ahlan wa sahlan al mubaraq....



Pejam celik, pejam celik dah tiga tahun aku menyambut bulan yang mulia di kampas hijau nie... memang sekejap sangat masa berlalu... rasanya baru semalam aku menjejak kaki dan first time aku berpuasa jauh dari family... dan hari nie dah masuk tiga tahun aku x berpuasa dengan family... dan confrom juga la raya nie pun x beraya dengan family... cepatkan masa berlalu... meninggalkan kenangan lampua kita dan membuka dairi baru untuk kita lalui pada hari ini.... dan hanya tinggal satu semester agi ... kampus hijau yang permai nie juga bakal aku tinggalkan dan melalui hidup baru di kawasan yang baru... AAaaa.... sedihnya... aku bakal meninggalkan kenangan aku selama berada disini... beraya di kejauhan dari family ( anak perantau) membiasakan diri dengan keadaan baru dan kegaya baru kerana berlainan tradisi dan adat resam.... sedihnya... tapi apa2 pun aku berbangga kerana dapat merasai dan melaluinya disini... ALLHAMDULILLAH...

Bila sebut mengenai puasa, itu merupakan kewajipan bagi umat islam dan merupakan sebahagian daripada rukun islam yang wajib dilaksanakan. dan aku pernah terbaca dalam satu buku mengenai bulan-bulan islam, yang menyatakan bulan Rejab adalah bulan untuk kita mensyukuri nikmat yang diberikan oleh ALLAH, manakala bulan syaaban kita merayakan untuk para rasul, manakala bulan ramadhan adalah bulan perayaan bagi umat islam dimana pada masa ini umat islam akan dilimpahkan nikmat oleh ALLAH swt dikurung segala iblis yang cuba menyesatkan manusia. Agar manusia dapat menumpukan segala ibadatnya kepada ALLAH dan mengumpulkan segala amal kebajikan di bulan ini...Segala pintu neraka akan ditutup sekemas-kemasnya dan dibuka kesemuanya pintu surga untuk umat islam yang melakukan amal kebajikan....SUBAHANALLAH...

Banyakkan kelebihan yang diberikan kepada kita dalam bulan nie... jadi dengan sia-siakan bulan yang mulia nie... sama-samalah kita membuat amal kebajikan ( tapi bukan setakat bulan puasa jew... bulan lain pun kena diteruskan juga) Maklumlah sekarang nie pelbagai bencana dan penyakit dah terlalu banyak berlaku... bumi kita pun dah terlalu tua untuk bertahan... jadi tingkatkanlah amal kebajikan, tinggalkan perkara yang dilarang dan lakukan apa yang disuruh... sama-samalah kita saling ingat mengigati sesama manusia, kerana manusia nie selalu terlupa apa yang pernah berlaku dan sering melakukan kesilapan berulang kali.... Jadi sama-sama la kita meningkatkan amal takwa kita.. INSYAALLAH...

>> Supaya hari ini lebih baik dari semalam, dan esok adalah lebih baik dari hari ini... sama-sama la kita berusaha untuk mengerjakannya... INSYAALLAH<<


Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...