkin tahu aku ada family problem. Kekadang aku rasa serba salah juga tinggal jauh dari family, walaupun dalam keadaan macam ni. Tapi kalau aku balik rumah dalam keadaan sekarang, problem tu akan jatuh teruk lagi pada diri aku sendiri. Kenapa? Sebabnya, aku tahu balik rumah aku mesti takkan fokus punya dengan kerja aku. Haritu aku balik rumah asyik dengar bergaduh je, stress weh. Aku tak selesa langsung dengan adanya abang aku dirumah. Aku rasa bebasnya lahai duduk di kolej, sebab semuanya perempuan. Kekadang aku terfikir juga, aku ni tak boleh tak boleh nak kerjasama dengan lelaki ka? Kkedang aku rasa insecure bila dengan lelaki. Abaikan lah benda tu, bukan topik utama untuk hari ini. Topik hari ini adalah analisis dan coding.

Aku ada problem juga dengan study aku sebenarnya.Banyak benda yang aku kena cari untuk analisis kajian aku. Supervisor aku tak membantu langsung. Pernah aku tanya dia, tapi dia suruh aku cari di google dengan jawapan dia, aku student phd dah boleh buat sendiri. Dulu sibuk push aku, sekarang tanya khabar pun tidak sudah. Tapi aku try la juga baca-baca dari paper, journal dan thesis yang ada. Kadang-kadang macam jumpa jalan, kadang-kadang tu blank. Sekarang aku masih di objektif pertama, da juga minta tolong dengan kawan-kawan lain. Tapi kaedah diorang complicated. Last aku decide try la balik baca dan cari sendiri lagi. Kalau tak dapat juga aku try la cari mana-mana pensyarah di institut untuk tolong pula. Jadi aku bagi tempoh pada diri aku untuk selesaikan masalah aku ni sampai minggu depan. Kalau tak dapat juga kena cari back up plan. Sampai bila nak tunggu kan.

Analisis aku kali ni guna software Rstudio.Guna dia teringat waktu zaman mula-mula buat blog dulu.Yela, jalan-jalan blok lain belajar coding untuk letak lagu, buat daun-daun jatuh, salji jatuh, tukar bentuk mouse dan sebagainya. Macam mana gigihnya dulu design blog sendiri, begitu juga la sekarang kena gigih untuk wujudkan graf data sendiri. Menarik tapi kadang-kadang sakit kepala juga fikir coding. Dah masuk semua, run tak keluar data. Kena tukar dan buat baru, fikir step baru. Harap masih terus gigihuntuk buat data. Aku share sikit timeleap.Doakan perjalanan phd aku lancar kawan-kawan. Moga habis dengan jayanya dan dapat kerja yang tetap dan berbaloi dengan apa yang telah aku cari ni.Aamiin.

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...