WELCOME 2024

Assalamualaikum..

To my life again sampai juga ke satu lagi angka baru dalam hidup iaitu 35 tahun. Terbaca tadi post dari Sahilbloom's ig. Sepuluh tahun lepas dia pernah tulis pada diri sendiri berkaitan hidup dengan berbunyi..

" Hai orang tua, jika kamu baca ini bermakud kamu masih hidup. Taniah.."

Melihat pada apa yang dia tulis refleksi semula pada diri sendiri.

Tiga hari lagi genap tiga puluh lima tahun kehidupan aku di bumi ini. Alhamdulillah. Walaupun masih dalam fasa hidup single belum ada keluarga kecil sendiri tapi tuhan bagi aku mata dan fikiran untuk melihat dan telitikan sekeliling dan bersyukur apa yang telah diberikan buat masa ini.

Alhamdulillah 12.12.2023 aku berjaya melepasi satu lagi fasa hidup kerjaya aku iaitu menghantar penulisan thesis bagi pengajian phd aku. Satu cita-cita yang aku impikan moga dipermudahkan juga urusan viva dan mendapat pekerjaan sebagai pensyarah tetap.

Tiga puluh lima tahu. Satu angka yang aku tak pasti macam mana perjalanan hidup aku dalam angka itu. Tapi aku cuba pada umur 34 aku, untuk dapatkan yang terbaik pada umur tiga puluh lima ini.

Tiga puluh empat tahun atau tahun lepas 2023. Aku tak dapat post cerita yang banyak. Sebab aku sendiri pun busy dengan aktiviti. Harian aku hidup sebagai pelajar sepenuh masa padsa usia tiga puluh empat tahun. Namun hakiki hidup aku dipenuhkan dengan aktiviti di kolej, kerja tanpa gaji menguruskan pelajar, penginapan, aktiviti, kemahiran insaniah dan berorganisasi. Pada masa sama demi hidup sendiri,harian diri penuh dengan kelas-kelas tambahan juga demi sesuap nasi. Sibuk. Termasuk la dengan masa bergosip dan cuba untuk menghantar thesis secepat mungkin. Itu sebab tiada kesempatan untuk datang menulis post disini.

Tapi aku percaya, ini adalah suatu masa yang sudah lama aku nanti. Pergerakan pada fasa baru. InsyaALLAH kalau masih dipanjangkan umur dan diberi nikmat ini dapat merasainya.

Terima kasih untuk tiga puluh empat tahun diri aku yang tidak pernah give up untuk berusaha sehingga hari ini berdiri mengejar cita-cita sendiri. Walaupun sebelum ini sentiasa fikir , mampukah aku untuk habiskan pengajian ini. Setiap malam sebelum tidur mesti terfikir sendiri. Namun pada tanggal 12.12.2023 aku tidak percaya aku mampu untuk menghantar sebuah lagi penulisan kajian aku. Tidak terfikir juga aku masih survive di bumi bawah bayu selasma dua tahun walaupun tanpa elaun dan duit poket dari keluarga. Terima kaih atas pelantikan sebagai felo kolej, aku masih mampu ada disini walaupun tanpa elaun.

Nasihat aku pada diri aku akan datang. Andai 10 tahun akan datang aku terbaca semula post ini. Insya allah kalau direzekikan menjadi seorang pensyarah atau pendidik. Teruskan perkhidmatan dengan sebaiknya untuk mendidik anak bangsa. Jangan pernah jemu untuk mendidik dan membawa mereka kepada kebaikan. kalau sekarang aku hanya anak kecil yang sedang merangkak mengenal dunia pendidikan dan pengajaran. Aku sudah berasa lelah. Aku harap akan datang aku terus kuat dengan cita-cita aku menjadi pendidik dan penyelidik.Tak pernah give up untuk memberi sesuatu yang baru dalam pendidikan tanpa merosakan alam sekitar. Teruskan dunia penyelidikan dan jaga alam ini.

Aku harap diri aku tidak pernah give up untuk terus menjadi pendidik. Jangan rasa kurangnya ilmu untuk mendidik. Tapi teruskan mencari cara yang terbaik untuk mendidik. Pegang pada kata-kata mukami, "jangan takut untuk mengharungi ribut kerana ribut itu akan membawa kamu pada suatu kehidupan baru. Dimana kamu belajar daripada ribut tersebut."

Hayati last post 2023 yang bawa aku pada harini 2024 dengan suatu keadaan yang baru.

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...