:: Pilihan Kedua : program mobility::

baru aku sedar kini.. rupanya banyak fakulti perhutanan di dunia.. aku ingatkan hanya ada di Indonesia, dan Jepun jew..... cz kebanyakkan usahasama..  kebanyakkannya dilakukan di dua negara tersebut.. (sempat kan pemikiran aku tyme tue.. tapi nasib baik dah terbuka).. tapi hari nie.. bila aku join ceramah mobiliti.. baru aku sedar rupanya banyak fakulti perhutana di dunia.. pergi la kemana pelusuk alam pun.. semua ada fakulti perhutanan.. walaupun diorang dah tak berapa nak ada hutan..  (sebab tue la Malaysia.. yang banyak hutan nie la.. selalu diorang berikan tekanan.. sehingga mengongkong hasil pengeluaran hutan kita..)

kalau ikutkan banyak universiti perhutanan di dunia.. tapi bagi aku n the geng.. ktorg lebih berminat dengan negara empat musim.. biasa la aku nie kan dah lama berminat.. macam cerita aku di aku sangat jeles.. tapi tyme tue.. takut nak join.. sekarang dah berani sikit.. cz semangat dari kawan-kawan aku.. dan salah seorang diorang pernah join program mobiliti nie.. tyme diploma dulu..(tyme tue pun.. aku takut gak nak join.. tapi kali nie.. x nak lepaskan peluang.. nak cuba gak.. cz tengok dier join dulu.. sangat menarik.. banyak pengalaman)  dan maybe.. boleh buka peluang pada aku untuk sambung master atau phd ke sana kan.. mana la nak tahu.. kalau dah rezeki kan..
sekarang nie.. dalam pilihan aku dengan kengkawan aku adalah ke Poland atau Vancouver.. kedua-duanya tempat yang menarik..  mempunyai sejarah sendiri.. dan ilmu perhutanan yang tidak kurangnya.. tapi.. kalau dilihat kepada minat aku.. ada satu universiti... yang kalau x silap aku U dier adalah Universiti of British Columbia.. yang mana lebih kursuskan kepada...  forest management.. yang mana minor yang aku bakal ambil.. dan lebih menfokus ke sana.. berbanding Poland yang lebih kepada kajian kayu.. tue pun kalau x silap info aku.. sapa yang tahu lebih.. sila informkan yerk

sebenar program nie.. tajaan sepenuhnya universiti.. tapi maybe akan berlaku ketidakcukupan wang saku la disana.. biasa la tempat mewah.. mata wang pun tinggi.. tapi demi pengalaman.. berani kot ambil risiko.. kalau ktorang pergi pun.. bukan atas tujuan bersiar-siar.. tapi kena pilih.. antara.. mengikut pembelajaran disana selama 1 atau 2 semester.. ataupun melakukan latihan praktik di sana.. selama 3 bulan.. tapi kalau kuliah.. boleh buat selama sebulan minimum.. yang tue menyebabkan ktorg confius.. cz kalau boleh malas nak ikut kuliah.. boring kot.. dah 4 tahun ikut kuliah.. ingat nak buat jew intership.. tapi tue semua.. kena tanya lecturer dulu la macam mana kan.. namun harapan aku.. harap2 sangat la dapat seperti yang diharapkan.. uhhuh~~
... insyaallah...
 Universiti of British Columbia...

p/s:: aku harap sangat kalau ada di antara pembaca.. yang ada info mengenai tempat tersebut.. informkan pada aku.. boleh????

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...