Kekadang hidup perlu berjalan sendiri

Assalamualaikum..

Perancangan tu bagus, tapi mengikut takdir tu lagi terbaik.

Hidup aku sekarang macam jet, aku termenung memikirkan hidup. Tapi tiba-tiba macam dah nak sampai ke destinasi. Punya takut dengan diri sendiri dulu, resah tak dapat nak siapkan. Tapi bila kau follow jadual pengajian ibarat kau kena paksa. Nak tak nak, kau kena siapkan ikut masa juga. Kalau tak duit melayang. Aku dah la tak berduit. Sekarang tak pikiaq tentang duit dah. Tak cukup makan, tak cukup hidup. Sekarang lagi penting siapkan kerja, sebab kena push hantar kerja ikut tarikh.

Jujur cakap tahun ni banyak dugaan aku, bukan aku tapi dugaan dalam keluarga kami. Macam-macam hal dan macam-macam cerita. Tahun ni aku rancang tak mau balik rumah kerap sangat, konon nak habiskan thesis aku. Tapi perancangan Allah tu hebat.Tahun ni aku paling banyak balik kampung. Sekarang bulan 8, aku dah balik kampung 4 kali dah. Dan bulan 10 ni aku akan balik lagi. Ibarat tahun ni dua bulan sekali aku balik kampung. tu tak termasuk yang aku balik sebulan terus. Tiga minggu di KK, pastu fly balik kampung lagi 2 minggu. Banyak betul duit aku. Tapi mungkin sebab kita balik niat atas mak ayah kita, tuhan permudahkan semua urusan. Dapat tiket murah, dapat tarikh yang kita nak. Macam tu la. Balik KK tuhan lancarkan urusan kerja kita. Alhamdulillah. Tiba-tiba kena suruh hantar thesis walaupun orang kata notis 3 bulan baru lulus. Sekali tak sampai sebulan dah suruh hantar thesis. Biar betik. Aku belum siap.

Mungkin doa mak juga, mungkin doa orang sekeliling juga. Tiba-tiba notis serahan thesis aku dah lulus dan kena panggil dah untuk hantar. Aku risau sekarang aku belum siap sepenuhnya lagi. Tapi selalunya tekanan kerja last minit ni cepat siap. Supervisor aku pun tak banyak cakap, dia pun selalu suruh aku jangan tangguh, cepat-cepat habiskan. Sebab dia pun tak dak sini. Itu good side sv aku dia tak banyak cekadak sangat. Walaupun dia selalu downkan aku. Tapi bab urusan kadang-kadang dia percepatkan. Walaupun dia jarang bagi tunjuk ajar kat aku tapi dia tak lengahkan aku dengan apa yang aku nak buat. Tapi tu la risau juga aku kalau thesis aku kena tembak nanti sebab dia tak banyak komen. Moga dipermudahkan juga urusan aku yang seterusnya. Chaiyuk!! Positif!! Habiskan semua cepat-cepat. So esok bayar yuran pengajian. Malam ni siapkan apa yang patut. Esok nak minta tunjuk ajar dengan sifu.. Doakan aku weh, moga dipermudahkan viva aku nanti pemeriksa dapat terima sepenuhnya. Mudahkan juga kertas pernerbitan aku, aku target 3 paper 1 conference. Harap dapat selesaikan semuanya dengan jayanya. Aamiin. InsyaAllah.



Tadi baru lepas habis meeting kolej untuk kemasukan pelajar baru. Sekali housemate cakap nama aku ada dalam senarai dah kena hantar thesis. Terkejut, sebab sepatutnya tiga bulan. Sekali sebulan dan kena panggil. Tak pa la cepat lagi bagus. Tak la melagha sangat. cHaiyuk untuk diri sendiri. Dan untuk korang juga yang membaca, harap berjaya dengan apa yang korang impikan.

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...