Apa aku nak buat lepas phd?

Assalamualikum..

Hari ini jom kita bercerita sikit apa nak buat masa lepas habis belajar ni. Aku dari awal aku jejak kaki jadi mahasiswa, cita-cita aku nak adalah nak jadi pensyarah. Aku masih ingat kelas english aku masa diploma. Madam tanya siapa lepas ni berminat jadi pensyarah. Aku angkat tangan. Dan kelas dia juga la first kelas yang aku hampir-hampir kena kelas ulangan. English aku teruk weh sejak sekolah lagi aku tak minat english sebab aku rasa tak faham langsung apa yang dia maksudkan. Sekarang anak buah aku pula duk mengadu. Dia cakap dia tak minat english. Tapi aku ak ajar dia supaya dia tak jadi macam aku. Sebenarnya boleh tapi ambil masa dan perlu usaha lebih. Tapi nak jadi fluent macam mother tongue tu susah la. Apa-apa pun aku masih belajar lagi untuk improve english aku. Dulu baca, dengar pun aku tak aham. Sekarang alhamdulilah, tengok movie pun kita buka subtitle bi untuk sentiasa belajar yang tak faham kita pulse jap buka google translate. Untuk dengar boleh la sikit-sikit sebab tapak projek aku pun banyak mat salleh kadang kita belajar dari diorang juga. Tapi tengok movie mata masih nak pandang subtitle tak boleh fokus pendengaran.

Nahhh... keluar tajuk sudah kita ni.

Masuk balik tajuk. Bagi aku, aku masih minat dalam penyelidikan walaupun procrastinate aku tinggi betul. Kadang-kadang malas tapi kena paksa diri juga. Pembetulan thesis aku kena hantar sebelum bulan september tapi sampai sekarang buka tutup buka tutup tengok thesis. Kena pula bila staf FGV bagi aku kerja siapkan buku butterfly dia bayar 3k dengan first author aku sendiri, itu pun dah lama juga bertangguh. Masih diusahakan untuk siap. Duit weh.

Untuk kerja, aku masih mengajar tuisyen. Bagi aku mengajar tuisyen tu melatih aku kemahiran bercakap dengan lancar dan tak kekok untuk mengarut. Bercerita. Itu salah satu kunci bagi aku bentang thesis haritu waktu viva. Sehinggakan co-supervisor aku cakap, pebentangan aku lancar tak seperti sebelum ini. Lagi satu aku perasan, kalau lama aku tak keluar bilik dan tak bercakap dengan orang, bila aku cakap aku akan berfikir apalah orang fikir tentang aku. Waktu tu, mulalah lidah jadi kelu dan mati idea untuk bentang. Tapi bila dah biasa mengajar dan bercakap semasa tuisyen tu aku hanya fikir satu. Adakah budak-budak ni faham apa aku ajar? Macam mana nak sampaikan supaya mereka betul-betul faham. Jadi kita akan bentang dengan mindset untuk fahamkan orang dengan apa yang kita terangkan. Ini yang aku rasa sekaranglah.

Apa aku nak buat lepas ni? Aku nak teruskan dengan passion dan cita-cita aku dalam penyelidikan dan pengajaran. Aku ada isi jawatan pensyarah dalam bidang aku. Dan aku masih teruskan untuk hantar jawatan dalam bidang ni. Aku taknak sia-siakan apa yang telah aku usahakan sebelum ni dan nak jadi apa yang aku inginkan.

Doakan aku ya pembaca supaya aku masih bekerja dalam bidang penyelidikan dan pengajaran.

Sekarang apa aku buat? Masih meneruskan sisa-sisa hidup sebagai pelajar. Minggu depan aku akan kembali ke kolej uruskan sisa pengajian yang berbaki. Aktiviti membangunkan pelajar pun masih bayank di kolej. Bawah exco aku sendiri masih ada tiga program iaitu pengucapan awam, kem pendidikan di sekolah menengah dan ekplorasi untuk sembutan pelajar baru. Itu untuk aktiviti kolej. Untuk aku sendiri masih ada dua kertas kajian dan masih terlibat dalam aktiviti di institut. Side income mengajar tuisyen untuk subjek sains dan biologi tingkatan 3 hingga 5. Saja aku fokuskan pada matapelajar sains untuk membantu aku kalau ada mock teaching bagi pengambilan pensyarah. Lain-lain aku masih mengisi jawatan kosong berkaitan bidang aku. Doakan bagi aku dapat.


Masih di kampung,
Rumah kakak AS.

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

Master by RESEARCH...

::course perhutanan.. jom kenal::