Peluang ketiga utk hati. Jodoh ka bodoh.

Assalamualikum..

Ini just sebagai cerita ja tau. Tak tau la nak jadi sejarah ke, nak jadi kenangan macam lepas ka apa ka aku tak tau. Tapi just nak keep as memory juga la disini, yang aku ada lagi perasaan pada seseorang. Tak ramai kot orang yang aku letakkan perasaan. Tapi kali ni aku tak nak letak setinggi harapan crush yang pertama. Aku betul-betul berserah pada Allah. Kalau ada jodoh aku dengan dia, satukanlah kami dengan rahmatmu. Kalau tak ada jodoh. Macam tu, macam tu je la.

Cerita dia bermula bila kawan aku di UPM dulu, dapat kerja disini tempat aku belajar sekarang. Aku ada post sebelum ni, boleh baca disini. Yes, Jemah. Dia ada ajak lepak bila dia dah sampai sini. Tapi disebabkan aku balik kampung, adik aku kawen kami postpone dulu jumpa. Sehingga aku post story di ig aku cakap dah di kampus, sekali dia contact aku cakap jom jumpa. So aku on. Actually jumpa sembang biasa ja pun. Tak ada yang istimewa pun. Tapi aku jadi teringat-ingat dia. Sedangkan kami dulu pun kawan biasa ja. Aku ada la juga cakap pada dia, ada ka dia nak tolong mana-mana student yang tak dapat kolej sebab aku ada la sikit kuasa nak membantu, tapi pastikan student tu dari golongan B40 la. Bila dia mesej aku tu, aku terasa macam putik hati tu berbunga. Dan perasaan yang dulu dengan crush aku, tu datang. Aku istigfar sejenak. Aku tak nak sejarah-sejarah lepas berulang weh. Sakit dia pedih. Aku rasa syaitan try cucuk aku untuk ajak-ajak-ajak dia keluar. Dan aku try mesej dia juga ajak keluar. Nasib baik dia tolak, dia cakap kita keluar lain kali boleh sebab dia dah makan. Tapi lain kali dia sampai sekarang tak di ajak-ajak keluar sudah. Syukur juga la sebenarnya sebab keadaan tu buat aku sedar. Tentang masalah hati aku. Aku ingat lagi apa yang crush aku cakap dulu, aku terlalu mengongkong dia tanpa aku sedar. Aku tak nak macam tu.

Tapi aku rasa pelik juga dengan dia ni, dia bukan laki orang ok. Masih single.Tapi tak pasti kenapa lepas kali kedua kami jumpa, dia macam try keep distance dengan aku. Kali kedua kami jumpa di Institut aku, tetiba dia menjerit panggil aku. Time dia jerit tu aku dah agak dia sebab tak ada orang lain yang panggil aku macam tu. Majoriti panggil aku di institut mesti ada "kak" di depan. So faham-faham la, bila yang panggil nama saja kan. Tapi tak pasti la kalau dia dah ada perancangan nak bertunang kan. Tu sebab dia try tolak ajakkan aku. Tapi time di Institut tu, dia jerit-jerit tu rupanya ada pensyarah kami di UPM datang disitu. Dia ajak aku jumpa sekali dan majoriti pensyarah-pensyarah tu aku tak kenal kecuali sorang je, tu pun bila jumpa pensyarah tu pun tak kenal aku. Hanya aku je kenal dia sebab dulu dia pernah jadi kawan baik supervisor aku. Ya la memang la majoriti pensyarah perempuan tapi bila orang tak kenal kita dan bersembang-sembang sesama diorang je. Terus aku jadi kekok. Semata aku duduk disitu bersembang dengan dia, mata yang lain pandang-pandang juga kami. Terus aku rasa tak selesa. Aku cakap pada dia, "weh aku balik dulu la, segan aku..". Dia cakap aku " Ala, kau pun bakal Dr juga.." aku cakap xpe la.. tapi sebelum aku beranjak pergi dia cakap " sapa la dulu diorang" 2 kali dia ulang dengan riak muka dia agak serius. Tapi aku cakap " tak pa la.. aku tak nak ganggu diorang sembang" dan aku terus blah. Baliknya dia ada mesej juga aku. Then after tu senyap dan berlakulah penolakan diatas. So aku tak tau sebab apa. Cuma dua hari ni di wujud balik bersapa di ig story aku, tapi dengan satu sapaan dan senyap. Aku macam. hurmmmm. Actually tu sebenarnya benda biasa ja buat kami. Sebelum aku ada perasaan dulu pun memang kerap kami macam tu. Sekadar sibuk datang ig story masing-masing menyapa dan senyap. Tapi bila hati kena petik (mungkin tak sesuai juga nak sebut dipetik sebab bukan dia yang memetik tapi aku yang terdetik) terus rasa macam something. Tapi kalau fikir dari akal aku yang logik macam dulu mungkin is nothing for him, just tegur biasa ja. Macam selalu juga. Tapi aku yang terlebih feeling.

So aku try cari solusi, tak boleh terus menerus macam ni sakit. Sakit ni complicated tau. Kau suka kat orang pun sakit, orang tak suka kat kau pun kau rasa sakit. Paling tak best, kau dah rapat macam nak rak tiba-tiba putus lagi sakit sangat-sangat. Dia macam tahap pedas la, ada 1 hingga 5 paling pedas 5. Sakit 1 hingga 5, sakit sekarang 1 ja mudah disembuhkan kalau dah sampai 5 take time tu nak sembuh lagi susah. Dia pernah cakap kat aku tau " Mah, doa-doakan aku". Korang tau apa aku doakan pada dia. Aku dapat doa ni dari google. Doa untuk sampaikan rindu kita pada seseorang. Doa ni sebenarnya boleh guna untuk sesiapa pun tiada halangan, untuk orang yang kita rindu, yang telah tiada atau mak ayah kita. Doa macam ni "Ya Allah, sampaikan rinduku kepada (nama sekian) supaya dia juga merasai rinduku padanya", kemudian baca suruh al fatihah, cara kedua suruh yusuf dan suruh thaha ayat 39. Untuk ibupada baca doa ibubapa. So selepas aku amalkan macam tu, rasa hilang juga perasaan yang bukan-bukan tu.


TADI AKU TAK SEDAP HATI.. TERPAKSA STOP KEJAP BUKA SURUH AL BAQARAH..

Tadi ig story dia tiba-tiba berkaitan cuka pelat jadi suka.. aku cuka kamu. kamu cuka aku tak? hurm.. something..( lawak pun ada juga) bagi aku seseorang tak kan cakap macam tu kalau tak ada something yang buat dia terdetik. Mungkin dia ada someone juga di hati dia sekarang. Tapi tak pasti. Kalau betul dihati dia ada aku, syukur la sebab bukan dari sebelah pihak aku ja. Moga tuhan satukan kami dengan rahmat dia. Tapi kalau orang lain. Aku harap aku cepat jumpa jawapan supaya aku tak kecewa lagi. Kali ni aku harap aku yang jumpa jodoh aku dulu bukan dia. Sakit tau kecewa.

Cukup la sampai situ dulu. Doakan aku jumpa jodoh yang baik yang sama-sama berusaha untuk ke syurganya. InsyaAllah. Aamiin. rumah felo a1
semalam tak siap keja malam ni still laqha..

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...